کد خبر: ۱۹۲۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۷ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 20
عضو کمیسیون بهداشت مجلس مطرح کرد؛
وضعیت پیوند عضو در کشورهای دیگر نسبت به ایران بهتر است و علی رغم تمامی تلاش ها هنوز فرهنگ اهدای عضو به درستی جا نیفتاده و برخی نگرش مثبتی نسبت به این مهم ندارند.

شفاآنلاین>اجتماعی>سلامت>عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از فروش و دلالی عضو بدن در کشور انتقاد کرد و ترویج فرهنگ اهدای عضو را راهکار قطع دست دلالان فروش اعضای بدن دانست.

به گزارش شفا آنلاین: منوچهر جمالی، با انتقاد از اینکه روزانه بیماران زیادی به دلیل نبود عضو پیوندی جان خود را از دست می دهند، گفت: وضعیت پیوند عضو در کشورهای دیگر نسبت به ایران بهتر است و علی رغم تمامی تلاش ها هنوز فرهنگ اهدای عضو به درستی جا نیفتاده و برخی نگرش مثبتی نسبت به این مهم ندارند.

وی با بیان اینکه آمار مرگ مغزی و تصادفات در کشور بالا است، افزود: مرگ مغزی برگشت ناپذیر است و مردم باید در این رابطه توجیه شوند که پیوند اعضا باعث نجات جان و بهبود کیفیت زندگی بسیاری از بیماران خواهد شد.

جمالی با انتقاد از اینکه هنوز اهدای عضو در کشور نهادینه نشده است، تصریح کرد: نهادهای فرهنگی، رسانه های جمعی به ویژه صدا و سیما باید در جهت ترویج فرهنگ اهدای عضو در کشور گام بردارند تا دیگر هیچ بیماری به دلیل نبود عضو پیوندی جان خود را از دست ندهد.

وی با تاکید بر لزوم تامین اعتبارات و بودجه لازم جهت تجهیز و گسترش مراکز پیوند عضو، گفت: متاسفانه اعتبارات این حوزه مانند سایر حوزه های بهداشت جوابگو نیست و باید برای افزایش آن تلاش کرد.

جمالی ادامه داد: اعتبارات در حوزه بهداشت و سلامت بسیار محدود و اندک بوده و بسیاری از اقدامات بر زمین مانده است.

وی از فروش و دلالی عضو در کشور انتقاد کرد و افزود: ترویج فرهنگ اهدای راهکار کنترل این معضل و قطع دست دلالان و سودجویان فروش اعضای بدن است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: جای تاسف است که برخی بیماران نیازمند عضو پس از سال ها چشم انتظاری در صف انتظار جان خود را از دست دهند و برخی افراد به سمت و سوی فروش کلیه و دلالی در این حوزه روی بیاورند. البته برخی افراد به دلیل مشکلات اقتصادی و فقر به کلیه فروشی روی آورده اند که لازم است سه قوه برای بهبود وضعیت معیشتی مردم اقدامات لازم را انجام دهند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: