کد خبر: ۱۹۲۹۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۰ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 2018April 22
بهار فصلی با مزاج گرم و تر و از نظر مزاجی در بین سایر فصول از بیشترین میزان اعتدال برخوردار است، به همین دلیل بهترین فصل برای افراد با مزاج‌های مختلف بخصوص افراد با مزاج سرد و خشک مثل سالمندان است
شفا آنلاین>سلامت>دستیار دکترای تخصصی طب سنتی گفت: فریب تبلیغات افراد غیر حرفه‌ای مبنی بر مفید بودن حجامت در فصل بهار را نخورید.

به گزارش شفا آنلاین،مهسا جهانگیری  دستیار دکترای تخصصی طب سنتی(Traditional medicine) افزود: بهار فصلی با مزاج گرم و تر و از نظر مزاجی در بین سایر فصول از بیشترین میزان اعتدال برخوردار است، به همین دلیل بهترین فصل برای افراد با مزاج‌های مختلف بخصوص افراد با مزاج سرد و خشک مثل سالمندان است.

وی اظهار کرد: در زمستان بطور معمول شاهد افزایش مصرف مواد غذایی حجیم چه از نظر کمیت و مقدار و چه از نظر کیفیت و نیز کاهش فعالیت‌های بدنی هستیم، پس در پایان زمستان بدن مملو از مواد زائد و فضولات است و با فرا رسیدن فصل بهار و گرم تر شدن هوا از دیدگاه حکمای طب ایرانی این مواد زائد در بدن سائل شده و شاهد عود بیماری های مزمن و یا بروز بیماری‌های جدید هستیم.

جهانگیر گفت: در فصل بهار روش‌های کمکی دفع مواد زائد نظیر روش‌های مختلف خونگیری مثل حجامت، فصد و زالو و یا مسهل‌ها اکیدا توصیه می‌شود اما برای انجام این امور حتما باید به پزشکان متخصص طب ایرانی و یا پزشکان آموزش دیده در این زمینه مراجعه نمود و فریب تبلیغات افراد غیر حرفه ای مبنی بر مفید بودن حجامت(Cupping) و یا فصد در فصل بهار بر همگان را نخورید.

وی افزود: در طب ایرانی ـ اسلامی علاوه بر حجامت و بادکش، شیوه درمانی و پیشگیری دیگری وجود دارد که از قدیم از آن استفاده می‌شده، اما امروزه کمتر به کار می‌رود و واژه آن برای اغلب افراد ناآشناست این شیوه درمانی سنتی فصد نام دارد و در روایات آمده است که فصد یک روش درمانی مجاز و مطلوب است و همچون حجامت آن را از درمان‌های قابل  پذیرش شمرده‌اند.

وی اظهار کرد: هر کسی اجازه انجام حجامت، زالو درمانی و فصد را ندارد؛ تجربه، مهارت کافی و دانش، شناخت دقیق محل و نوع رگ‌ها و اعضای بدن و آگاهی از ویژگی‌های عمومی فرد بیمار، توجه به سن و سال بسیار ضرورت دارد و نباید مردم در فصل بهار و با تبلیغات حجامت و زالودرمانی به افراد غیر حرفه ای مراجعه کنند.

جهانگیری گفت: هر گونه اشتباه در انجام فصد، زالو درمانی، حجامت و هر روش درمانی دیگری پیامدهای جبران‌ ناپذیری به دنبال دارد که گاهی به مرگ بیمار منجر می‌شود؛ مشاهده شده افرادی که  خودسرانه و بدون تجویز پزشک اقدام به کاری کرده‌اند با عواقب جبران‌ناپذیری مواجه شده‌اند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: