کد خبر: ۱۹۳۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018April 26
برای برلب آوردن یک لبخند رضایت‌بخش، ابتدا باید دندان‌هایی سفید و خوش حالت داشته باشید.
شفا آنلاین>سلامت>ما برای برقراری ارتباط <Camping communication>با افراد باید لبخندی روی لب بیاورید که دلنشین و خوشایند باشد، دستکم کارشناسان اینطور می‌گویند، اما برای برلب آوردن یک لبخند رضایت‌بخش، ابتدا باید دندان‌هایی سفید و خوش حالت داشته باشید. فقط باید حواستان را به نکته‌هایی ساده جلب کنید.

به گزارش شفا آنلاین:جویدن یخ: درست است که یخ، ماده‌ای طبیعی است که قند هم ندارد و این ایده را ایجاد می‌کند که ضرری به دندان‌ها نمی‌رساند، اما به دهان بردن مکعب‌های سخت و یخ‌زده می‌تواند دندان‌هایتان را خراب کند. به همین خاطر اگر گاززدن بی‌فکر یک تکه یخ، به شما احساس خوشایندی می‌دهد، باید درنظر داشته باشید که همین حرکت بافت نرم دندان را تحریک می‌کند و باعث درد هم می‌شود.

شیرخوردن پیش از خواب: ممکن است بچه عادت‌کند که پیش از خواب شیشه شیرش را به دهان ببرد و در این‌صورت تمام شب دندان‌هایش در معرض قند موجود در این مواد قرار می‌گیرد. پس بهتر است پای شیشه شیر هیچ‌وقت به تخت‌خواب بچه باز نشود.

دندان قروچه: به هم خوردن دندان‌ها یا همان دندان‌قروچه، یکی از راه‌های پوسیدگی دندان‌ها به مرور زمان است. این عادت معمولا به دلیل عادت‌های استرس‌زا ایجاد می‌شود و کنترل آن خیلی سخت است. معمولا خوردن غذاهای سنگین پیش از خواب به این عادت دامن می‌زند و با کم کردن این غذاها می‌توان درد را نیز کاهش داد و از آسیب‌های آن نیز خودداری کرد.
پاستیل: پاستیل‌ها به دندان می‌چسبند، به همین خاطر مینای دندان برای ساعت‌های طولانی در معرض شکر و اسید ناشی از آن قرار می‌گیرد. اگر روزتان بدون خوردن پاستیل شب نمی‌شود، بهتر است پیش از وعده‌های غذایی آنها را بخورید و از خوردن آنها به عنوان یک میان‌وعده مجزا خودداری کنید. در هنگام خوردن وعده‌های غذایی، بزاق دهان بیشتری تولید می‌شود که می‌تواند به عنوان شوینده شیرینی و اسید ناشی از آن وارد عمل شود.
نوشیدنی‌های گازدار: برای آنکه به عمق فاجعه پی ببرید، درنظر داشته باشید که نوشابه‌های گازدار، دارای اسید فسفریک و اسید سیتریک هستند که دشمن واقعی مینای دندان است. درست است که نوشیدنی‌های «زیرو» می‌توانند شما را از شر شکر خلاص کنند، اما همراه با شیرین‌کننده‌های مصنوعی‌شان اسیدهای بیشتری به بدن وارد می‌کنند.
استفاده ابزاری از دندان: وقتی از دندان‌هایتان به عنوان ابزار استفاده می‌کنید، باعث خراش یا خردشدن لایه‌های رویی آن می‌شوید. درحالی‌که می‌توانید قیچی یا دربازکن دستی را دم‌دستتان نگه دارید. خلاصه آن‌که دندان‌های شما فقط باید برای غذا خوردن استفاده شود.
نوشیدنی‌های ورزشی: شکی نیست که نوشیدنی‌هایی که پس از ورزش استفاده می‌کنید و به ورزشکاران کمک می‌کنند تا آب، املاح و انرژی از دست رفته را به دست آورند، می‌توانند پس از یک ورزش سنگین باعث سرحال شدن شما شود، اما این نوشیدنی‌ها معمولا میزان بالایی شکر دارند و شبیه به نوشابه‌های گازدار یا شیرینی‌ها می‌توانند باعث ایجاد حمله اسیدی به مینای دندان شوند. نوشیدن آنها به صورت منظم می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان‌ها شود. به همین خاطر بهترین کار این است که پس از ورزش از آب آشامیدنی استفاده کنید که نه قند دارد و نه کالری.
آب میوه: آبمیوه‌ها سرشار از ویتامین و آنتی‌اکسیدان هستند، اما متاسفانه در آنها مقدار فراوانی قند نیز به کار رفته است. برخی از آبمیوه‌ها حتی به اندازه نوشابه‌های گازدار دارای قند هستند. برای نمونه در نوشابه گازدار پرتقالی نسبت به آب پرتقال، فقط 10 گرم قند بیشتر موجود است. میوه‌ها به صورت طبیعی شیرین هستند، پس باید به دنبال آبمیوه‌هایی بگردید که شکر اضافه ندارند. راه دیگر این است که آبمیوه خود را با مقداری آب آشامیدنی مخلوط کنید.
چیپس سیب‌زمینی: باکتری‌های دهانی می‌توانند خوراکی‌های پر از نشاسته را نیز به اسید تبدیل کنند. این اسیدها نیز می‌توانند به مدت 30 دقیقه به مینای دندان حمله کنند. البته این میزان بیشتر هم می‌شود، اگر که غذا بین دندان‌های شما گیر کند یا شما به صورت مرتب از آنها استفاده کنید. شاید از این به بعد پس از خوردن چیپس سیب‌زمینی یا هر نوع غذای پر از نشاسته دیگر به کشیدن نخ دندان فکر کنید و حواستان را جمع کنید که غذاهای باقیمانده را از لای دندان‌هایتان خارج کنید.
میان‌وعده‌های مزاحم: خوردن میان‌وعده‌های فراوان به خاطر بزاق اندکی که در دهان ترشح می‌شود، یکی از عوامل مزاحم برای دندان‌هاست و می‌تواند باعث شود تا غذاها مدت طولانی‌تر در دهان باقی بمانند. پس بهتر است از خوردن مداوم میان‌وعده‌هایی شبیه به چیپس یا شکستن تخمه جلوگیری کنید یا به سراغ میان‌وعده‌هایی بروید که شکر و نشاسته کمتری دارند، شبیه به هویج.
جویدن مداد: تا به حال برایتان پیش آمده که وقتی روی کار یا درس تمرکز کرده‌اید، انتهای خودکار یا مدادتان را به دهان ببرید و بجوید؟ شبیه به جویدن یخ، این عادت نیز می‌تواند باعث خراش یا خردشدن لایه‌های بیرونی دندان می‌شود.
قهوه تلخ: نوشیدن قهوه‌های تلخ به مرور زمان باعث زرد شدن دندان‌ها می‌شود. البته خوشبختانه این زردی یکی از ساده‌ترین راه‌های سفیدشدن را دارد. فقط اگر نگرانی‌تان تمامی ندارد، می‌توانید درباره تغییر رنگ دندان‌هایتان به دندانپزشک مراجعه کنید.
سیگار کشیدن: سیگار، شبیه به هر محصول تنباکویی دیگر می‌تواند باعث ایجاد لکه‌هایی بر روی دندان شود و به پوسیدگی دندان‌ها سرعت ببخشد، شبیه به همان بلایی که خوراکی‌های شیرین بر سر دندان می‌آورند. تنباکو می‌تواند باعث سرطان دهان، لب‌ها و زبان شود. پس اگر فقط به دنبال یک دلیل دیگر برای ترک سیگار می‌گردید، به لبخند‌تان فکر کنید.
ناهنجاری غذایی: پرخوری عصبی معمولا شامل میزان بالایی از قند می‌شود که فرد کنترلی روی آن ندارد و سپس با استفراغ غذاها را از بدن خارج می‌کند که چنین مسیری باعث پوسیدگی دندان می‌شود. اسیدهایی قوی در استفراغ افراد کشف شده که باعث فساد زودهنگام دندان‌ها می‌شود و آنها را سیاه‌تر و ضعیف می‌کند.
این اسیدها همچنین بوی بد تنفس را می‌سازند. توجه کنید که استفراغ یکی از نشانه‌های مهم بیماری است، پس حتما درباره آن با پزشکتان صحبت کنید.سپید
Medical News

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: