کد خبر: ۱۸۸۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 15
مراسم یادبود پروفسور علی اصغر خدادوست استاد نامدار چشم پزشکی و پیوند قرنیه ایران و جهان امروز (پنجشنبه) با حضور شخصیت های علمی، فرهنگی و سیاسی کشور در مسجد جامع شهرک قدس برگزار شد
شفا آنلاین>سلامت>دبیر کل و رئیس هیئت مدیره انجمن چشم پزشکی ایران با اشاره به اهمیت اقدامات پروفسور علی اصغر خدادوست در عرصه علمی گفت: وی در حوزه پیوند قرنیه در جهان مرجع و صاحب نام بود.

به گزارش شفا آنلاین، مراسم یادبود پروفسور علی اصغر خدادوست استاد نامدار چشم پزشکی و پیوند قرنیه ایران و جهان امروز (پنجشنبه) با حضور شخصیت های علمی، فرهنگی و سیاسی کشور در مسجد جامع شهرک قدس برگزار شد.

سید کمال خرازی رییس شورای راهبردی روابط خارجی، سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علی نوبخت حقیقی رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، مجید تخت روانچی معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری، حسین فریدون برادر رئیس جمهوری، دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت و شماری از چهره های علمی و پزشکی کشور از جمله شرکت کنندگان در این مراسم بودند.

این مراسم از طرف هیات مدیره انجمن چشم پزشکی(Ophthalmology) ایران و شاگردان و دوستداران آن مرحوم برگزار شده بود.

دبیر کل و رئیس هیئت مدیره انجمن چشم پزشکی ایران نیز در مورد خدادوست گفت: وی در همه زمینه های آموزش، تحقیقات و درمان اقدامات برجسته ای داشت و جزء چهره های شناخته شده چشم پزشکی در جهان به شمار می آمد.

پروفسور خدادوست مرجع بود
دکتر محمود جباروند ادامه داد: او در پیوند قرنیه زحمات زیادی کشید و مرجع و صاحب نظر بود. در بسیاری کتب پزشکی از نتیجه تحقیقات او به عنوان مرجع استفاده است و نام او در مجلات و کتب پزشکی ثبت شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه در عرصه چشم پزشکی انسانی عالم بود، فردی مومن و وطن پرست نیز برای ایران بود، به ایرانی بودن خود افتخار و به ایرانیان خارج از کشور بسیار کمک می کرد.

دکتر جباورند ادامه داد: پروفسور خدادوست هر سال برای شرکت در کنگره علمی انجمن چشم پزشکی از آمریکا به ایران می آمد و سخنرانی های ارزنده ای می کرد. در مجموع انسانی عالم، شریف، خدوم و وطن پرست و مایه افتخار چشم پزشکان و به طور کلی پزشکان بود.

وی خدادوست را جزء مشاهیر چشم پزشکی دانست که در کتاب مشاهیر چشم پزشکی انجمن چشم پزشکان سرگذشت او چاپ شده است.

دکتر جباور وند در مورد تلاش برای چاپ بقیه آثار پروفسور خدادوست نیز گفت: سعی می کنیم با چاپ آثار وی راهش را ادامه بدهیم.

تربیت شاگردان فراوان و برجسته
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت(Ministry of Health)، درمان و آموزش پزشکی وی را یکی از برجسته ترین چشم پزشکان کشور برشمرد و گفت: او کار خود را در شیراز شروع کرد و بخش چشم پزشکی بیمارستان شیراز به دلیل وجود وی بسیار برجسته و مرکز معالجه افراد بسیاری بود که از خارج برای درمان به این بیمارستان مراجعه می کردند.

دکتر رضا ملک‌زاده ادامه داد: یکی از مختصات وی این است که تعداد زیاد چشم پزشک خوب در ایران و خارج از کشور تربیت کرد، سال ها در ایران بود و در زمان بازنشستگی به خارج رفت.

وی افزود: پروفسور خدادوست باعث پیشرفت جدی چشم پزشکی در ایران شد و مدت ها در دانشگاه شیراز خدمت کرد.

پروفسور علی‌ اصغر خدا دوست (1314 تا 1396) جراح زبردست و چهره درخشان علمی ایران و جهان، دانش آموخته دانشکده پزشکی شیراز سال 1341 بود که برای گذراندن دوره تخصصی به آمریکا رفت.

وی به عنوان نخستین و تنها دستیار خارجی در بخش چشم پزشکی دانشگاه جان هاپکینز (Johns Hopkins) در سال 1341 پذیرفته شد و دوران سه ساله دستیاری را به عنوان بهترین دستیار مرکز چشم پزشکی ویلمر گذراند.

دکتر خدادوست تا سال 1359 در بخش چشم پزشکی دانشگاه شیراز فعالیت می کرد و از آن پس به عنوان استاد در بخش چشم دانشگاه جانز هاپکینز مشغول به کار شد.

دکتر علی‌اصغر خدادوست یکی از چشم‌پزشکان ایرانی معروف در عرصه بین‌المللی است که در چند بیمارستان معروف به عمل و پژوهش در مورد مشکلات قرنیه چشم می‌ پرداخت.

شهرت او علاوه بر مقالات علمی متعدد و تحقیقات گسترده در زمینه‌های مختلف و کیفیت درمان و تجربه در درمان جراحی، مدیون تحقیقات پایه‌ای بر ناراحتی‌های سطح قرنیه‌ است.

تاسیس بیمارستان فوق تخصصی چشم دکتر خدادوست در شیراز و ساخت بیمارستان چشم پزشکی سرعین در استان اردبیل از فعالیت‌های او در ایران است.

وی شنبه گذشته (19 اسفند) بر اثر عارضه قلبی در بیمارستانی در شهر نیویورک درگذشت.

به گفته یکی از نزدیکان خاندان خدادوست، مراسم تشییع پیکر دکتر خدادوست دوشنبه گذشته (21 اسفند) در شهر گیلفورد آمریکا انجام شده و طبق اطلاع واصله در سال ٩٧ پیکر وی به شیراز انتقال می‌ یابد و به خاک سپرده می شود.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری و سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیام های جداگانه درگذشت وی را تسلیت گفتند.

همچنین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در استان فارس و امام جمعه شیراز، تولیت آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع)، استانداری فارس، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سازمان نظام پزشکی شیراز و بیمارستان چشم پزشکی دکتر خدا دوست در شیراز در پیام هایی درگذشت این استاد شهیر ایرانی را تسلیت گفتند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: