کد خبر: ۱۹۰۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - 2018March 31
سردرد به علت گشاد شدن رگ‌های مغزی ایجاد می‌شود؛ برخی از سردرد‌ها ناشی از فشارها، هیجانات و مشکلات عصبی هستند؛ آزمایش‌ها نشان می‌دهند که خون مبتلایان به سردرد حاوی کلسترول زیاد است؛ سردرد‌های مزمن بیشتر مربوط به عوامل ارثی یا ضعف اعصاب و بنیه هستند.
شفاآنلاین>سلامت>میگرن درد کوبنده با علائمی مانند تهوع و درد در شقیقه‌ها است که بیماران با مصرف برخی مواد غذایی می‌توانند بر این عارضه غلبه کنند.

به گزارش شفاآنلاین،سردرد به علت گشاد شدن رگ‌های مغزی ایجاد می‌شود؛ برخی از سردرد‌ها ناشی از فشارها، هیجانات و مشکلات عصبی هستند؛ آزمایش‌ها نشان می‌دهند که خون مبتلایان به سردرد حاوی کلسترول زیاد است؛ سردرد‌های مزمن بیشتر مربوط به عوامل ارثی یا ضعف اعصاب و بنیه هستند.

۲۰۰ نوع سردرد تاکنون شناخته شده که با بیماری‌های مختلف بدن در ارتباط هستند؛ از جمله بیماری‌هایی که سردرد با آن‌ها در ارتباط است می‌توان به بیماری‌های عفونی و مننژیت که باعث درد در همه قسمت سر می‌شوند، هیستری (اختلال تبدیلی) و ناراحتی‌های گوارشی اشاره کرد؛ هیستری نوعی از اختلالات اعصاب و روان است که در آن علائم جسمانی شدیدی مانند فلج عضلات و اندامها، از بین رفتن درک حسی اعضا، ضعف شدید بدن، حرکات تشنجی و ناتوانی در ایستادن در غیاب هرگونه علت واضح پزشکی رخ می‌دهد.

اگر سردرد به علت دیر غذا خوردن ایجاد شود نشانه ضعف معده است و در صورتی که سردرد پس از غذا خوردن بروز پیدا کند نشانه چربی خون بالاست؛ عصبانیت باعث سردرد در قسمت جلوی پیشانی می‌شود؛ مشکلات کبدی، نارسایی کبد، سینوزیت، پوسیدگی دندان و فشار‌های روانی هم در ایجاد سردرد نقش موثری دارند.

شیوع سردرد‌ها در زنان حدود ۷۵ درصد است که این سردرد‌ها می‌توانند به علت تغییرات و ترشحات هورمونی این افراد در دوران قاعدگی ایجاد شوند؛ اسپاس و انقباض عضلات سر هم یکی از علت‌های بروز سردرد است.

میگرن درد کوبنده در یک طرف سر بوده که با علائمی مانند تهوع، درد در شقیقه‌ها، کوفتگی، بیزاری از روشنایی و دیدن نقاط و جرقه‌های نورانی همراه است؛ یکی از بهترین روش‌های تشخیص میگرن این است که اگر بیمار در هنگام سردرد دراز بکشد، سردردش تشدید می‌شود.

اختلالات کبدی، پوسیدگی دندان، کم تحرکی، افزایش سن، ضعیف بودن چشم‌ها (به ویژه زمانی که یکی از چشم‌ها بیش از دیگری ضعیف باشد)، کار زیاد و خسته کننده، برانگیخته شدن عواطف منفی مانند کینه و حسد، عوامل وراثتی، جدال روانی با خود، بی‌نظمی قاعدگی، مصرف غذا‌های چرب و پرادویه، نوشیدن زیاد چای و به ویژه قهوه، دندان قروچه شبانه، استرس و ناکامی‌ها در زندگی از جمله عوامل ایجاد کننده میگرن هستند.

برای بررسی اینکه مصرف چه مواد غذایی در درمان میگرن موثر هستند با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت و گو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.
مهم‌ترین اقدامات درمانی برای مبتلایان به میگرن

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین اقدامات درمانی برای مبتلایان به میگرن اظهار کرد: افراد دچار این عارضه باید از مصرف شیرینی‌جات و شکلات، غذا‌های کنسرو شده، مانده و ساندویچی مانند سوسیس، کالباس و پیتزا و روغن‌های جامد و مایع صنعتی پرهیزکنند؛ مبتلایان به میگرن باید جایگزینی برای مصرف انواع روغن‌های جامد و مایع صنعتی داشته باشند، همچنین این اشخاص باید از رفتن به مکان‌هایی که باعث ایجاد اضطراب و استرس در آنها می‌شود، خودداری کنند.


وی با اشاره به نقش یبوست در تشدید میگرن بیان کرد: یبوست میگرن را تشدید می‌کند بنابراین مبتلایان به میگرن در صورت وجود یبوست باید برای رفع مشکل ۳۰ گرم برگ سنا، ۱۰ گرم گل ختمی، ۱۰ گرم گل سرخ و ۱۰ گرم تخم گشنیز را با هم ترکیب کنند و یک قاشق غذاخوری از این مخلوط را به همراه سه لیوان آب در قوری بریزند و بگذارند به خوبی دَم بکشد؛ افراد باید یک لیوان از این دمنوش را قبل از هر وعده غذایی به همراه کمی عسل میل کنند.

طرز تهیه ترکیب آب میوه‌های مفید برای مبتلایان به میگرن

این محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف میوه‌هایی مانند سیب، گلابی، هلو و گیلاس را برای مبتلایان به میگرن مفید دانست و افزود: افراد دچار این عارضه برای رفع مشکل باید یک عدد سیب، یک عدد گلابی، یک عدد هلو، یک قاشق غذاخوری عسل و چند قطره آب لیموترش تازه را با هم داخل مخلوط‌‌‌کن بریزند و روزانه آب آنها را ۲ تا سه لیوان میل کنند.
مناسب‌ترین سبزیجات برای مبتلایان به میگرن

عظمایی درباره مناسب‌ترین سبزیجات برای مبتلایان به میگرن گفت: افراد دچار این عارضه باید از سبزیجاتی مانند ریحان، گشنیز، آرتیشو (کنگر فرنگی)، کلم پیچ، شلغم، کدو سبز، کاهو، کدو حلوایی، هویج، اسفناج و فلفل دلم‌های سبز در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کنند.
مناسب‌ترین دمنوش‌ها برای مبتلایان به میگرن

وی درباره مناسب‌ترین دمنوش‌ها برای مبتلایان به میگرن تأکید کرد: افراد دچار این عارضه برای رفع مشکلشان باید از دمنوش‌هایی مانند بادرنجبویه، اسطوخودوس، هوفاریقون (گل راعی)، گل بنفشه، مرزنجوش، بابونه شیرازی، گل گاو زبان، سنبل الطیب، گل سرخ، به‌ لیمو و تخم‌ گشنیز استفاده کنند.
طرز تهیه ترکیب دمنوشی مفید برای درمان میگرن

این محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره طرز تهیه ترکیب دمنوشی مفید برای درمان میگرن تصریح کرد: افراد دچار این عارضه برای درمان میگرن باید هریک از گیاهان بابونه شیرازی، سنبل الطیب، بادرنجبویه، هوفاریقون و به‌لیمو را به نسبت مساوی با هم ترکیب کنند سپس یک قاشق غذاخوری از این مخلوط را به همراه چهار لیوان آب در قوری بریزند و بگذارند به خوبی دَم بکشد؛ این دمنوش باید در طول روز همراه با کمی عسل میل شود.

مناسبترین روغن‌ها برای مبتلایان به میگرن

عظمایی درباره مناسب‌ترین روغن‌ها برای مبتلایان به میگرن بیان کرد: افراد دچار این عارضه برای بهبود مشکل باید پشت گردن و شانه‌هایشان را با ترکیب روغن بنفشه و بابونه ماساژ دهند، برای تهیه ترکیب این روغن‌ها افراد باید روغن بنفشه و بابونه را به نسبت مساوی با هم مخلوط کنند.

سایر اقدامات درمانی موثر برای بهبود میگرن

وی درباره سایر اقدامات درمانی موثر برای بهبود میگرن اظهار کرد: حجامت پشت گوش و عام (بین ۲ کتف)، طب سوزنی و زالو درمانی از دیگر اقدامات درمانی موثر برای بهبود میگرن هستند؛ البته این درمان‌ها باید زیر نظر متخصص طب سنتی انجام شود.

طرز تهیه ترکیب عرقیجات مفید برای مبتلایان به میگرن

عظمایی درباره طرز تهیه ترکیب عرقیجات مفید برای مبتلایان به میگرن یادآور شد: افراد دچار این عارضه برای رفع مشکلشان باید هر یک از عرقیجات اسطوخودوس، گل گاو زبان، سنبل‌الطیب، بیدمشک و بابونه را به نسبت مساوی با هم ترکیب و روزانه سه استکان از مخلوط این عرقیجات را میل کنند.

برچسب ها: سلامت ، میگرن ، تهوع
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: