کد خبر: ۱۹۱۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - 2018April 08
ابتلا به تب مالت به آلودگی حیوانی برمی‌گردد به این معنا که سازمان غذا و دارو بر روند تولید لبنیات در کشور نظارت نداشته یا سازمان دامپزشکی بر روی سلامت دام‌ها نظارت ندارد
شفا آنلاین>سلامت>عضو کمیسیون بهداشت مجلس، بابیان‌اینکه بیماری تب مالت اپیدمی ندارد که نیاز به قرنطینه داشته باشد، انتشار این خبر را عجیب خواند و گفت: تنها دلیل احتمال شیوع این بیماری می‌تواند سیکل معیوب نظارت بر روند تولید محصولات لبنی باشد.

به گزارش شفا آنلاین، حیدرعلی عابدی در واکنش به انتشار خبری مبنی بر شیوع بیماری تب مالت در کشور گفت: ابتلا به تب مالت(Malta fever) به آلودگی حیوانی برمی‌گردد به این معنا که سازمان غذا و دارو بر روند تولید لبنیات در کشور نظارت نداشته یا سازمان دامپزشکی بر روی سلامت دام‌ها نظارت ندارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: هم‌اکنون تمام محصولات لبنی کشور توسط کارخانجات شناخته شده تولید می‌شود که زیر نظر سازمان دامپزشکی فعالیت دارند، بنابراین شیوع بیماری تب مالت خبر عجیبی است.

وی یادآورشد: این خبر در صورتی می‌تواند صحت داشته باشد که یا قاچاق دام وجود داشته باشد یا سازمان دامپزشکی(Veterinary) وظیفه خود را به درستی انجام ندهد که در پی آن دام‌های آلوده در کشور وجود داشته باشد یا سازمان غذا و دارو وظیفه خود را در زمینه نظارت بر فعالیت کارخانجات تولید محصولات لبنی به درستی انجام نداده باشد.

عابدی تصریح کرد: هم‌اکنون محصولات لبنی به دو صورت پاستوریزه به صورت عمده و سنتی به شکل محدود در اختیار مردم قرار می‌گیرد که البته اغلب در مناطق روستایی به این صورت از مواد لبنی استفاده می‌شود.

هیچ دلیلی برای قرنطینه مبتلایان به تب مالت وجود ندارد
وی در مورد امکان شیوع بیماری تب مالت در سطح وسیعی از کشور خاطرنشان کرد: انتقال بیماری تب مالت از انسان به انسان امکانپذیر نیست و تنها از طریق مصرف مواد لبنی آلوده قابل سرایت است، بنابراین اگر نظارت دقیقی بر این روند صورت بگیرد دلیلی برای شیوع این بیماری وجود ندارد.

عابدی با اشاره به روش ممانعت از شیوع این بیماری اظهار کرد: انجام آزمایش میکروبی روی شیر و اصلاح چرخه نظارت بر تولید محصولات لبنی در کشور از جمله عواملی است که می‌تواند مانع از شیوع بیماری تب مالت شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، عنوان کرد: به نظر می‌رسد انتشار خبر شیوع بیماری تب مالت در فصل بهار تنها در قالب هشدار صورت گرفته باشد که در پی آن کشاورزان و دامداران آموزش‌های لازم را ببینند و مسئولان نیز نظارت بیشتری بر روند تولید محصولات لبنی داشته باشند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در پایان وجود هر گونه قرنطینه بیماران مبتلا به بیماری تب مالت در بیمارستان را تکذیب کرده و بر این مهم اشاره کرد که در مورد این بیماری اپیدمی وجود ندارد که نیاز به قرنطینه بیماران وجود داشته باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: