کد خبر: ۱۹۳۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018April 27
هنگامی که همه چیز به خوبی پیش می‌رود، مغز شما اطلاعاتی که نیاز دارد را دریافت می‌کند تا بتوانید ماهیچه‌های خود را حرکت داده، درد را تشخیص دهید و اعضای داخلی بدنتان به درستی به کار خود ادامه دهند.
شفاآنلاین>سلامت>در بدن شما میلیارد‌ها عصب وجود دارد که اکثر آن‌ها، اعصاب محیطی می‌باشند که مانند شاخه‌های درختی هستند که به تمام بخش‌های بدن گسترش یافته‌اند و پیام‌ها را به مغز و نخاع منتقل می‌کنند.

به گزارش شفاآنلاین،هنگامی که همه چیز به خوبی پیش می‌رود، مغز شما اطلاعاتی که نیاز دارد را دریافت می‌کند تا بتوانید ماهیچه‌های خود را حرکت داده، درد را تشخیص دهید و اعضای داخلی بدنتان به درستی به کار خود ادامه دهند.

اما وقتی اعصاب محیطی آسیب می‌بینند، داستان طور دیگری رقم می‌خورد، پیاده روی می‌تواند چالش برانگیز شود، ممکن است درد‌های ناخوشایند را تجربه کنید، یا ممکن است یک آسیب جدی را برایتان به همراه داشته باشدزیرا برای مثال شما نتوانید داغی یک لیوان چای را احساس کنید!

در بدن شما میلیارد‌ها عصب وجود دارد. اکثر آن‌ها، اعصاب محیطی می‌باشند که مانند شاخه‌های درختی هستند که به تمام بخش‌های بدن گسترش یافته‌اند و پیام‌ها را به مغز و نخاع (تنه اصلی) منتقل می‌کنند.

بیشتر بخوانید:عامل خطرناکی که شما را به پارکینسون مبتلا می‌کند


تعداد نسبتاً زیادی از مردم از آسیب عصبی محیطی، نوروپاتی AKA، رنج می‌برند. دیابت دلیل اول این مشکل است. دلیل دوم، به ارث بردن بیماری‌های مربوط به اعصاب محیطی است.

علل دیگر شامل ترس‌های ناگهانی (مثل تصادف)، پیری، کمبود ویتامین، قرار گرفتن در معرض سموم (شامل الکل، دارو‌های سرطانی، سرب، جیوه و آرسنیک) و عفونت‌ها و اختلالات خود ایمنی مانند هپاتیت C، دیفتری، HIV، اپشتین بار، آرتریت روماتوئید و سندرم گیلِن باره می‌باشد. در همین حال، حدود ۳۰ ٪ -۴۰ ٪ از موارد نوروپاتی "آیدیوپاتیک" هستند، به این معنی که هیچ علت شناخته شده‌ای برای بیماری وجود ندارد.

خبر خوب این است که آسیب عصبی به طور کلی به آرامی رشد می‌کند. این بدان معنی است که ممکن است بتوانید قبل از اینکه بیماری‌تان بدتر شود، آن را درمان نمایید. اما تشخیص درست همیشه آسان نیست. خب، بهترین کار چیست؟ در صورتی که علائم زیر را داشتید، بلافاصله با پزشکتان ملاقات کنید.

۱. احساس بی حسی و سوزش در دست و پا دارید
این احساس ممکن است از سمت کف پا یا دست به سایر نقاط پا‌ها یا بازوهایتان پیش برود. فشرده شدن اعصاب حسی (اغلب در حین خواب) نسبتاً شایع است و علائمی مانند بی حسی یا سوزش می‌تواند موقتی باشد، اما اگر احساس سوزش و سوزن سوزن از بین نرفت، حتماً علت آن را بررسی کنید.

۲. حرکت بخشی از بدن برایتان دشوار است

اگر دچار سوختگی شدید، دستتان را بریدید یا به گونه‌ای دیگر آسیب دیدید، آن هم تنها به این خاطر که نتوانستید داغ بودن، تیز بودن و ... را احساس کنید، حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

اگر اعصاب محیطیِ حرکتی آسیب ببینند، ممکن است ضعف و یا حتی فلج شدن رخ دهد. این علائم نیز می‌توانند نشان دهند که یک مسئله اساسی وجود دارد که نیازمند توجه فوری است، بنابراین بهتر است خودتان را به اورژانس برسانید. اگر معلوم شود که شما واقعاً دارای مشکلی جدی هستید، آن‌وقت نیاز ضروری به پزشک خواهید داشت.

۳. احساس درد رو به پایین، فقط در یکی از پا‌ها دارید

درد شدید، سوزش، یا سوزن سوزن شدن دردناک که از قسمت پایینی کمر شروع می‌شود و به سمت پشت پایتان حرکت می‌کند، می‌تواند نشان دهنده مشکل سیاتیک باشد. این اتفاق زمانی می‌افتد که عصب سیاتیک فشرده شده یا آسیب دیده باشد، یا می‌تواند به علت دیگری مانند فتق دیسک در ستون فقرات یا یک بیماری مانند دیابت رخ دهد.

۴. به روشی متفاوت از گذشته راه می‌روید

آیا برایتان زیاد پیش می‌آید که پایتان به طور ناگهانی پیچ بخورد و آیا اخیراً زیاد زمین می‌خورید؟ اگر اعصاب بزرگی که بر حساسیت اثرگذار است آسیب بینند، بنابراین عدم هماهنگی و عدم شناخت موقعیت بدنی رخ داده که می‌تواند منجر به سقوط شود. همچنین ممکن است که شما شرایطی مانند پارکینسون داشته باشید که در آن سلول‌های عصبی مغز شما آسیب می‌بینند.

۵. بیش از همیشه به توالت می‌روید

اعصاب آسیب دیده می‌توانند پیام‌های مثانه را به طور ناقص ارسال کنند، بنابراین شما فکر می‌کنید احساس نیاز زیادی به دفع ادرار دارید یا نمی‌توانید به اندازه کافی خود را کنترل کنید. اگر کودک خود را به طور واژینال (طبیعی) به دنیا آوردید و یا دچار بیماری دیابت هستید، در معرض بیشتر ابتلا به این مشکل قرار دارید.

۶. سردرد‌های شدیدی مانند شوک الکتریکی را تجربه می‌کنید

ممکن است دچار مشکلی به نام نورالژی اکیپیتال شده باشید. این وضعیت می‌تواند زمانی رخ دهد که عصبی در گردن شما تخریب شود. در این صورت، جهت تسکین ممکن است به انسداد عصبی نیاز پیدا کنید (یک تزریق که به طور موقت عصب درگیر را جهت جلوگیری از انتقال سیگنال‌های درد مسدود می‌کند).

۷. خیلی کم یا خیلی زیاد عرق می‌کنید

این ممکن است نشانه‌ای باشد از این که اعصابی که اطلاعات را از مغزتان به غدد عرق می‌آورند دچار اشکال شده‌اند. پزشک شما ممکن است تست‌هایی برای اندازه‌گیری میزان عرق کردن و ضربان قلبتان اعمال کند.

۸. دچار جراحت می‌شوید، چون چیزی را که باید، احساس نمی‌کنید

عصب‌های حسی وظیفه دارند به مغزتان گوشزد کنند که سطحی (شیء یا...) به دلایلی خطرناک است و اگر این اعصاب کارشان را به درستی انجام ندهند، شما بیش از همیشه مستعد تصادفات و جراحات می‌شوید. اگر دچار سوختگی شدید، دستتان را بریدید یا به گونه‌ای دیگر آسیب دیدید، آن هم تنها به این خاطر که نتوانستید داغ بودن، تیز بودن و ... را احساس کنید، حتماً به پزشک مراجعه نمایید.
برچسب ها: سلامت ، اعصاب ، ماهیچه ، مغز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: