کد خبر: ۱۸۹۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - 2018March 26
روش پیشرفته افزایش دهنده پوست، یک روش سلولی مولکولی است که طی آن قسمتی از پوست بیماران سوخته برداشته و کشت داده می شود تا پس از طی مراحل لازم در نهایت جایگزین بخش هایی از پوست شود که در اثر سوختگی از بین رفته است
شفاآنلاین>سلامت> افزایش دهنده پوست، از روش های نوین درمان سوختگی های بالای 40 درصد است که امروزه به همت محققان حوزه پزشکی، در کشور ما نیز همچون کشورهای پیشرفته با موفقیت قابل توجهی در درمان بیماران سوخته به کار برده می شود.

به گزارش شفاآنلاین، روش پیشرفته افزایش دهنده پوست، یک روش سلولی مولکولی است که طی آن قسمتی از پوست بیماران سوخته برداشته و کشت داده می شود تا پس از طی مراحل لازم در نهایت جایگزین بخش هایی از پوست شود که در اثر سوختگی از بین رفته است.

دکتر سیامک فرخ فرقانی معاون مرکز تحقیقات سوختگی ایران در این خصوص  توضیح داد: در این روش قسمتی از پوست بیمار (Patient)برداشته شده و در محیط آزمایشگاه کشت داده می شود؛ به این طریق می توان یک سانتی متر پوست را به چند ده یا چند صد سانتی متر افزایش داد.

وی افزود: همچنین می توان با استفاده از این روش پوست ساخته شده را به شکل سلول هایی روی زخم ناشی از سوختگی اسپری کرد؛ به این صورت سلول محلی راکه نیاز به پوست دارد، پوشش می دهد و به تدریج پوست تازه تشکیل می شود.

معاون مرکز تحقیقات سوختگی ایران اظهار کرد: این روش درحال حاضر در کشور ما نیز برای درمان بیماران سوخته به کار برده می شود اما تنها محدود به سوختگی های شدید بالای 40 درصد است؛ زیرا بیمارانی که کمتر از این مقدار سوختگی دارند، 60 درصد بدن آنها سالم است و می توان با تکنیک های دیگر، درمان را انجام داد.

فرخ فرقانی ادامه داد: برای درمان(Treatment) این بیماران می توان بخش هایی از قسمت های سالم پوست را وسعت داد؛ به این صورت که پوست را مش می کنند (پوست مانند مش کردن سوراخ سوراخ می شود) تا به نسبت یک به سه یا یک به 6 و یا بیشتر وسعت یابد و برای قسمت های سوخته بتوان از آن استفاده کرد.

وی توضیح داد: با تکنیک های افزایش دهنده پوست می توان یک سانتی متر پوست سالم را تا چند صد سانتی متر کشیده و وسعت داد.

معاون مرکز تحقیقات سوختگی ایران اظهار کرد: روش دیگری که برای افزایش پوست می توان استفاده کرد، به این صورت است که پوست های چند میلیمتری با فاصله چند میلیمتر روی کاغذهایی چیده می شود تا به پوست های 20 تا 100 سانتی متری تبدیل شوند.

فرخ فرقانی در مورد میزان موفقیت این روش در درمان بیماران سوخته گفت: میزان موفقیت این روش بستگی به سطح سوختگی دارد هرچه سطح و درجه سوختگی کمتر باشد، موفقیت این روش درمانی بیشتر می شود.

مقاومت آنتی بیوتیکی و مرگ بیماران سوخته
معاون مرکز تحقیقات سوختگی ایران، عفونت ناشی از سوختگی را شایع ترین عامل مرگ و میر بیماران سوخته دانست و گفت: این عفونت ها باید با آنتی بیوتیک درمان شود اما به دلیل اینکه در کشور ما مصرف آنتی بیوتیک بیش از حد است، میکروارگانیسم هایی که در سوختگی ها با آنها مواجه هستیم، در مقابل آنتی بیوتیک هایی که به طور معمول در بیمارستان ها مصرف می شوند، مقاوم شده و ازبین نمی روند.

فرخ فرقانی ادامه داد: همچنین به دلیل کمبود تخت های استاندارد سوختگی در بیمارستان ها، معمولا چند بیمار سوخته در یک اتاق بستری می شوند در نتیجه انتقال عفونت از بیمار به بیمار نیز صورت می گیرد و این مساله وضعیت این بیماران را وخیم تر می کند.

وی خاطرنشان کرد: در نتیجه برای جلوگیری از مرگ و میر بیماران سوخته به دلیل عفونت و مقاومت آنها نسبت به آنتی بیوتیک ها، مجبور هستیم آنتی بیوتیک های جدیدتری بسازیم تا بر میکروارگانیسم هایی که مقاوم شده اند، غلبه کنند؛ این آنتی بیوتیک ها قیمت بالاتری دارند و هزینه سنگینی را بر بیماران تحمیل می کنند.

معاون مرکز تحقیقات سوختگی ایران درخصوص آمار مرگ و میر ناشی از مقاومت آنتی بیوتیکی در بیمارستان ها گفت: آماری از مرگ و میر ناشی از مقاومت آنتی بیوتیکی بیماران در دست نیست اما می توان گفت که شمار زیادی از بیماران به دلیل عفونت های ناشی از سوختگی جان خود را از دست می دهند.

فرخ فرقانی ادامه داد: وقتی با آنتی بیوتیک سطح متوسط یا قوی بخواهیم بیماری را درمان کنیم، با هزینه کمتری می توان بر میکروارگانیسم ها غلبه کرد اما وقتی مقاومت آنتی بیوتیکی ایجاد شود و این روال پیش برود، در نهایت بیماران نسبت به آنتی بیوتیک های قوی تر نیز مقاوم می شوند و در نهایت دیگر هیچ سلاحی برای مقابله نخواهیم داشت.

وی درخصوص وضعیت مرگ و میر ناشی از سوختگی در ایران توضیح داد: درحال حاضر 50 درصد بیماران سوخته بالای 55 تا 60 درصد در کشور ما جان خود را از دست می دهند؛ در واقع از هر دو بیمار یک بیمار فوت می کند.

فرخ فرقانی گفت: کشور ما در درمان بیماران سوخته، 40 سال از کشورهای جهان اول عقب است؛ در این کشورها یک نفر از دو نفر بیمار سوخته با درجه بالای 80 درصد جان سالم به در می برد درحالی که در کشور ما این رقم برای بیماران با 60 درصد سوختگی مصداق می یابد.

بر اساس آمار اعلام شده، سالانه 30 هزار بیمار سوخته در بیمارستان ها و مراکز سوختگی سراسر کشور بستری می شوند که حدود سه هزار نفر از آنها جان خود را از دست می دهند. همچنین سوختگی سیزدهمین عامل بار بیماری ها در ایران است به طوری که سالانه 3 هزار و 600 میلیارد تومان برای درمان 30 هزار بیمار دچار سوختگی در کشور هزینه می شود.

سیستم جامع ثبت اطلاعات بیماران سوخته ازجمله اقداماتی است که دکترمحمدجواد فاطمی رئیس مرکز تحقیقات سوختگی ایران از راه اندازی آن در سال 1397 خبر داده است؛ آمارهای ارائه شده تاکنون تقریبی بوده و راه اندازی سیستم جامع ثبت اطلاعات بیماران سوخته در کشور ضرورت دارد. ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
0
0
آقای دکتر فرقانی واقعا خیلی کار بلد هستند ومیتونم بگم که یکی از بهترین جراحان پلاستیک هستند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: