کد خبر: ۱۸۹۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - 2018March 27
نسبت به 5تا 6 سال گذشته سطح سواد سلامت مردم بالا رفته و مراجعات کلینیکی‌ نشان می‌دهد مشاوره قبل از ازدواج در میان خانواده‌ها نقش خود را پیدا کرده است
شفا آنلاین>سلامت>یک مشاور ژنتیک از ضرورت ارتقاء سواد سلامت افراد در ازدواج‌های فامیلی خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین، فرزانه جهان‌شاد مشاور ژنتیک‌ اظهار کرد: نسبت به 5تا 6 سال گذشته سطح سواد سلامت مردم بالا رفته و مراجعات کلینیکی‌ نشان می‌دهد مشاوره قبل از ازدواج در میان خانواده‌ها نقش خود را پیدا کرده است.

وی اظهار کرد: بحث ازدواج‌های فامیلی و عوارض‌ آن توسط رسانه‌ها خوب مطرح شده و اگر آمار ازدواج‌های فامیلی که به بیماری‌های ژنتیکی می‌انجامد کاهش پیدا کند اقتصاد سلامت حال بهتری پیدا می‌کند.

جهان‌شاد گفت: طبق آمار اعلام شده از سوی معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و در راستای سیاست‌های جمعیتی‌، در حال حاضر تمام بانوان پیش از ازدواج، زمان ازدواج و بعد از ازدواج از مشاوره‌های لازم برخوردار می‌شوند و لذا مسئله جمعیت و فرزند‌آوری با برنامه‌های مناسب روند خوبی دارد.

وی با اشاره به سخنان متولیان وزارت بهداشت افزود: 11 تا 13 میلیون نفر در کشور در سن ازدواج هستند و اگر فقط در مقوله‌ ازدواج کار شود شیب کاهشی روند ازدواج متوقف شده و جوانان تمایل بیشتری برای همسرگزینی‌ و فرزند‌آوری خواهند داشت.

جهان‌شاد اظهار کرد: سه میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد که طرح تحول حمایت‌هایی را از آنها داشته است، اما بحث‌ پوشش بیمه‌ای داروهای ناباروری‌(sterility) موضوعی است که باید مدنظر‌ متولیان سلامت قرار گیرد.

مشارکت بین‌ بخشی لازمه‌ حمایت از گردشگری سلامت
این متخصص ژنتیک افزود: با توجه به توانمندی متخصصان کشور در عرصه‌ ناباروری‌ و ژنتیک‌ اگر گردشگری سلامت(health tourism) در عرصه بین‌ بخشی حمایت شود می‌توانیم شاهد اقتصاد سلامت باشیم‌.

وی در پایان با اشاره به آمار مراجعه بیماران از کشورهای همسایه و مطالبات‌ آنها در عرصه درمان ناباروری‌ گفت: اقتصاد سلامت نیازمند حمایت بین بخشی است و امیدواریم در سال آینده با تسهیلات بیشتر شاهد پذیرش بیشتر و بهتر بیماران و ارتقاء نظام سلامت در کشور باشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: