کد خبر: ۱۹۱۶۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 12
از آنجایی که عضو حنجره وظایف مهمی مانند بلع، حرف زدن و تنفس را به عهده دارد تشخیص زود هنگام بروز این بیماری و آشنایی با علائم آن امری اجتناب‌ناپذیر است
شفاآنلاین>سلامت> در میان انواع بیماری‌ها و سرطان‌هایی که امروزه در کل دنیا، انسان‌ها را درگیر می‌کند، بدخیمی سروگردن آمار کمتری را به خود اختصاص می‌دهند، ولی به‌دلیل اینکه علائم بیماری زندگی فرد را بشدت تحت تأثیر قرار می‌دهد، تظاهرات پر سروصدایی دارد.

به گزارش شفاآنلاین، از آنجایی که عضو حنجره وظایف مهمی مانند بلع، حرف زدن و تنفس را به عهده دارد تشخیص زود هنگام بروز این بیماری(Sickness) و آشنایی با علائم آن امری اجتناب‌ناپذیر است زیرا در صورت تشخیص بموقع می‌توانیم از گسترش بیماری جلوگیری کنیم تا جایی که حتی به درمان کامل برسیم.

دکتر رضا بدیعی، فلوشیپ تومورهای سروگردن با اشاره به اینکه دو نوع تومور خوش خیم و بدخیم در ناحیه سروگردن ایجاد می‌شوند، می‌گوید: از شایع‌ترین علل بروز سرطان حنجره سیگارکشیدن، مصرف الکل، آلودگی هوا و استعمال تریاک است، البته آلودگی‌های شغلی مانند کار مرتبط با صنایع چرم‌سازی یا افرادی که به نوعی در محیط کار با «آزبست» سر و کار دارند نیز در معرض خطر ابتلا به این نوع سرطان هستند.

نشانه‌های سرطان حنجره
این سرطان نشانه‌های متفاوتی دارد، به گفته دکتربدیعی، سرطان حنجره بسته به قسمتی از حنجره که درگیر می‌شود علائم مختلفی دارد، سرطان(Cancer) در ناحیه فوقانی (سوپرگلوت)، ناحیه میانی (گلوت) و ناحیه تحتانی (ساب گلوت) ایجاد می‌شود.

او در ادامه توضیحات خود را کامل می‌کند: چنانچه سرطان در قسمت فوقانی باشد فرد مبتلا در قسمت گلو احساس درد دارد، دردی که ممکن است بر اثر آن گوش هم تیر بکشد، بلع دردناک و تغییر صدا مانند صدای تودماغی از دیگر نشانه‌های سرطان در ناحیه فوقانی است، چنانچه این سرطان ناحیه میانی را درگیر کند نخستین علامتی که مشهود می‌شود، گرفتگی صدا است. اگر فردی بیشتر از دو هفته گرفتگی صدا داشته باشد حتماً باید برای معاینه دقیق به پزشک مراجعه کند. علامت سرطان ناحیه تحتانی که خیلی هم نادر است، اختلال در تنفس است. یعنی اکسیژن کافی به فرد نمی‌رسد، انسداد راه هوایی هم می‌تواند نشانه ابتلا به این سرطان باشد.

این متخصص گوش، گلو و بینی در ادامه اضافه می‌کند: گاهی توده‌ای در گردن می‌تواند نشانه ظهور سرطان حنجره باشد، شایع‌ترین نوع این قبیل از سرطان‌ها نازوفورنکس یا نازوفارنکس «nasopharynx» است که به‌دلیل علائم کمی که دارد گاهی با بی‌توجهی بیمار همراه می‌شود.

افراد بالای 40 سال چنانچه توده‌ای در محدوده گردن داشته باشند حتی اگر این توده کاملاً بدون درد باشد، نباید بی‌تفاوت باشند و در کوتاهترین زمان حتماً برای بررسی دقیق به پزشک مراجعه کنند.

درمان‌های سرطان حنجره
همه بیماری‌ها با توجه به زمان مراجعه درمان‌های متفاوتی دارند، این فلوشیپ تومورهای سروگردن معتقد است: اگر بیماری در مراحل اولیه باشد. یعنی رشد و گسترش تومور در مراحل ابتدایی باشد درمان با لیزر کارآمد خواهد بود، در مراحل اولیه، تومور با لیزردرمانی قابل برداشتن است اما در مراحل پیشرفته‌تر مجبور می‌شویم از جراحی‌های باز استفاده کنیم.

دکتر بدیعی در ادامه می‌افزاید: در مراحل خیلی پیشرفته‌تر کل حنجره برداشته می‌شود و راه تنفس دائمی به گردن متصل می‌شود، بعد از این جراحی فرد اختلال صدا پیدا می‌کند، البته خوشبختانه با اقدامات بازتوانی صدا تا حدودی قابل برگشت است، قابل ذکر است با تشخیص پزشک معالج از رادیوتراپی می‌توان برای درمان جایگزین جراحی استفاده کرد.

ارتباط آواز خواندن با تومورهای گردنی
خیلی از مردم تصور می‌کنند که خوانندگی و آواز خواندن به حنجره آسیب می‌زند تا جایی که این افراد را در معرض ابتلا به سرطان‌های این ناحیه قرار می‌دهد.

دکتربدیعی با اشاره به اینکه آواز خواندن هیچ وقت سرطان حنجره ایجاد نمی‌کند، اضافه می‌کند: با وجود اینکه آواز خواندن ارتباطی به ابتلا به سرطان ندارد ولی استفاده خارج از عرف از حنجره و صدا می‌تواند گره (ندول) در طناب‌های صوتی ایجاد کند که در نهایت باعث خش دار شدن صدا و گرفتگی می‌شود.

این فلوشیپ تومورهای سروگردن در خاتمه بهترین راه درمان این بیماری را پیشگیری(prevention) می‌داند و توصیه می‌کند: در نخستین قدم مصرف سیگار را کنار بگذارید تا خطر ابتلا به این بیماری را به حداقل برسانید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: