کد خبر: ۱۹۱۳۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 09
وزیر بهداشت: آنچه مردم در بهار امسال بیش از همه به آن احتیاج دارند آن است که اگر آبی برایشان نمی‌آوریم، کوزه‌ای را هم نشکنیم و ناامیدی را پمپاژ نکنیم و درست عمل کنیم
شفا آنلاین>سلامت> وزیر بهداشت ضمن ارایه توضیحاتی درباره سرانجام تعیین تکلیف تعرفه‌های پزشکی ۹۷ و همچنین وضعیت اعتبارات حوزه سلامت، در عین حال تاکید کرد: آنچه مردم در بهار امسال بیش از همه به آن احتیاج دارند آن است که اگر آبی برایشان نمی‌آوریم، کوزه‌ای را هم نشکنیم و ناامیدی را پمپاژ نکنیم و درست عمل کنیم.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه دیدار نوروزی با مددکاران اجتماعی(Social workers) وزارت بهداشت با حضور در جمع خبرنگاران درباره تعرفه‌های پزشکی سال ۹۷، گفت: تعرفه‌های پزشکی باید طبق قانون هر سال قبل از ارسال بودجه به مجلس در دولت تصویب شود و این موضوع یک‌ چرخه باطلی است که چند دهه است ادامه دارد، اما این اتفاق نمی‌افتد. متاسفانه امسال هم همین طور شد و علیرغم اینکه شورای عالی بیمه در این زمینه اعلام نظر کرد، اما دستگاه‌های مسول و سازمان برنامه نتوانستند پیشنهادات‌شان را به دولت ارائه کنند و بنابراین هنوز بحث تعرفه‌های سال ۹۷ بلاتکلیف است و امیدواریم هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.

 هاشمی درباره پیشنهاد وزارت بهداشت برای تعرفه‌های پزشکی سال ۹۷ گفت: پیشنهاد ما و نظام پزشکی(Medical System) افزایش تعرفه‌ها بر اساس نرخ تورم بوده است. باید بدانیم که این حرف به معنی دستمزد نیست. ما بخش عمده‌ای از تجهیزات و مواد اولیه و بخشی از داروها و خدمات‌مان را از بازار عمومی تهیه می‌کنیم که یا با ارز خارجی و یا با حقوق و دستمزد سایر دستگاها ارتباط پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد در بخش‌هایی مانند دارو، آزمایشگاه،   هتلینگ، هر سال تعرفه‌ها حداقل مطابق با نرخ تورم است و ما انتظار چنین رقمی را داریم، اما چندین ماه است که این موضوع بلاتکلیف است. ما عادت کرده‌ایم که تصمیم می‌گیریم اما گاهی اوقات تصمیمات نوش دارو بعد از مرگ سهراب است باید بدانیم این تاخیرها باعث بی‌انظباطی و قانون‌گریزی می‌شود و امیدوارم به گونه‌ای تصمیم بگیریم که همه چیز بر مدار قانون بچرخد.

وی درباره حل مشکلات مالی از طریق بیمه‌ها در سال ۹۷ گفت: من فکر می‌کنم هنوز مشکلات ما حل نشده است و امیدوارم در سال ۹۷ حل شود. البته بخشی از بدهی‌ها پرداخت شده، اما بخشی از آن باقی مانده است، دلیل آن هم افزایش هزینه‌ها نیست، بلکه دلیلش این است که اعتباراتی که در قانون بودجه ۹۶ پیش‌بینی شده و سازمان برنامه موظف به پرداخت آن بود، محقق  نشده است. بنابر این نباید این برداشت نادرست القا شود که به میزان زیاد هزینه شده است، بلکه هزینه‌های انجام شده به اندازه‌ای بودکه در بودجه تعهد شده بود. بر این اساس امیدواریم در آغاز سال جدید به نحوی عمل شود تا با کمبود دارو و خدمات مواجه نشویم.

وی درباره چشم‌انداز حوزه سلامت در سال ۹۷ گفت: من فکر می‌کنم تریبون‌ها نباید محلی برای انعکاس اخبار ناگوار باشد. من در پاسخ به سوالات موظفم تا حقیقت را بگویم، اما دوست ندارم اخبار ناامید کننده به جامعه منتقل شود. باید پرسید که آیا در سال ۹۶ علیرغم همه مشکلاتی که وجود داشت، در بیمارستان‌ها مشکلی از نظر دارو، تجهیزات و خدمات برای مردم پیش آمد؟ خیر این اتفاق نیفتاد وهر مشکلی که وجود داشته در داخل خانواده سلامت بوده است. در سال ۹۷ هم همینطور است.

هاشمی ادامه داد: مشکلی که امروز گرفتار آن شده‌ایم این است که برخی برای دیده شدن که نامش را خودشیفتگی می‌گذاریم، دائما اخبار ناامید کننده به جامعه منتقل می‌کنند و پیش‌بینی‌هایی انجام‌ می‌دهند که در حوزه آنها نیست و نه بینشی درباره آن دارند و نه مسولیتش را بر عهده دارند. به عنوان مثال می‌بینیم که درباره آب گمانه‌زنی‌می‌کنند که یک استان و یک ملت را دچار نگرانی می‌کند. به هر حال در سال ۹۷ مانند سال‌های گذشته طرح تحول نظام سلامت ادامه می‌یابد و اگر کاستی و گلایه‌ای هم است از طرف ارائه کنندکان خدمت است که نتوانستند حق و حقوق‌شان را به موقع دریافت کنند و یا تعهداتی که دستگاه‌های مختلف داشته‌اند به طور کامل عملی نشده است؛ اما در آن طرف مردم قرار دارند که هیچ آسیبی ندیده‌اند و نخواهند دید و امیدواریم در سال ۹۷ کاستی‌ها به حداقل برسد.

وی همچنین اظهار کرد: آنچه که امروز جامعه ما بیش از همه به آن احتیاج دارد، امید است؛ آن هم نه به دروغ. متاسفانه علاوه بر خودشیفتگی، عده‌ای هم به دنبال فریب افکار عمومی هستند و باید با این معضل هم مقابله کنیم که بخش عمده‌ آن به تریبون‌های مختلف باز می‌گردد و بخشی هم در گرو این است که ما کارمان را درست انجام دهیم.

هاشمی تاکید کرد: آنچه مردم در بهار امسال بیش از همه به آن احتیاج دارند آن است که اگر آبی برایشان نمی‌آوریم، کوزه‌ای هم را نشکنیم و ناامیدی را پمپاژ نکنیم و درست عمل کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: