کد خبر: ۱۸۹۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 19
در صورتی که غربالگری شنوایی در بدو تولد انجام نشود ، تشخیص کم شنوایی ممکن است تا 5/2 سالگی به تاخیر افتد و تاخیر در تشخیص کم شنوایی به قابلیت درک گفتار و زبان آسیب می زند و به تبع آن مشکلات تحصیلی ، اجتماعی و شغلی برای این دسته از کم شنوایان به وجود خواهد آمد .
شفا آنلاین>سلامت>کم شنوایی در زمره شایع ترین اختلالات مادرزادی است که بدون علائم ظاهری بروز می کند. اختلال شنوایی یک مشکل آرام و پنهان است و کودکانی که مبتلا به آسیب شنوایی هستند در بدو تولد از نظر ظاهر قابل شناسایی نمی باشند. بنابراین تشخیص آن در ابتدای تولد بدون استفاده از انجام غربالگری شنوایی ممکن نیست.


به گزارش شفا آنلاین: در صورتی که غربالگری شنوایی<back ache> در بدو تولد انجام نشود ، تشخیص کم شنوایی ممکن است تا 5/2 سالگی به تاخیر افتد و تاخیر در تشخیص کم شنوایی به قابلیت درک گفتار و زبان آسیب می زند و به تبع آن مشکلات تحصیلی ، اجتماعی و شغلی برای این دسته از کم شنوایان به وجود خواهد آمد .


به همین دلیل است که سن تشخیص کم شنوایی (قبل از 3 ماهگی) و شروع توانبخشی (قبل از 6 ماهگی) در بهبود رشد گفتار و زبان در کودکان کم شنوا نقش مهمی ایفا می کند.

غربالگری شنوایی توسط ادیولوژیست (کارشناس شنوایی سنجی) انجام می شود. آزمایش بسیار سریع انجام می شود، لذا برای نوزادان ناراحت کننده و دردناک نیست.

روند انجام آزمایش به این شکل است که از طریق یک پروب نرم تمیز که در ابتدای مجرای گوش خارجی قرار می گیرد، محرک صوتی به گوش ارسال می شود و زمانی که سلول های گوش داخلی صدا را دریافت می کنند، گسیلی (ECHO) به سمت گوش خارجی تولید می کنند که به وسیله پروب دریافت می شود و شکل موجی آن بر روی دستگاه قابل مشاهده است.

این آزمایش OAE نام دارد و مستقیما حلزون گوش داخلی را بررسی می کند، زیرا اکثر مشکلات مادرزادی شنوایی در گوش داخلی ایجاد می شود.

مراقب گوش درد نوزادان باشید

در صورتی که نوزاد تا هشت ماهگی در برابر صداها، هیچ گونه عکس‌العملی نشان ندهد، باید به حسّ شنوایی وی مشکوک شد.

نوزادان در موقع گوش درد یا برگرداندن غیرعادی سر خود، کوشش در خاراندن گوش می‌کنند و با گریه کردن، ناراحتی خود را نشان می‌دهند. لذا در صورت بروز این مشکل، باید نوزاد را برای معالجه به نزد پزشک متخصّص برد.

اگر طفل تا دو سالگی حرف زدن را شروع نکند، ممکن است علّت آن ضعف قوه‌ی شنوایی باشد.

ناراحتی‌های گوش ممکن است مادرزادی یا براثر بیماری‌های عفونی و یا انتقال عفونت از راه دهان، حلق و بینی به وجود آید.

مادران همواره باید مراقب بینی و حلق کودکان خود باشند و چنانچه عفونتی در این قسمت‌ها وجود دارد، به سرعت برای درمان آن اقدام کنند.

بسیاری از کودکان چنانچه عیب‌های شنوایی آنان زود تشخیص داده شود و تحت درمان قرار گیرند، معالجه خواهند شد.

تشخیص ندادن نقص‌های شنوایی ممکن است سبب بروز ناراحتی‌های عصبی، اختلال و آشفتگی در شخصیت کودک، پیشرفت نکردن در تحصیل و یا مشکلات رفتاری دیگر در وی شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: