کد خبر: ۱۹۱۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 08
عده‌ای از نام طب اسلامی برای منافع خود سودجویی کرده و مشکلاتی برای جهان اسلام فراهم کرده‌اند که وظیفه ما این است از آن جلوگیری کنیم
شفا آنلاین>سلامت>آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: عده‌ای از نام طب اسلامی برای منافع خود سودجویی کرده و مشکلاتی برای جهان اسلام فراهم کرده‌اند که وظیفه ما این است از آن جلوگیری کنیم.

به گزارش شفا آنلاین، وی در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم افزود: چند روز قبل در دیدار با وزیر بهداشت مطلب لازمی درباره طب اسلامی گفتم که مطابق معمول از سوی بعضی تحریف شده بود و سبب سوء تفاهم گردید.

وی ادامه داد: حقیقت این است که ما مجموعه ‌ای درباره تمام دردها و درمان‌ها و داروها به نام طب اسلامی نداریم. البته اشاره هایی در قرآن مجید و اشاره های بیشتری در روایت های اسلامی به مسائل مربوط به پیشگیری از بیماری ‌ها و درمان ‌ها شده که بسیار قابل استفاده است ولی نمی توان آن را به صورت یک علم با تمام جزییاتش مطرح کرد.

آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: البته طبی به نام طب سنتی(Traditional medicine) داریم که مجموعه کاملی از پیشگیری‌ها، دردها و درمان‌هاست، مثل آنچه در قانون بوعلی سینا که در هشت جلد به چاپ رسیده است دیده می‌شود.

وی گفت: چنین طبی که حاصل هزاران سال تجربیات بشر است را نمی‌توان انکار کرد و هنوز بسیاری از مطالب آن راهگشاست، منتهی اگر کسانی می‌خواهند با این طب بیماران را درمان کنند باید دوره ببیند نه این که هر عطّاری با یک مشت داروهای گیاهی(Herbal Medicines)، مغازه خود را مطب قرار دهد و به درمان بیماران بپردازد که این کاری خطرناک است.

سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز پنجشنبه هفته گذشته در سفر به شهر مقدس قم با شماری از مراجع تقلید دیدار و گفت و گو کرد.

آیت الله مکارم شیرازی در دیدار وزیر بهداشت اظهار کرده بود: قبلا در جمعی اعلام کردیم که چیزی به نام طب اسلامی نداریم. البته در قرآن و روایات دستوراتی وجود دارد اما طب اسلامی گفته نمی شود، طبی که امروز وجود دارد طب سنتی نام دارد، دستوراتی وجود دارد که اگر منابع معتبر باشد می توان عمل کرد.

وی با بیان این که نمی توان به صورت کامل طب سنتی را انکار کرد، افزوده بود: نمی توان گفت که فکر بشر در طول چندین هزار سال همه غلط بوده و تنها در سال های اخیر طب تازه متولد شده است. اما این که هر کسی بدون علم و تجربه مطب راه اندازی کند قابل قبول نیست.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار