کد خبر: ۱۹۰۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - 2018March 30
همین مقدار اندك افزایش دما نیز می تواند آب و هوای زمین را به صورت بی سابقه ای تغییر دهد و تحول شگرفی در سطح آب اقیانوس‌ها، مزرعه‌های كشاورزی و هوایی كه استنشاق می كنیم یا آبی كه می نوشیم ایجاد کند.
شفا آنلاین>اجتماعی>دمای متوسط زمین در طول یك قرن پیش حدود 5 درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کرده است. دانشمندان پیش بینی کرده‌اند در طول ۱۰۰ سال آینده میانگین دمای زمین 5/1 تا ۳ /۵ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا كند.

به گزارش شفا آنلاین:همین مقدار اندك افزایش دما نیز می تواند آب و هوای زمین را به صورت بی سابقه ای تغییر دهد و تحول شگرفی در سطح آب اقیانوس‌ها، مزرعه‌های كشاورزی و هوایی كه استنشاق می كنیم یا آبی كه می نوشیم ایجاد کند.

به گفته دکتر منصور قربانی، دکترای زمین شناسی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی فعالیت‌های بشری با سرعت بی‌سابقه ای در حال تغییر دادن ترکیب و چگونگی شرایط جوی است. آلودگی های حاصل از دامنه وسیع فعالیت های انسانی شامل مصرف انرژی، تولید آلاینده صنعتی و کشاورزی باعث افزایش غلظت گازهای گرمازا می شود.

خطرناک ترین گازها عبارتند از دی اکسید کربن، متان، اکسید نیتروژن و ترکیبات مصنوعی همانند کلوفلورکربن. این گازها به دلیل ساختمان اتمی‌شان، شفاف هستند و در مسیر تابش پرتوهای خورشیدی قرار می گیرند. بخش اصلی نور خورشید از داخل آنها بدون جذب شدن عبور می کند اما همان گازها مقداری از نور خورشید را جذب می کنند و با طول موج بلندتری آنرا تابش می دهند مانند تشعشع‌های حرارتی مادون قرمز که به طور پیوسته و طبیعی از سطح زمین دفع می شوند.

    تحقیق نشان داد سهم موبایل ها در انتشار گازهای گلخانه ای از ۴ درصد در ۲۰۱۰ میلادی به ۱۱ درصد در ۲۰۲۰ می رسد. همچنین محققان تخمین می زنند در همین بازه زمانی انتشار سالانه گازهای گلخانه ای موبایل ها از ۱۷ به ۱۲۵ مگاتن دی اکسید کربن برسد. این رقم نشانگر ۷۳۰ درصد رشد است.

وقتی این گازهای گرما زا انرژی جذب شده را دفع می کنند، آنرا در تمام جهت ها دوباره منتشر می کنند. تشعشع‌ها دوباره منتشر شده قسمت اعظم گرما را به سمت بالا و خارج از جو حمل می کنند اما مقداری نیز دوباره به سمت پایین منتشر می شود و باعث گرم شدن زمین و آب و هوا می شود. در عمل این گازها مانند یک پتو عمل می کنند و گرمایی که در حالت عادی به سمت خارج از جو حرکت می کند را نزدیک سطح زمین نگاه می دارند. این فرایند به طور عمومی«اثر گلخانه ای» نامیده می‌شود زیرا انسان را به یاد دیوارهای شیشه ای در یک گلخانه باغبانی می اندازد که هوای گرم را محبوس می کند.

تحقیقات مختلف نشان داده، دلیل اصلی تغییرات آب و هوایی انتشار کربن است و بسیاری افراد تصور می کنند سوخت های فسیلی، استخراج از معدن  و حمل و نقل عامل اصلی این آلودگی هستند اما به ندرت انگشت اتهام به سمت صنعت رایانه و موبایل گرفته می شود. این درحالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند دنیای سایبری اطلاعات و فناوری های رایانشی (ICT) می توانند جایگزینی برای فعالیت های فیزیکی باشند که گازهای گلخانه ای تولید می کنند.

اخیرا نتایج تحقیقی جدید که در نشریه Journal of Cleaner Production چاپ شده، نشان داده است که سهم این بخش از جمله رایانه، لپ تاپ، مانیتور، موبایل و تبلت بر گرمایش زمین از یک درصد در ۲۰۰۷ میلادی به ۳.۵ درصد در ۲۰۲۰ و ۱۴ درصد در ۲۰۴۰ میلادی می رسد.

همچنین این تحقیق نشان داد روند تاثیرگذاری این صنعت افزایشی خواهد بود بنابراین نمی توان امیدوار بود ICT روند گرمایش جهانی را متوقف کند.

تحقیق نشان داد سهم موبایل ها در انتشار گازهای گلخانه ای از ۴ درصد در ۲۰۱۰ میلادی به ۱۱ درصد در ۲۰۲۰ می رسد. همچنین محققان تخمین می زنند در همین بازه زمانی انتشار سالانه گازهای گلخانه ای موبایل ها از ۱۷ به ۱۲۵ مگاتن دی اکسید کربن برسد. این رقم نشانگر ۷۳۰ درصد رشد است.

بخش اعظم این گازها مربوط به فرایند تولید  موبایل است. علاوه بر انرژی مصرفی جهت تولید دستگاه، انرژی مورد استفاده برای استخراج مواد به کار رفته در آن مانند طلا است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: