کد خبر: ۱۹۴۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018May 02
سکته های مغزی علل متعددی دارد که شایع ترین آنها جدا شدن لخته خون از قلب بوده که پس از جریان یافتن در خون به سمت مغز حرکت می کند.
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: شایع ترین علت بروز سکته مغزی، آمبولی مغزی است.


به گزارش شفا آنلاین:محمد رضا قینی در حاشیه بیست و پنجمین کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران، درباره سکته های مغزی، افزود: سکته های مغزی علل متعددی دارد که شایع ترین آنها جدا شدن لخته خون از قلب بوده که پس از جریان یافتن در خون به سمت مغز حرکت می کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مغز ۲۰ درصد جریان خون قلب رو به سمت خود جذب می کند، احتمال رفتن لخته از قلب به سمت مغز زیاد است که در این صورت با پیشروی این لخته به سمت مغز، یکی از رگ های مغز مسدود شده و همین قطع ناگهانی خون، بخشی از مغز دچار افت شدید خونی، نکروز و در نهایت بروز سکته مغزی می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار داشت: انواع آریتمی‌های قلبی از مهم ترین مشکلاتی است که موجب ایجاد لخته و سکته مغزی می شود. که به این پدیده آمبولی مغزی گفته می‌شود.

قینی، شایع ترین علت سکته مغزی را آمبولی مغزی خواند و اظهار کرد: شایع ترین علت آمبولی مغزی؛ اختلالات ریتم قلبی است که با افزایش سن، شیوع آریتمی قلب هم بیشتر می شود.

به گفته این متخصص مغز و اعصاب، می توان با بررسی نبض در ۵ ثانیه های متوالی و شمارش تعداد ضربان متوجه ضربان نامنظم قلب یا آریتمی AF شد و همین تست ساده روشی برای پیشگیری از سکته های مغزی است.

وی با تاکید بر درمان افراد مبتلا به آریتمی قلبی با ریسک بالا، یادآور شد: افرادی که آریتمی بدون علامت دارند باید بررسی شده و احتمال ریسک سکته در آنها طبق معیارهای پزشکی ارزیابی شود و افراد با ریسک بالا باید ۱۰۰ درصد تحت درمان قرار گیرند. همچنین بیماران آریتمی AF همراه با علائم مغزی مثل ضعف عضله دست، اختلال تکلم، عدم تعادل و...، هم باید حتما درمان شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، یکی از مهم ترین درمان های دارویی برای بیماران مبتلا به آریتمی AF را استفاده از داروهای ضد انعقادی دانست و افزود: با وجود خطر خونریزی داروهای ضد انعقادی، استفاده از آنها با نظارت و مراقبت زمینه های خونریزی دارو برای این بیماران و پیشگیری از سکته مغزی سودمند است.

قینی در پایان با بیان اینکه دوز داروهای ضد انعقادی مثل وارفارین باید با توجه به رژیم غذایی و سایر داروهای مصرفی تغییر کند، خاطرنشان کرد: داروهای جدید با اثر روی یک فاکتور انعقادی، احتمال خونریزی کمتری داشته و نیاز به تغییر دوز مداوم ندارند اما نسبت به سایر داروها گران تر هستند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: