کد خبر: ۱۹۰۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - 2018March 31
بیماری ایدز عارضه ای است که با وجود تلاش های همه جانبه برای پیشگیری و از بین بردن آن، تقریبا همچنان در فهرست چالش های اصلی سلامت قرار دارد.

شفاآنلاین>سلامت>سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت: میزان شیوع ویروس ایدز در اهداکنندگان خون در ایران در تمام مناطق نزدیک به صفر است.
به گزارش شفاآنلاین،بشیر حاجی بیگی افزود: بیماری ایدز عارضه ای است که با وجود تلاش های همه جانبه برای پیشگیری و از بین بردن آن، تقریبا همچنان در فهرست چالش های اصلی سلامت قرار دارد.

وی ادامه داد: ویروس HIVکه عامل ایجاد کننده بیماری ایدز است ،اولین بار در سال 1981 میلادی در بین هم جنس بازان آمریکا پیدا شد و شواهدی وجود دارد که قبل از این تاریخ هم، بیماری ایدز در چند منطقه جهان وجود داشته است.

حاجی بیگی گفت : زمان متوسط بین عفونت با ویروس HIVو ظهور علائم بیماری ایدز حدود 10 سال است و این زمان به مقدار زیاد از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به عوامل بسیاری از جمله وضعیت سلامتی و رفتارهای فرد بستگی دارد.

وی تاکید کرد: در پیشگیری از انتقال ویروس HIV از راه تزریق خون و فرآورده های خون، حفظ سلامت خون در مرحله تهیه خون باید مد نظر باشد که مسئولیت این کار بر عهده سازمان انتقال خون و داوطلبان اهدای خون است.

سخنگوی سازمان انتقال خون افزود: این سازمان از طریق انجام مصاحبه و معاینه های پیش از اهدا و نیز انجام آزمایش های لازم روی خون های اهدایی این کار را انجام می دهد،اما وجود دوره پنجره در سیر بیماری که در آن شخص آلوده به عفونت HIV است ولی آزمایش های انجام شده روی نمونه دریافتی از وی منفی است، باعث شده است که صرفا با انجام آزمایش نتوان از سلامت خون اطمینان حاصل کرد.

وی ادامه داد: اینجاست که نقش اهدا کنندگان در حفظ سلامت خون و فرآورده های تهیه شده از خون مشخص می شود.داوطلبان با همکاری کامل با پزشک واحد اهدا و پاسخگوئی صادقانه به سئوالات مطرح شده می توانند در سلامت خون های اهدا شده و نیز سلامت جامعه نقش مهمی ایفا کنند.

وی گفت : کمترین نگرانی‌ مرتبط با امکان انتقال ویروس، عامل بیماری ایدز از طریق خون و فرآورده های آن وجود دارد و هم اکنون با وجود سیر افزایشی شیوع ویروس HIVدر جامعه، با گسترش فرهنگ اهدای خون توسط داوطلبان سالم و مراقبت ویژه پزشکان سازمان انتقال خون در جذب اهداکنندگان مستمر آگاه، میزان شیوع این ویروس در مراجعه‌کنندگان برای اهدای خون نزدیک به صفر رسیده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون تصریح کرد :این سازمان با برنامه ریزی منظم، ارائه آموزش های لازم و بهره گیری از آخرین فنآوری های جهانی در عرصه تشخیص سریع تر عوامل عفونی منتقل شونده از راه خون و فرآورده های خون، در نظر دارد به سمت حذف خطر انتقال این بیماری ها پیش رود که این امر با همت اهداکنندگان خون به ویژه اهداکنندگان مستمر و تلاش همکاران سازمان در تمامی رده های شغلی، دور از دسترس نخواهد بود.
برچسب ها: سلامت ، ایدز ، ویروس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: