کد خبر: ۱۸۸۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 13
این زخم ها به علت فشار بیش از حد ناشی از نشستن یا خوابیدن طولانی در یک وضعیت ثابت به وجود می آیند
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص طب سالمندی گفت: یکی از مشکلات جدی و شایع در دوران سالمندی، زخم بستر یا زخم فشار است که می‌تواند با درد شدید و عفونت همراه باشد و گاهی منجر به مرگ شود.

به گزارش شفا آنلاین، احمد دلبری متخصص سالمندان، در خصوص زخم بستر در دوران سالمندی افزود: این زخم ها به علت فشار بیش از حد ناشی از نشستن یا خوابیدن طولانی در یک وضعیت ثابت به وجود می آیند.

وی با بیان اینکه زخم بستر، بیشتر در جاهایی از بدن رخ می دهد که فشار را بیشتر تحمل می کند، ادامه داد: شایع ترین نقاط، لگن و ستون فقرات(spinal cord) و قسمت پایینی کمر و شانه و آرنج است. زخم بستر، با فشار شدید بر یک نقطه ایجاد نمی شود بلکه در زمان طولانی و فشارمداوم می تواند به راحتی ایجاد شود.

دلبری، با تاکید بر اینکه عوامل خطر و ایجادکننده زخم بستر در سنین بالاتر به علت کاهش بافت چربی و نازک شدن پوست، بیشتر دیده می شود، تصریح کرد: سوء تغذیه، به خصوص کمبود ویتامین «ای» و «دی» و «کلسیم» و «روی» و به طور کلی، کاهش دریافت پروتئین‌ها می‌تواند خطر جدی برای ایجاد زخم بستر باشد.

این متخصص سالمندان با بیان اینکه بی حرکتی یا کاهش حرکت در بستر، باعث ایجاد زخم بستر(Bedsore) می شود، گفت: مشکلات مفصلی می تواند عامل جدی در زخم بستر باشد. اگر چه درمان زخم بستر مشکل است؛ بیش از ٥٠درصد از این زخم ها با جابجایی و کاهش فشار، رفع می شوند؛ به طور کلی، پیشگیری، راحت تر از درمان است.

دلبری، با تاکید بر اینکه زخم بستر با تغییر وضعیت و رژیم سالمند مرتبط است، به مردم توصیه کرد: هر نیم ساعت وضعیت سالمند را تغییر دهید و با مشاهده هرگونه مشکل پوستی مانند قرمزی، گرما، حساسیت، ترشح از زخم به پزشک مراجعه کنید و از پزشک متخصص و کارشناس تغذیه برنامه رژیمی مناسبی برای سالمندتان بگیرید.رادیو سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: