کد خبر: ۱۹۲۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 16
سونامی بیماری‌های غیرواگیر مثل تصادفات جاده‌ای، سرطان، دیابت و ... نرخ بالایی از هزینه‌های سلامت را به خود معطوف کرده است و باید با ارتقاء سطح سلامت و به کارگیری ابزار‌های پیشگیری و آموزش رفتار‌های مرتبط با سلامت را که حیطه وسیعی دارند، به جامعه انتقال داد.
شفاآنلاین>سلامت>رئیس مرکز نوآوری و ایده‌پروری پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم(metabolism) از روند رو به رشد شیوع بیماری‌های غیرواگیر در کشور خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین،عطاءالله پورعباسی رئیس مرکز نوآوری و ایده‌پروری پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم اظهار کرد: سونامی بیماری‌های غیرواگیر مثل تصادفات جاده‌ای، سرطان، دیابت و ... نرخ بالایی از هزینه‌های سلامت را به خود معطوف کرده است و باید با ارتقاء سطح سلامت و به کارگیری ابزار‌های پیشگیری و آموزش رفتار‌های مرتبط با سلامت را که حیطه وسیعی دارند، به جامعه انتقال داد.

وی افزود: باید در عرصه علوم رفتاری سلامت محور، آگاه سازی و فرهنگ سازی را مدنظر قرار دهیم و شعار پیشگیری مقدم بر درمان است را عملیاتی کنیم که در غیر این صورت با نرخ روبه رشد بیماری‌های غیرواگیر، اقتصاد سلامت به چالش کشیده می‌شود.

پورعباسی اظهار کرد: موضوع سبک زندگی سلامت که به تغذیه، تحرک و ... برمی‌گردد نوعی از رفتار است که منجر به پیشگیری می‌شود و رعایت این موارد و عدم رعایت آن‌ها نیز در آمار ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر نقش مهمی ایفا می‌کند؛ در یک نگاه دقیق، سبک زندگی سلامت محور به عنوان پدیده‌ای چند علتی، چند بعدی و چند دلالتی به الگو‌های جمعی رفتار مربوط می‌شود که به مسائل تهدید کننده سلامت افراد می‌پردازد تا از این طریق بتواند تضمین کننده سلامت افراد باشد.

رئیس مرکز نوآوری و ایده‌پروری پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم گفت: عمده مداخلاتی که در حوزه رفتاری انجام می‌دهیم به طور مستقیم روی سلامت هر فرد و در سطح کلان روی نظام سلامت تاثیرگذار است و با مشاهده بیماری دیابت که ۱۰ درصد جامعه را درگیر کرده است، می‌فهمیم که باید مداخلات رفتاری و رفتار سلامت در سبک زندگی را به جامعه آموزش دهیم.

وی افزود: هزینه ناشی از عوارض بیماری دیابت در کشور اقتصاد سلامت را به چالش کشانده است و امروزه باید متولیان سلامت اعم از روانشناسان، متخصصان علوم شناختی در کنار پزشکان با مشارکت بین بخشی بحث رفتارسازی الگو‌ها را به جامعه آموزش دهند.

پورعباسی گفت: در سال‌های اخیر کاهش ۲۰ درصدی حوادث جاده‌ای نشان داد که با بهره‌گیری از مدل رفتار سازی نظیر طرح همیار پلیس می‌توانیم حوادث و آسیب‌های جسمی هموطنانمان را کاهش دهیم و باید این رفتار سازی و الگو‌های رفتاری را در سبک زندگی سلامت نیز به جامعه انتقال دهیم.
آمار بیماری‌های واگیر به سمت بیماری‌های غیرواگیر تغییر کرده است
رئیس مرکز نوآوری و ایده‌پروری پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم افزود: هرچند اقدامات خوبی برای کنترل بیماری‌های واگیر در کشور انجام شده و رتبه جهانی ایران از بابت کاهش این بیماری‌ها هم قابل قدردانی است، اما آمار بیماری‌های واگیر به سمت بیماری‌های غیرواگیر تغییر کرده و امروز جمعیت زیادی از هموطنان ما درگیر بیماری‌های غیرواگیر هستند.

وی در پایان گفت: کاهش بیماری‌های غیرواگیر نیازمند نگاه سلامت محور و الگو‌های رفتاری موفق سلامت است تا پیشگیری در اولویت سلامت قرار بگیرد؛ باید مدل تجارب جهانی را بومی سازی کنیم تا شاهد افزایش کیفیت زندگی هموطنان و ارتقاء اقتصاد نظام سلامت باشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: