کد خبر: ۱۹۱۶۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 11
نمایندگان جامعه آزمایشگاهیان کشور، متفق القول بر این عقیده اند که وضعیت آزمایشگاه های تشخیص پزشکی با توجه به نوسانات نرخ ارز، بحرانی است.
شفاآنلاین>سلامت>نمایندگان جامعه آزمایشگاهیان کشور، متفق القول بر این عقیده اند که وضعیت آزمایشگاه های تشخیص پزشکی با توجه به نوسانات نرخ ارز، بحرانی است. بطوریکه سال گذشته در شهر تهران ۴۰ آزمایشگاه تعطیل شد

به گزارش شفاآنلاین، دکتر سید مهدی بوترابی رئیس کنگره روز چهارشنبه در نشست خبری یازدهمین کنگره بین المللی و شانزدهمین کنگره کشوری ارتقائ کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران، گفت: طب آزمایشگاه یکی از رشته هاب پاراکلینیک است که خصوصیات منحصر به فردی دارد، بطوریکه در چهار زمینه پیشگیری، تشخیص، درمان و پایش، از خدمات آزمایشگاهی استفاده می شود و کمتر رشته پاراکلینیکی به این شکل در حوزه سلامت تاثیرگذار است.

وی با عنوان این مطلب که طب آزمایشگاه شامل تولید اطلاعات و داده ها برای بررسی وضعیت سلامت است، افزود: طب آزمایشگاه در زمینه پیشگیری می تواند مفید باشد، زیرا بسیار ارزان در اختیار متولیان نظام سلامت قرار می گیرد.

بوترابی با تاکید بر اینکه محورهای مورد بحث در کنگره بر اساس نیازهای روز طب آزمایشگاه تعریف می شود، تصریح کرد: در زمینه طب آزمایشگاه نیازمند ارتقاء دانش و علم در سیستم های آزمایشگاهی و مدیریتی هستیم.

در ادامه دکتر رضا محمدی دبیر علمی کنگره، گفت: امسال برنامه های متنوعی در قالب برپایی پنل و کارگاه داریم که بر اساس نیازهای کشوری در این حوزه تدوین شده است.

وی با اشاره به این مطلب که نیازهای حوزه آزمایشگاهی در کشور بر حسب پیشرفت های این حوزه در دنیا دنبال می شود، افزود: ۲۳ محور برای کنگره امسال تعریف کرده ایم که علاوه بر آن ۴۰ کارگاه نیز برپا می شود. 

محمدی ادامه داد: در مقایسه با سال گذشته شاهد رشد ۵۰ درصدی محورهای کنگره و افزایش تعداد سخنران داخلی و خارجی هستیم، بطوریکه ۵۲ سخنران داخلی و ۱۲ سخنران خارجی خواهیم داشت. مقالات نیز از رشد ۲۲ درصدی برخوردار بوده و از مجموع ۴۳۹ مقاله دریافتی، ۲۱۱ مقاله در قالب پوستر و ۱۳۱ مقاله به صورت سخنرانی ارائه می شود.

وی افزود: همچنین دو جشنواره داریم که جشنواره جرجانی برای تقدیر از مسئولین برتر آزمایشگاه های کشور است و جشنواره دانشجویی نیز برای توجه به دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی ترتیب داده شده است.

دبیر علمی کنگره در ارتباط با میهمانان خارجی ، گفت: از ۱۰ کشور ایرلند، آلمان، مجارستان، عمان، مصر، آمریکا، فرانسه، نروژ، چین و انگلستان، میهمان داریم.

وی افزود: یکی از مباحث اصلی کنگره امسال که سالیان سال است از طریق وزارت بهداشت پیگیری می شود، استانداردسازی آزمایشگاه ها و مدیریت کیفیت است که در ۷ محور به این موضوع می پردازیم.

در همین ارتباط، بوترابی رئیس کنگره، گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر نحوه نوشتار جواب آزمایش های پزشکی متفاوت است، این موضوع تفسیر پزشک را دچار مشکل می کند. از همین رو، استانداردسازی گزارش دهی که یک موضوع روز جهانی است، در دستور جامعه آزمایشگاهیان کشور قرار دارد.

دکتر علی صادقی تبار دبیر اجرایی کنگره نیز، اظهارداشت: برخی سیاست های کلان وزارت بهداشت از محل برگزاری همین کنگره استخراج شده و شکل گرفته است. زیرا، کنگره آزمایشگاهی ایران، در منطقه خاورمیانه بی نظیر است و به عنوان بزرگترین گردهمایی تلقی می شود که بیش از ۴۰۰۰ شرکت کننده دارد.

وی از برپایی کارگاه ها به عنوان یکی از بخش های جذاب کنگره نام برد و افزود: برپایی نمایشگاه جانبی، نقطه عطف این کنگره است. زیرا، شرکت های تجهیزات آزمایشگاهی در فضایی سالم، به رقابت با یکدیگر می پردازند و محصولات خود را در معرض نمایش قرار می دهند.

صادقی تبار از حضور ۲۰۶ شرکت تجهیزات آزمایشگاهی در کنگره امسال خبر داد و گفت: ۱۳ شرکت دانش بنیان، به همراه ۶۱ شرکت داخلی و ۱۰۸ نمایندگی از شرکت های خارجی، در کنگره امسال حاضر خواهند بود.

وی در ادامه به وضعیت آزمایشگاه های تشخیص طبی در کشور پرداخت و با انتقاد از اینکه خدمات آزمایشگاهیان در طرح تحول سلامت مغفول مانده است، افزود: برای ورود تکنیک های جدید به آزمایشگاه ها، می بایست تعرفه ها واقعی باشد. اما، قیمت تجهیزات و تکنولوژی های مورد نیاز در این حوزه آنقدر گران است که امکان ورود آنها به کشور دچار مشکل است. در نتیجه سراغ دستگاه هایی می رویم که مربوط به چند سال قبل هستند.

دکتر سیدحسن هاشمی مدنی مسئول روابط بین الملل کنگره نیز با انتقاد از ثابت ماندن تعرفه آزمایشگاهی در سال های اخیر و بعد از اجرای طرح تحول سلامت، گفت: تعرفه آزمایشگاه در این سال ها فقط ۱۷ درصد افزایش یافته اما سایر گروه های پزشکی به طور میانگین ۱۳۷ درصد رشد تعرفه داشته اند. در حالی که نرخ تورم در حوزه سلامت در ۴ سال گذشته بالای ۸۰ درصد بوده است.

دکتر محمدی دبیر علمی کنگره نیز با انتقاد از شرایط حاکم بر آزمایشگاه های تشخیص پزشکی کشور، گفت: نوسانات نرخ ارز باعث شده تا یکی از شرکت ها، به ما کیت ندهد.

فریبا شایگان مسئول روابط عمومی کنگره نیز از تعطیلی ۴۰ آزمایشگاه در شهر تهران طی سال ۹۶ خبر داد و افزود: زیرساخت ها برای ایجاد مگالب ها در کشور فراهم نیست.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: