کد خبر: ۱۸۹۵۷۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۰ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - 2018March 25
بالا رفتن از هشت پله در روز، باعث می‌شود تا احتمال مرگ ناگهانی افراد، ۳۳ درصد کاهش یابد
شفا آنلاین>سلامت>شاید در ابتدای مقاله، این گفته چندان برایتان قابل درک نباشد؛ اما شما که زمان و پولِ کافی برای شرکت در باشگاه را ندارید، خب چرا به جای آن، روزی چندبار از پله‌های محل ‌کارتان بالا و پایین نمی‌روید؟!

به گزارش شفا آنلاین، اگر دوباره آسانسور خرابه، برق قطع شده یا بازهم همسایه فرهیخته شما بعد از دهه چهارم زندگی‌اش، هنوز طرز صحیحِ بستن در آسانسور رو یاد نگرفته و آسانسور طبقه سوم گیر کرده، بازهم باوجود همه این مشکلات، اصلاً ناراحت نباشید. دست به کمر، از اعماق وجودتان بلند تکرار کنید: «خدارو شکر که قرارِ چند گرم لاغر بشم و سالم بمونم!!!»

همین حالا از پله برو بالا
بالا رفتن از هشت پله در روز، باعث می‌شود تا احتمال مرگ ناگهانی افراد، ۳۳ درصد کاهش یابد؛

بالارفتن از پله‌ها به مدت هفت دقیقه در روز، احتمال بروز سکته قلبی(heart attack) را به نصف کاهش می‌دهد؛

فقط دو دقیقه بالا رفتن از پله‌ها، برای جلوگیری از اضافه وزن و چاقی در میان‌سالی کافی است.

کاهش فشار خون
برطبق مطالعه‌ای که در مجله «یائسگی» منتشر شد، بالارفتن از پله‌ها دارای فوایدی نظیر ورزش‌های هوازی و مقاومتی برای افراد بوده و باعث تناسب اندام و سلامت قلبی و عروقی می‌شود. برطبق تحقیقاتی که برروی ۱۲۰ زن کره‌ای صورت گرفت، آن‌ها حداقل چهار بار در هفته مجبور بودند برای رسیدن به محل کارشان ۱۹۲ پله را حداقل دو یا چهار بار بالا و پایین بروند. نتایج به‌دست آمده حاکی از این بود که استفاده مکرر از پله، گرفتگیِ رگ‌ها را برطرف نموده و فشار خون را کاهش می‌دهد

قوی‌‌شدن عضلات پا
بالا و پایین‌رفتن از پله‌ها، تمرینی برای کل بدن محسوب می‌شود؛ البته بیشتر از همه، عضلات پایین‌تنه را درگیر می‌کند. عضلات اصلی که در حین استفاده از پله درگیر می‌شوند، شامل عضلات چهارسرِ ران (جلوی ران)، همسترینگ (پشت ران)، عضلات سرینی، فلکسورهای لگن و ساق پا می‌شود.

به تعویق انداختن یائسگی
وقتی‌که از پله‌ها استفاده می‌کنید، فشار خونتان کاهش یافته و عضلات کل بدن به‌خصوص پاهایتان تقویت می‌شود. در کنار این فواید، می‌توان به اثرات مثبت استفاده از پله بر سلامت قلب و تاخیر در یائسگی(Menopause) اشاره کرد.

بهترین دستگاه چربی‌سوزی
شک نکنید که پله‌ها بهترین دستگاه چربی‌سوز دنیاست! شما می‌توانید بدون پرداخت هزینه اضافی، در محل کار و داخل منزل، از این دستگاه چربی‌سوز استفاده کنید و کالری‌های بیشتری بسوزانید. وقتی‌که از پله‌ها بالا و پایین می‌روید، ضربان قلبتان بالا رفته و با افزایش کالری‌سوزی، خودتان را در برابر بالارفتنِ فشار خون در آینده، بیمه خواهید کرد.

اگر قصد محاسبه کالری‌سوزی را دارید، با بالارفتن از هر پله ۰٫۱۷ کالری و با پایین‌آمدن ۰٫۰۵ کالری خواهید سوزاند. اگر هم حوصله محاسبه ندارید، راه‌ِحل آسان‌تر این است که بدانید به‌طور میانگین، یک فرد ۷۰ کیلویی با ۵ دقیقه بالارفتن از پله‌ها حداقل ۸۸ کالری می‌سوزاند.

جلوگیری از پوکی استخوان
با بالارفتن سن، تراکم استخوان به‌تدریج کاهش یافته و بعد از سن ۴۰ سالگی، هر سال نیم تا یک درصد کمتر خواهد شد! بهترین راه‌ِحل برای جلوگیری از پوکی استخوان(Osteoporosis) در سنین بالا، پله‌نوردی است. چنین ورزشی، به‌خصوص برای خانم‌هایی که سبکِ زندگی ساکنی دارند ضروری است؛ زیرا بیشترین آمار پوکی استخوان در سنین بالا مربوط به خانم‌ها است.

قدم‌های کوچک با دستاوردهای بزرگ
بدون شک بالارفتن از پله‌ها، در یک روز، نمی‌تواند بدنتان را روی فرم آورد؛ اما این ماشین چربی‌سوز، جزء تمرینات قدرتی به حساب می‌آید و بعد از گذشت یک هفته بالارفتن از پله‌ها متوجه تغییرات خواهید شد.

همین بالا و پایین رفتن از چند پله که در ظاهر بی‌فایده به‌نظر می‌رسد، به‌زودی علاوه‌بر سلامتی، منجربه فرم‌گرفتنِ پایین تنه‌تان خواهد شد؛ به‌عنوان مثال، یک خانم ۷۵ کیلویی که پنج طبقه پله را دوبار تا رسیدن به محل کارش می‌پیماید، در سال ۱۷,۰۰۰ کالری بیشتر خواهد سوزاند؛ که این مقدار، برابر با غذایی است که در طول هشت روز میل می‌کند. همین آمار ثابت می‌کند که چرا بسیاری از پزشکان و کارشناسان ورزشی تأکید دارند که پله‌ها را جایگزینِ آسانسور کنیم

نکته پایانی
باتوجه به نکات مهم در این مقاله، متوجه شدیم که تا چه حد از فواید استفاده از پله‌ها بی‌اطلاع بودیم.  پیشنهاد می‌کنیم که همین الان، دکمه‌های آسانسور مربوط به طبقاتی که از آن استفاده می‌کنید را قطع کرده و یا حتی دکمه آسانسور را از جا درآورید!
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: