کد خبر: ۱۸۸۸۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 18
اختلال افسردگی از رایج‌ترین اختلال‌‌های دوران کودکی است که اغلب در دوره پیش از دبستان آغاز و با نشانه‌‌هایی چون ناراحتی پایدار و کاهش علاقه نسبت به فعالیت‌‌های رایج قبلی در دوره دبستان با شدت بیشتری ادامه می‌یابد

شفا آنلاین>اجتماعی>یک روانشناس با اشاره به اینکه شیوع افسردگی در کودکان دبستانی بیشتر از نوجوانان و زنان مشاهده می‌شود، گفت: اختلال افسردگی ممکن است همراه با اختلال نافرمانی و لجبازی بروز یابد.


به گزارش شفا آنلاین:دکتر سعید رحیمی پردنجانی ، درباره افسردگی در کودکان <Depression in children>اظهار کرد: اختلال افسردگی از رایج‌ترین اختلال‌‌های دوران کودکی است که اغلب در دوره پیش از دبستان آغاز و با نشانه‌‌هایی چون ناراحتی پایدار و کاهش علاقه نسبت به فعالیت‌‌های رایج قبلی در دوره دبستان با شدت بیشتری ادامه می‌یابد.

وی با بیان اینکه این اختلال در کودکان دبستانی با نشانه‌‌های تحریک پذیری مزمن و شدید مشاهده می‌شود، افزود: فقدان کنترل رفتاری همراه با بی‌نظمی در خلق قابل مشاهده و در اشکال دو قطبی و افسرده خویی خود را نشان می‌دهد.

این روانشناس کودک خاطرنشان کرد: ملاک‌‌های تشخیص افسردگی در کودکان، قبل از ۱۰ سالگی شامل پرخاشگری، خشم به شکل کلامی و غیرکلامی که اساسا از نظر شدت و مدت با شرایط سنی تناسب نداشته، است و طغیان خشم و پرخاشگری را کودک به صورت تکراری برای والدین، مربیان و همسالان از خود نشان می‌دهد. وجود چنین نشانه‌‌هایی در تشخیص افسردگی باید یک‌سال دوام داشته و در دو موقعیت خانه و مدرسه مشاهده شود.

رحیمی پردنجانی با اشاره به اینکه جهت ارزیابی اختلال افسردگی کودکان از طریق مصاحبه بالینی، مشاهده کودک در فرآیند بازی و اغلب از طریق نقاشی توسط روان شناس مشخص می‌شود، یادآور شد: اختلال افسردگی ممکن است همراه با اختلال پیش فعالی، سلوک، اختلال مصرف مواد، اختلال نافرمانی و لجبازی وجود داشته که خود را در قالب اختلال بی‌نظمی و خلق اخلالگر نشان می‌دهد.

وی عنوان کرد: شیوع اختلال افسردگی در کودکان طی ۶ ماه تا یک سال ۲ تا ۵ درصد مشاهده می‌شود، همچنین از مهمترین علل افسردگی در کودکان شامل علل ژنتیکی، زیست شناختی(کاهش انتقال دهنده عصبی نور اپی نفرین و مونوآمین)، علل روان شناختی مربوط به سبک فرزند پروری، دلبستگی ناایمن، آشفتگی محیط خانواده و روابط ناسالم والدین، وضعیت نابسامان اقتصادی وناکامی‌‌های کودک و درماندگی آموخته شده است.

این روانشناس خاطرنشان کرد: جهت مداخله و درمان کودکان پیش دبستانی و دبستانی در معرض افسردگی یا دچار اختلال افسردگی علاوه بر دارو درمانی می‌توان از مداخلات خانواده محور مبتنی بر بازی درمانی تعامل والد- کودک، شن بازی درمانی و قصه درمانی کمک گرفت.

رحیمی پردنجانی اضافه کرد: آنچه که والدین باید بدانند آن‌است که مداخلات روان‌شناختی به موقع شامل اصلاح سبک فرزند پروری و تحکیم تعامل با کیفیت از طریق نوازش و بازی با فرزند خود می‌تواند شدت نشانه‌‌های بالینی افسردگی را کاهش و از وقوع این اختلال در سنین بعد جلوگیری کند.طبنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: