کد خبر: ۱۹۱۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 08
در چند دهه قبل، ضعف در بهداشت و نبود امکانات، قاتل شماره یک ایرانی ها در بیماری‌های همه گیری چون سل ، مالاریا و غیره بود اما خوشبختانه در دهه گذشته رشد خوبی در حوزه بهداشت و شاخص‌های بهداشتی در کشور شاهد بوده ایم.
شفاآنلاین>سلامت>معاون بهداشت وزارت بهداشت در خصوص جایگاه برتر ایران در برخی شاخص های بهداشتی در دنیا توضیحاتی داد.

به گزارش شفاآنلاین،در چند دهه قبل، ضعف در بهداشت و نبود امکانات، قاتل شماره یک ایرانی ها در بیماری‌های همه گیری چون سل ، مالاریا و غیره بود اما خوشبختانه در دهه گذشته رشد خوبی در حوزه بهداشت و شاخص‌های بهداشتی در کشور شاهد بوده ایم.

ما در کشوری زندگی می کنیم که بیخ گوشمان بیشترین  آمار ابتلا به سل و مالاریا وجود دارد، این در حالی است که در دهه گذشته آمار ابتلا به این بیماری ها در ایران بسیار کاهش پیدا کرده و حتی آمار ابتلا به این بیماری ها در ایران بسیار کمتر از میانگین جهانی است.

۷ آوریل مصادف با ۱۸ فروردین به نام «روز جهانی بهداشت» در دنیا نامگذاری شده است، نام گذاری این روز به پیشنهاد هیئت ایرانی شرکت کننده در اولین نشست سازمان جهانی بهداشت، بوده است.

به مناسب روز جهانی بهداشت، باشگاه خبرنگاران جوان گفتگویی با معاون بهداشتی وزیربهداشت در زمینه برخی شاخص‌های بهداشتی انجام داده است که می‌توانید آن را در زیر بخوانید.

با بیان اینکه بهبود دو شاخص بهداشتی در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد، گفت: شاخص مرگ و میر نوزادان و مرگ ومیر مادران باردار دو شاخص بهداشتی هستند که تلاش می‌کنیم با برنامه‌های در نظر گرفته شده ارتقا پیدا کند.

وی در ادامه به نرخ شاخص مرگ و میر نوزادان و مادران باردار در ایران اشاره کرد و گفت: شاخص مرگ و میر نوزادان به ازای هر ۱۰ هزار تولد زیر ۱۵ است، هرچند که شاخص مرگ و میر نوزادان از نظر مقایسه‌ای عدد قابلی قبول بوده اما حتی یک مورد مرگ هم قابل قبول نیست.

رئیسی عنوان کرد: هدف ما این است که روی مرگ‌های قابل اجتناب مداخله کنیم و اعتقاد داریم اگر بتوانیم این برنامه را به خوبی و با انسجام ادامه دهیم، می‌توانیم ظرف ۲ تا ۳ سال این ۲ شاخص را ۲۰ درصد کاهش دهیم و عوامل خطر را کنترل کنیم.
بیشترین آمار ابتلا به سل در کدام کشورهاست؟

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به شاخص‌های بهداشتی که موجب افتخارات جمهوری اسلامی است، گفت: شاخص ابتلا به بیماری سل و مالاریا در ایران از جمله شاخص‌های بهداشتی بسیار مطلوب محسوب می‌شوند که نرخ آن نسبت به میانگین جهانی بسیار کمتر است.

وی ادامه داد: شاخص ابتلا به سل در ایران یک دهم میانگین جهانی است، این شاخص در ایران ۱۴ و جهان ۱۴۴ در هر ۱۰۰ هزار نفر است، ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که کشور‌هایی با بدترین شاخص ابتلا به سل وجود دارند، پاکستان با شاخص ۲۸۰ و افغانستان با شاخص ۱۸۵ بیشترین میزان ابتلا به سل را در دنیا به خود اختصاص داده‌اند.
 ریشه کنی مالاریا در ایران تا 10 سال آینده

رئیسی عنوان کرد: در کاهش موارد ابتلا به بیماری مالاریا پیشرفت بسیار خوبی داشتیم و یکی از کشور‌های پیشرو در کنترل این بیماری در دنیا محسوب می‌شویم و تا ۱۰ سال آینده قادر خواهیم بود به برنامه سازمان بهداشت جهانی در ریشه کنی مالاریا دست پیدا کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر کاهش شاخص بهداشتی مرگ و میر کودکان زیر یک سال اظهار کرد: مرگ و میر کودکان زیر یک سال جزء مهمترین شاخص‌های بهداشتی محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: قرار بود تا سال ۲۰۲۰ شاخص مرگ و میر کودکان زیر یک سال به زیر ۱۸ در هر هزار تولد زنده برسیم، اما خوشبختانه اکنون این شاخص در ایران عدد ۴ است و شاخص بهداشتی ارزشمندی برای ایران به حساب می‌آید.
برچسب ها: سلامت ، بهداشت ، قاتل ، شاخص
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: