کد خبر: ۱۹۳۵۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018April 27
علم ایمونولوژی از قدرت دفاعی بدن درشرایط مختلف سخن می‌گوید؛ ایمونولوژی سه حوزه اصلی دارد که این حوزه‌ها شامل مراقبت ایمنی سرطان‌ها، ایمونولوژی عفونی برای مقابله با انواع بیماری‌زاهای عفونی مانند باکتری‌ها و قارچ‌ها و حفظ تعادل بدن است.
شفاآنلاین>سلامت>رئیس انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران گفت: جزء بهترین کشورها در زمینه پروتکل‌های واکسیناسیون هستیم و وضعیت واکسیناسیون  مطلوب است.
 
به گزارش شفاآنلاین، محمد وجگانی، رئیس انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران، در چهاردهمین کنگره بین المللی ایمونولوژی و آلرژی که صبح امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، در حاشیه مراسم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: علم ایمونولوژی از قدرت دفاعی بدن درشرایط مختلف سخن می‌گوید؛ ایمونولوژی سه حوزه اصلی دارد که این حوزه‌ها شامل مراقبت ایمنی سرطان‌ها، ایمونولوژی عفونی برای مقابله با انواع بیماری‌زاهای عفونی مانند باکتری‌ها و قارچ‌ها و حفظ تعادل بدن است.

وی بیان کرد: قدرت و توان سیستم ایمنی علیه بیماری‌های عفونی ویژگی شاخص علم ایمونولوژی است؛ در برخی مواقع ابتلا به برخی بیماری‌ها در دوران کودکی سبب مصونیت  فرد در برابر بیماری‌ها در تمام عمر می‌شود.

وجگانی با بیان اینکه واکسیناسیون در دو قرن اخیر ابزاری مناسب در پیشگیری از بیماری‌های عفونی است، افزود: پیش از انقلاب حدود 80 هزار مورد ابتلا به بیماری دیفتری داشتیم که خوشبختانه امروزه واکسیناسیون در برابر بیماری‌هایی مانند دیفتری، کزاز و سل توانسته است سلامت را برای مردم به ارمغان بیاورد.

رئیس انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران تأکید کرد: در منطقه جزء بهترین کشورها در زمینه پروتکل‌های واکسیناسیون هستیم؛ وضعیت واکسیناسیون  مانند واکسیناسیون فلج اطفال در گروه‌های در معرض خطر مطلوب است.

وی تصریح کرد: انستیتو رازی در گذشته جزء هفت مرکز مطرح جهان در زمینه واکسیناسیون بوده است اما در زمینه تولید واکسیناسیون دامی کمبودهایی داریم.
ورود مارکرها و ایمونومارکرها در تشخیص سرطان

وجگانی اظهار کرد: روش‌های ایمونوتراپی از امیدهای آ‌ینده درمان سرطان هستند به طوری که امروزه مارکرها و ایمونومارکرها در تشخیص سرطان ورود پیدا کردند. ایمونوتراپی با استفاده از آنتی بادی های مونوکلونال در مقابله با تومورهای سرطانی یکی از دستاوردهای علم ایمونولوژی است. استفاده از این آنتی‌بادی‌ها در درمان برخی از سرطان‌ها اکنون عملی شده است و در گروهی دیگر از سرطان‌ها در فازهای تحقیقاتی قرار دارد.

رئیس انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران یادآور شد: ایمونوتراپی در درمان سرطان‌ها اثرات متفاوتی دارد البته نمی‌توان از این روش در درمان همه سرطان‌ها استفاده کرد.
وجود 42 آنتی بادی درمانی در بازار دارویی

مهدی شعبانی، دکترای تخصصی ایمونولوژی و عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار کرد: روش‌هایی مانند شیمی درمانی، رادیوتراپی و جراحی از جمله روش‌های درمان سرطان در گذشته بودند و از سال‌های گذشته تلاش شد تا افراد بتوانند به کمک سیستم ایمنی بدن عامل بیگانه(سلول‌های سرطانی) را نابود کنند.

وی بیان کرد: در سال 1998 میلادی نخستین آنتی بادی انسانی علیه یکی از مارکرهای سرطانی به تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا رسید و اکنون در بازار دارویی 42 عدد آنتی بادی درمانی برای انواع سرطان‌ها و بیماری‌های دیگر وجود دارد که این نتیجه تلاش شرکت‌های مختلف دارویی بوده است.

این دکترای تخصصی ایمونولوژی با بیان اینکه آنتی بادی یکی از ابزارهای مقابله با سلول‌های سرطانی است، گفت: امروزه سلول درمانی هم در زمینه درمان سرطان‌ها کاربرد دارد؛ در این روش ما از سلول‌های فرد بیمار استفاده می‌کنیم به این صورت که این سلول‌ها را از بدن بیمار خارج می‌کنیم و روی آنها دستکاری ژنتیکی انجام می‌دهیم سپس آنها را به بدن بیمار برمی‌گردانیم.
تأییدیه 2 دارو در زمینه ایمونوتراپی در حوزه سلول

شعبانی افزود: در سال 2017 میلادی دو مورد از داروهای مربوط به ایمونوتراپی در حوزه سلول تأییدیه FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) را گرفت.

وی با تاکید بر اینکه امروزه متخصصان در کلینیک‌ها از آنتی‌بادی‌های درمانی استفاده می‌کنند، تصریح کرد: در زمینه انتقال تکنولوژی در حوزه آنتی‌بادی‌های درمانی در سایر کشورها همچون مالزی، ترکیه و آرژانتین فعالیت می‌کنیم و برنامه ما این است که بتوانیم این آنتی بادی‌های مونوکلونال را توسعه دهیم.

عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره ایمونوتراپی با واسطه سلول تصریح کرد: اکنون محققان دانشگاهی در حال توسعه ایمونوتراپی با واسطه سلول هستند؛ ما امیدواریم این تکنولوژی را بتوانیم در درمان سرطان بومی سازی کنیم؛ ایمونوتراپی با واسطه سلول در حال حاضر در فازهای تحقیقاتی قرار دارد.

شعبانی اظهار کرد:‌ خوشبختانه توانسته‌ایم برخی از آنتی بادی های مونوکلونال را تولید کنیم البته این تولیدات به تنهایی جوابگوی نیاز ما نبوده و در زمینه آنتی بادی های مونوکلونال واردات هم داریم.

وی یادآور شد: در ‌آینده روش‌های ترکیبی همچون شیمی درمانی با ایمونوتراپی، رادیو تراپی با ایمونوتراپی و جراحی با ایمونوتراپی در درمان سرطان به کار می‌روند در روش ایمونوتراپی ما فقط سلول سرطانی را هدف قرار می‌دهیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: