کد خبر: ۱۸۹۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۰ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - 2018March 23
بینی یکی از مهم‌ترین اعضا بدن ما است که به دلیل نوع عملکرد و کارآیی آن بیشتر هم در معرض آلودگی، خشکی و سردی ناشی از هوا مخصوصا در فصل زمستان قرار می‌گیرد
شفاآنلاین>سلامت> خشکی هوا یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد خشکی در بینی است و می‌تواند حفره‌های بینی را مسدود کند، بنابراین بسیار ضروری است تا هوای اتاقی که روزانه بیشتر اوقات خود را در آن می‌گذرانید، مرطوب نگه دارید.

به گزارش شفاآنلاین، بینی یکی از مهم‌ترین اعضا بدن ما است که به دلیل نوع عملکرد و کارآیی آن بیشتر هم در معرض آلودگی(Contamination)، خشکی و سردی ناشی از هوا مخصوصا در فصل زمستان قرار می‌گیرد. گاهی این عارضه ناخوشایند به حدی زیاد و ناراحت‌کننده می‌شود که زندگی عادی و طبیعی را از فرد سلب کرده و او را از انجام فعالیت‌های روزمره، معاشرت و ارتباط برقرار کردن با سایرین باز می‌دارد.

از آنجایی که عملکرد صحیح این عضو حیاتی بسیار حائز اهمیت است چگونگی و پیدا کردن بهترین روش درمانی برای رفع این عارضه هم ضروری و مهم است. در ادامه مطلب امروز با چند ترفند خانگی و البته طبیعی آشنا می‌شوید که استفاده صحیح از آن‌ها می‌تواند مشکل شما را به کلی برطرف کرده و شما را به زندگی عادی بازگرداند.

۱- دستگاه بخور یا تصفیه و مرطوب کننده هوا

خشکی هوا یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد خشکی در بینی است و می‌تواند حفره‌های بینی را مسدود کند. بنابراین بسیار ضروری است تا هوای اتاقی که روزانه بیشتر اوقات خود را در آن می‌گذرانید، مرطوب نگه دارید. چه دستگاه بخور و چه دستگاه تصفیه یا مرطوب‌کننده هوا، هر دو محیط اطراف شما را مرطوب نگه می‌دارند و مانع از خشکی هوای داخل اتاق می‌شوند.

۲- وازلین

خواص مرطوب‌کننده وازلین آن را به یک ماده جادویی برای حفظ رطوبت و یک درمان خانگی عالی برای رفع خشکی بینی و به‌طور کلی پوست تبدیل کرده است. در این روش درمانی کافی است تا با نوک انگشتان‌تان مقداری وازلین را بردارید و به آرامی در بینی خود بمالید. توصیه می‌شود برای اثر‌بخشی مورد نظر، روزانه ۳ تا ۴ مرتبه از این درمان(Treatment) استفاده کنید.

۳- گلیسیرین

گلیسیرین هم یکی دیگر از روش‌های طبیعی است که با استفاده از آن می‌توانید محیط داخل بینی خود را نرم و مرطوب نگه دارید و بدین شکل از خشکی آن جلوگیری کنید. هنگام استفاده از گلیسیرین ممکن است به دلیل خشکی بینی ابتدا احساس سوزش و درد خفیفی داشته باشید اما مطمئن باشید خیلی سریع تنها بعد از مدت بسیار کوتاهی این ناراحتی برطرف شده و احساس راحتی می‌کنید. برای این درمان کافی است تا چند قطره گلیسیرین را مستقیما در داخل بینی خود بچکانید و بعد به پشت دراز بکشید تا گلیسیرین جذب پوست داخل بینی شود.

بیشتر بخوانید: تیر خلاص پرسیاوشان به تنگی نفس

۴- اسپری آب‌نمک

این روش درمانی بسیار ساده اما در عین حال موثر است و استفاده مستمر از آن نتیجه مورد نظر شما را در ‌پی ‌خواهد داشت. کافی است تا مقداری نمک را در آب حل کنید و با یک اسپری‌کننده مناسب آن را داخل بینی خود اسپری کنید.

۵- روغن کنجد

متاسفانه تنها تعدا کمی از مردم با خواص شگفت‌انگیز روغن کنجد آشنا هستند و به تازگی از این روغن پر خاصیت در آشپزی استفاده می‌کنند. صرف نظر از مصرف خوراکی آن، روغن کنجد می‌تواند به خوبی درمان‌گر و التیام‌بخش خشکی بینی شما باشد.

تحقیقات اخیر حاکی از آن است که روغن کنجد نرم‌کننده بسیار مناسبی برای خشکی پوست است. به محض احساس خشکی بینی، در طول ۱ هفته هر روز چند قطره روغن کنجد را داخل بینی خود بچکانید تا به‌طور کلی اختلالات بینی و حس مور‌مور ناشی از خشکی آن کاملا برطرف شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: