کد خبر: ۱۹۳۹۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۰ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018April 30
کارشناسان دریافتند بیش از ۷۰ درصد مادرانی که فرزندان آن‌ها به دلایل مختلف از جمله بیماری‌های مادرزادی یا تولد نارس در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان (NICU) نگهداری می‌شوند دچار افسردگی پس از زایمان می‌شوند.
شفاآنلاین>سلامت>کارشناسان دریافتند بسیاری از بانوانی که به تازگی زایمان کرده اند، بنا به دلایل مختلفی ممکن است دچار افسردگی پس از زایمان شوند.

به گزارش شفاآنلاین،کارشناسان دریافتند بیش از ۷۰ درصد مادرانی که فرزندان آن‌ها به دلایل مختلف از جمله بیماری‌های مادرزادی یا تولد نارس در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان (NICU) نگهداری می‌شوند دچار افسردگی پس از زایمان می‌شوند.

تنها در آمریکا حدود هفت درصد از نوزادان به دنیا آمده مجبور به نگهداری دربخش NICU به دلیل نیاز به مراقبت‌های درمانی هستند، به دلیل نیاز به شیردهی و انجام برخی مراقبت‌ها معمولاً نومادران نیز مجبور به اقامت در بیمارستان و نگهداری از نوزادان خود هستند که به دلیل کاهش زمان استراحت و نیز مشکل‌های عاطفی و ناراحتی مادر از بروز بیماری در فرزند می‌تواند سبب ابتلای آن‌ها به افسردگی پس از زایمان شود.

بیشتر نوزادان بستری در بخش NICU دارای مشکل‌های قلبی، تنفسی، نقص‌های مادرزادی، عفونت یا ترکیبی از بیماری‌ها با شرایط خاص هستند.

اکنون با پیشرفت‌های پزشکی نرخ بالایی از کودکان بستری در بیمارستان بهبود یافته و مرخص می‌شوند که این رقم بالای ۷۰ درصد است، اما استرس و فشارعصبی وارد آمده به مادر پس از زایمان و نیاز به مراقبت از نوزاد در بیمارستان سبب افت سلامت روان و ابتلای آن‌ها به افسردگی می‌شود.

افسردگی پس از زایمان در مادران دارای فرزند سالم نیز رخ می‌دهد و در بیشترمواقع شناسایی نمی‌شود، این اختلال روانی سبب آسیب ناخودآگاه مادر به کودک، کاهش توجه به او در تغذیه و مراقبت و افت توان ذهنی کودک می‌شود.

در برخی موارد پیشرفته مادر احتمال دارد با کودک رفتار‌های پرخاشگرانه انجام دهد یا حتی اقدام به خودکشی یا قتل نوزاد کند.

کارشناسان اعلام کرده اند باید تست غربالگری برای تمام مادران پس از زایمان در هفته‌های ۲ و ۶ پس از زایمان انجام شود و سلامت روان آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

مشاهده نوزاد تازه به دنیا آمده که در تخت بخش ویژه قرار دارد و انواع وسایل پزشکی و نمایشگر‌های بررسی کننده علائم حیات به او متصل است و برای زنده ماندن تلاش می‌کند می‌تواند به شدت سبب افسردگی و ناامیدی مادران شود.

همچنین با وجود مجهز بودن بیمارستان‌ها به محل‌هایی برای استراحت مادران، اما به دلیل اینکه قادر به استراحت در خانه و تغذیه مناسب نیستند و نیز باید در ساعت‌های مناسب به نوزاد شیر بدهند می‌تواند سبب ضعیف شدن مادر و افت توان جسمانی آن‌ها شود.

کارشناسان در این پژوهش برروی ۳۰۰ نوزاد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان آزمایش انجام داده اند و دریافتند بیش از ۵۰ درصد از مادران این نوزادان دچار افسردگی پس از زایمان شده اند.

محققان پیشنهاد می‌کنند بیمارستان برای پذیرایی و اسکان از مادران این گونه نوزادان مجهزتر شوند و نیز امکاناتی مانند مشاوره و کلاس‌های روان درمانی گروهی برگزار کند تا به سلامت روان مادران کمک شود.
برچسب ها: سلامت ، زایمان ، افسردگی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: