کد خبر: ۱۸۸۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 12
اجتماعی شدن سلامت و جلب مشارکت های مردمی رویکرد وزارت بهداشت و مهم ترین راهکار برای توسعه این بخش است
شفا آنلاین>سلامت>مدیرکل اجتماعی و سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر لزوم توسعه بخش های بهداشتی و درمانی با بهره گیری از ظرفیت های مردمی گفت: اجتماعی شدن سلامت و جلب مشارکت های مردمی رویکرد وزارت بهداشت و مهم ترین راهکار برای توسعه این بخش است.

به گزارش شفا آنلاین، محمدمهدی گلمکانی روز دوشنبه در نخستین همایش مجمع خیران سلامت مراغه افزود: ارتقای شاخص های بهداشتی با استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و خیران بخش سلامت میسر می شود.

وی ادامه داد: مسئولیت پذیری و مشارکت فعال در بخش سلامت، نیازمند مشارکت فعال همه دستگاه های اجرایی، خیران بخش سلامت و آحاد جامعه است.

گلمکانی اضافه کرد: دستگاه های اجرایی و خدمات رسان برای توسعه و ارتقای بخش سلامت جامعه، به ارائه راهکارها و برنامه ریزی های مدون در این بخش اقدام کنند تا توسعه این حوزه در تمامی ابعاد محقق شود.

وی با اشاره به ایجاد مجمع های سلامت در استان ها و شهرستان ها گفت: اولویت بندی و جذب خیران سلامت برای توسعه این بخش از مهمترین رویکردهای این مجمع هاست.

وی افزود: همچنین تشکیل کانون های سلامت محلات به عنوان یکی از راهکارهای مهم در جلب مشارکت های مردمی و ارتقای شاخص های بهداشتی و سلامت جامعه انجام شده است.

فرماندار مراغه نیز در این همایش با اشاره به لزوم توجه به بخش بهداشت و درمان گفت: سلامت به عنوان محور اصلی توسعه و رشد جامعه همواره مورد تاکید رهبری و دولت تدبیر و امید بوده و از این رو حمایت از این بخش ضروری است.

ظفر محمدی افزود: تشکیل بخش های مختلف سلامت در ادارات و دستگاه های اجرایی شهرستانی در راستای توسعه بخش سلامت جامعه مورد اهتمام قرار می گیرد.

وی با اشاره به لزوم توجه به فرهنگ سازی در بخش سلامت ادامه داد: اصلاح سبک زندگی جوانان در پیشگیری از آسیب های اجتماعی، جسمی و روانی ضروری و حیاتی است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه نیز در این همایش با اشاره به لزوم اجتماعی کردن سلامت در جامعه گفت: بهره گیری از ظرفیت های مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد در بخش بهداشت و درمان از رویکردهای دولت تدبیر و امید برای ارتقای شاخص های سلامت است.

علی جنتی افزود: با توجه به تغییر الگوی بیماری، از بیماری های واگیر به سمت بیماری های غیرواگیر، تلاش در بخش پیشگیری و ارتقای سلامت جامعه از ضرورت های بخش بهداشت و درمان بوده و این امر نیازمند جذب و جلب مشارکت های مردمی در این حوزه است.

وی گفت: اجرای طرح 'ایراپن' با مشارکت وزارت بهداشت و سازمان بهداشتی جهانی در مراغه به عنوان یکی از چهار شهر پایلوت کشوری در راستای سنجش بیماری های غیرواگیر انجام شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح های عمرانی در بخش بهداشت و درمان این شهرستان اضافه کرد: خیران بخش سلامت در سال های اخیر نقش مهمی در توسعه زیرساخت های این بخش داشته اند.

وی با بیان اینکه هم اکنون 84 هزار مترمربع زیرساخت های بهداشتی و درمانی در این شهرستان در حال ساخت است، گفت: این طرح ها توسط دانشکده علوم پزشکی و خیران سلامت این شهرستان در حال اجراست و سال آینده به بهره برداری می رسند.

جنتی افزود: ایجاد بخش های جراحی قلب، آنژیوگرافی، بزرگترین مرکز سرطان شمالغرب کشور و بخش های مختلف مراقبت های ویژه از جمله اقدامات انجام شده در راستای تبدیل این شهرستان به قطب درمان جنوب آذربایجان شرقی است.

وی اضافه کرد: ارتقای سطح علمی و پژوهشی این دانشکده در کنار بهره مند ساختن تمامی روستاهای این شهرستان از خدمات خانه های بهداشت روستایی نیز در راستای توسعه بخش بهداشت و درمان این شهرستان انجام شده است.

در این آیین از خیران و تلاشگران بخش سلامت مراغه با اهدای لوح تجلیل شد.

هم اکنون 18 مرکز بهداشت شهری در قالب مراکز جامع سلامت و 78 خانه بهداشت روستایی در شهرستان مراغه خدمات بهداشتی برای ساکنان مناطق شهری و روستایی ارائه می دهند.

شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: