کد خبر: ۱۹۳۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018April 23
مسئولان سازمان غذا و دارو به جای طرح مسائل سیاسی به وظایف خود عمل کنند، از یک مسئول فنی و تخصصی انتظار طرح مسائل تخصصی وجود دارد
شفاآنلاین>سلامت> عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: عمده مشکلات حوزه دارویی کشور به دلیل ساختار «خصولتی» اکثر کارخانجات دارویی است.

به گزارش شفاآنلاین، محمد نعیم امینی فرد، درخصوص اظهارات مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو، مبنی بر اینکه دارو(medicine) در کشور سیاسی شده و برخی مسائل مثل مافیای دارویی از سوی سیاسیون مطرح می شود، افزود: مسئولان سازمان غذا و دارو به جای طرح مسائل سیاسی به وظایف خود عمل کنند، از یک مسئول فنی و تخصصی انتظار طرح مسائل تخصصی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در دوره گذشته سازمان غذا و دارو در کمیسیون بهداشت تحقیق و تفحص هایی در خصوص برخی مباحث در حوزه دارو مطرح شد، افزود: تحقیق و تفحص ها به هیچ نتیجه ای نرسید، البته مشکلاتی از قبل و در حال حاضر در حوزه دارو وجود دارد؛ اما لزوم انجام تحقیق و تفحص در آن مقطع مورد تصویب مجلس و کمیسیون بهداشت قرار نگرفت.

امینی فرد تصریح کرد: اگر در حال حاضر برخی دلایل مبنی بر مافیایی بودن واردات دارو وجود دارد، مجلس شورای اسلامی و کمیسیون بهداشت می تواند مسائل را بررسی و پیگیری کند، البته دلایل قوی مبنی بر وجود مافیا در حوزه دارو وجود ندارد؛ البته توفیقاتی در خصوص تولیدات دارویی کسب شده و فناوری های قابل قبولی درخصوص تکنولوژی های بالای دارویی کسب شده است.

امینی فرد با اشاره به اینکه منابع و چرخش مالی در حوزه دارویی دچار مشکل شده است، گفت: بدهی گسترده بیمارستان ها و شرکت های دارویی و بیمه ها به بیمارستان ها عملا نظام مالی دارویی را دچار مشکل کرده است، همچنین برای استفاده از ظرفیت های تکنولوژیک و دانش بالا در جهت تصرف بازارهای دارویی منطقه تلاشی نمی شود؛ بنابراین عزم جدی تری را باید در خصوص افزایش(Increase) صادرات در پیش گرفت.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه عمده مشکلات حوزه دارو به دلیل ساختار «خصولتی» اکثر کارخانجات دارویی است، افزود: یعنی از یک طرف این کارخانجات به ظاهر واگذار شدند، اما همچنان از ساز و کار دولتی پیروی می کنند. بنابراین به میزانی که ظرفیت وجود دارد، در ارتباط با تولید دارو و نفوذ در بازارهای منطقه توفیقی حاصل نشده است، ضمن اینکه ۱۰ درصد واردات دارو به لحاظ ریالی نیز حجم بالایی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: