کد خبر: ۱۹۲۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۵ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 20
عصر روز گذشته سالن فردوسی خانه اندیشمندان پذیرای جمعی از مسئولین رده بالای سازمان نظام روانشناسی و مشاوران و روانشناسان کشور بود
شفاآنلاین>سلامت>سازمان نظام روانشناسی که خود پرچم‌دار پیشگیری، مقابله و درمان اختلالات مربوط به سلامت روان است، درگیر مشکلاتی شده که در جلسه دیدار نوروزی مسئولان نظام روانشناسی با جمعی از روانشناسان مشهود بود.

به گزارش شفاآنلاین، عصر روز گذشته سالن فردوسی خانه اندیشمندان پذیرای جمعی از مسئولین رده بالای سازمان نظام روانشناسی و مشاوران و روانشناسان کشور بود.

از قضا این جمعیت روانشناس با کمی تأخیر برای دید و بازدید نوروزی و شادباش سال نو گرد یکدیگر جمع شده بودند و به همین منظور از همان ابتدای همایش، گروه موسیقی سنتی و شاد، زینت آرای مجلس بهاری آنها بود اما بعد از لحظاتی این طراوت موسیقی با فضای شاد و رمانتیک تبدیل به فضایی اعتراض آمیز شد.

 در ابتدای همایش، شیوا دولت آبادی دکترای روانشناسی (Psychology)و رئیس هیأت مدیره انجمن روانشناسی ایران گفت: نگاه ما به تجدید سال به عنوان روانشناس باید بسیار مسئولانه‌تر از دیگران و چیزی باشد که تا به حال بوده است و چه زیبا است که ذهنیتمان را همانند معاینه فنی ماشین معاینه کنیم و این‌ موارد همگی وظایف ما روانشناسان برای اجرایی کردن این تغییرات مثبت در جامعه است.

وی  ادامه داد: همه ما که اینجا جمع شده‌ایم مسئولیت داریم که بسیار بیشتر در مورد رشته روانشناسی چه از نظر محتوا و چه شغلی به آن نگاه کنیم و به اعتقاد من باید پژوهش، آموزش و پیشگیری سرلوحه مسئولیت ما و خدمات‌رسانی به آحاد جامعه باشد.

وی اظهار کرد: نیرویی که در انسان باعث می‌شود با دانستن و اشاعه دانایی قدرتمند شود می‌تواند به عنوان الگوی خوبی در جامعه شناخته شود و واقعیت این است که همه افعال ما یک نوع رفتارهای روانشناسانه است که باید در درجه اول خودمان ابتدا کشف و در خودمان تقویت و بعد به آحاد جامعه انتقال دهیم.

در ادامه شکرکن، نماینده انجمن روانشناسی اجتماعی و صنعتی سازمانی، نقش حوزه روانشناسی در بهبود عملکرد جامعه (Society)را بسیار مهم برشمرد و گفت: روانشناسی یک علم و دانشی بسیار مهم و اثربخش برای جامعه است که باید قدر این دانش که در آن قدم گذاشته‌ایم را بدانیم و چه بسا می‌تواند در جای جای جامعه نقش کمک کننده باشد به خصوص امروزه که مشکلات رفتاری و معضلات اجتماعی در جامعه زیاد شده است.

وی به اهمیت پیشگیری در نظام سلامت روانی جامعه اشاره کرد و گفت: طبق تعریف سازمان سلامت جهانی،  پیشگیری، ارتقای سلامت و درمان مهمترین ویژگی‌های یک سازمان همچون نظام روانشناسی در رشته‌های روانشناسی سلامت روانی است که به وضوح می‌توان به این نتیجه رسید که پیشگیری مهمترین وجه این سه ضلع است.

نماینده انجمن روانشناسی اجتماعی و صنعتی سازمانی، همچنان به مسئله پیشگیری و آموزش در سازمان نظام روانشناسی اشاره کرد و افزود: یکی از اهداف سازمان که افتخار روانشناسی است محدود به روان‌درمانی نمی‌شود و مسئله پیشگیری و آموزش درست از جمله مهمترین ارکان برای سازمان نظام روانشناسی باید قرار گیرد.

حسن پاشا شریفی از دیگر مدعوین این همایش بود که در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک سال نو، به مسئله معضل طلاق در جامعه اشاره کرد و گفت: متأسفانه مسائل و مشکلات رفتاری و بهداشت روانی در جامعه ما بسیار بیداد می‌کند و مهمترین مسئله در جامعه معضل طلاق است. بر اساس آمار و پژوهش‌ها از هر صد ازدواج تقریباً بیش از نیمی از این ازدواج‌ها منجر به طلاق می‌شود که در پیرو آن متأسفانه وضعیت تربیت فرزند این‌ها دچار مشکل می‌شود.

این عضو شورای مرکزی، به نقش روانشناسان در پیشگیری از اختلالات جامعه اشاره کرد و گفت: امروزه افسردگی، اضطراب و بسیاری دیگر از اختلالات روانی در جامعه وجود دارد که همه این عوامل نیاز به این دارد که روانشناسان وظیفه اصلی خود را در جهت پیشگیری و بهبود انجام دهند.

شریفی تصریح کرد: روانشناسی قدرت نیست و روانشناس به دنبال قدرت نباید باشد و نیازی نیست که ما به دنبال یک پست اداری و سیاسی در این حوزه باشیم بلکه روانشناس یک حرفه یاری رسان در جامعه است که هدف آن کمک‌رسانی به کسانی است که به راهنمایی و آموزش و مشاوره و مهمتر از همه پیشگیری نیاز دارند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه امروزه روانشناسی در بسیاری از موارد به دید درآمدزایی تبدیل شده است و نگاه کمک و یاری‌رسان کمتر به چشم می‌خورد و من امیدوارم دانش روانشناسی ایرانی به معنای واقعی در خودمان تقویت کنیم و ضمن اینکه از علم و نظریات دانشمندان آن طرف مرزها استفاده می‌کنیم باید سعی کنیم آن را با شرایط فرهنگی خودمان تطبیق دهیم.

جلسه سخنرانی با صحبت حاتمی عضو شورای مرکزی و معاونت نظارت حرفه‌ای و امور کمیسیون‌های نظام روانشناسی تغییر کرد؛ هنوز تبریک برای دیدار نوروزی از لسان دکتر حاتمی جاری و ساری نشده بود که جمع بسیاری از حضار یکی یکی ایستاده و به نشانه اعتراض پشت به این سخنران کردند و برخی‌ها هم از قبل پلاکاردهایی به نشانه اعتراض به این فرد سخنران بالا بردند و در یک لحظه چنان حجم درگیری‌های لفظی و اعتراض‌ها شدت گرفت که همهمه ای در سالن فردوسی ایجاد شد که آرامش بهاری دیدار سران نظام روانشناسی و جمعی از روانشناسان به رگبارهای بهاری تبدیل شد.

اعتراض‌ها تمامی نداشت و حاتمی، معاون سازمان نظام روانشناسی در همان بالای سن مات و مبهوت از این عملکرد حضار، تماشاگری بیش نبود تا اینکه از میان جمعیت، دکتر اسماعیلی رئیس انجمن مشاوره ایران به خواسته حضار به بالای سن رفت و با سخنان تند و انتقادی از عملکرد برخی مسئولان سازمان نظام روانشناسی به جمع حاضر گفت: از برنامه‌های سالانه سازمان نظام روانشناسی است که بازرسان گزارشات خود را تکمیل کنند که در این سازمان چه می‌گذرد اما با ممانعت از سمت شما روبرو می‌شوند و سوال من این است علت ترس شما چیست؟ و چرا باید یک سازمانی از نظارت خودش ترس داشته باشد؟

این دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: در این سازمان 11 نفر می‌نشینند و امروز یک رئیس را انتخاب می‌کنند و ماه دیگر ریاست بدون اینکه از ابتدا تایید صلاحیت شود از کار بر کنار می‌شود و این سازمان به جای اینکه حافظ آبروی روانشناسان باشد در حال آبروریزی برای قشر روانشناسان است.

وی خطاب به برخی مسئولین سازمان نظام روانشناسی،گفت: ما حق داریم که از کار شماها خرده بگیریم چرا که ما شماها را انتخاب کرده ایم اما چرا نباید با ما شفاف باشید و باز سوال خودم را تکرار می‌کنم که چرا نمی‌گذارید نظارت باز رسانه در این همه سال مهندسی شود و واقعا از چه چیزی هراس دارید و آیا چه خطایی کردید که این همه ممانعت‌تراشی می‌کنید و به راستی چه دلیلی دارید که از برگزاری مجمع هراس دارید؟

رئیس انجمن مشاوره ایران تصریح کرد: ما خیلی زحمت کشیده‌ایم تا این اعتبار را در سطح کشور به دست آورده ایم و چرا با لابی‌گری و سیاسی‌بازی‌ها این اعتبار را خدشه‌دار می‌کنید که این اعمال شما حیثیت روانشناسی کشور را به تاراج برده است و امروز اگر به برخی سازمان‌ها می‌رویم به ما جور دیگری نگاه می‌کنند.

 اسماعیلی در پایان خطاب به روانشناسان اینگونه گفت: یک جوراب‌فروش از انجمن خودش دفاع می‌کند و حرف من به شما روانشناسان و مشاوران عزیز این است که برای شما مهم نیست که در سازمان شما چه کارهایی در حال صورت گرفتن است که نمی‌خواهم بیشتر این معضل را باز کنم که از بیست و دو هزار نفر عضو فقط هجده درصد پای صندوق آمدند و این چیزی جز آبروریزی  و عدم اعتماد نیست.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار