کد خبر: ۱۸۸۵۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 14
لیلی سماتی متخصص کودکان و عضو کمیته فنی واکسیناسیون وزارت بهداشت الجزایرگفت، بیشتر ابتلاها به این بیماری در استان های جنوبی مشاهده شده است.
شفاآنلاین>سلامت>یک مقام مسئول در وزارت بهداشت الجزایر امروز چهارشنبه اعلام کرد ، طی مدت اخیر سه هزار و 75 کودک در الجزایر به بیماری سرخک مبتلا شده اند که 6 نفر از آن ها جان خود را از دست داده اند.
به گزارش شفاآنلاین،لیلی سماتی  متخصص کودکان و عضو کمیته فنی واکسیناسیون وزارت بهداشت الجزایرگفت، بیشتر ابتلاها به این بیماری در استان های جنوبی مشاهده شده است.

وی در ادامه گفت، در 13 استان (از مجموع 48 استان الجزایر) ابتلا به این بیماری مسجل شده و استان های «الوادی« و « ورقله » شاهد بیشترین موارد ابتلا به این بیماری بوده است.

خانم سماتی افزود، سرخک یک بیماری واگیردار است که بیشتر کودکان دچار آن می شوند و یک فرد بیمار ممکن است به 16 تا 18 نفر این بیماری را منتقل کند و به همین دلیل گسترش این بیماری بسیار سریع است.

این مقام وزارت بهداشت الجزایر دلیل شایع شدن این بیماری را خودداری برخی اولیا از واکسیناسیون فرزندانشان دانست و گفت تنها 45درصد از کودکان واکسن دریافت کرده اند.
وزارت بهداشت الجزایر سه روز پیش شمار مبتلایان به این بیماری را دو هزار و 317 نفر و شمار فوتی ها را پنج نفر اعلام کرده بود.

این روزها با شایع شدن این بیماری ، بازار اتهام زنی ها در این خصوص هم داغ شده است ؛ برخی گروه ها، ب احزاب و گروه های خاصی را به تبلیغات منفی ضد واکسیناسیون متهم می کنند و می گویند اگر آن ها این تبلیغات منفی را نمی کردند، مردم راحت تر کودکانشان را برای واکسیناسیون به مراکز بهداشتی می بردند.

درمان در بیمارستان های دولتی الجزایر کاملا رایگان است و از بیماران هیچ وجهی بابت درمان دریافت نمی شود.سُرخَک نوعی عفونت سیستم تنفسی است که یک نوع ویروس آن را ایجاد می‌کند. علائم سرخک شامل تب، سرفه، آبریزش بینی، و راش پوستی در نقاط مختلف بدن است.

سرخک از طریق تنفس منتقل می‌شود و به‌شدت واگیردار است. 90درصد افراد فاقد ایمنی که با بیمار مبتلا به سرخک زندگی می‌کنند، این بیماری را از او می‌گیرند. دورهٔ نهفتگی به‌طور میانگین 14 روز است و دو تا چهار روز پیش از آغاز بیماری، قابلیت سرایت خود را از دست می‌دهد.

احتمال مرگ بر اثر سرخک در کشورهای توسعه‌نیافته با سوء تغذیه شایع و شرایط بهداشتی نامناسب تا 28٪ است، اما در مناطق دیگر بسیار پائین است.

واکسیناسیون نقش مهمی در کاهش شدید موارد ابتلا به این بیماری داشته‌است. در کشورهای توسعه‌یافته معمولاً واکسن دو بار یکی در 12–15 ماهگی (کودکان زیر 12 ماه معمولاً ایمنی بالایی نسبت به بیماری دارند) و یکی در 4 یا 5 سالگی زده می‌شود.
برچسب ها: سرخک ، بهداشت ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: