کد خبر: ۱۸۸۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 11
انحراف بینی اغلب به صورت کجی تیغه بینی در قسمت داخلی بینی است و تأثیری روی شکل ظاهری بینی نمی‌گذارد
شفا آنلاین>سلامت>یک جراح گوش، گلو و بینی با اشاره به اینکه تشخیص قطعی انحراف تیغه بینی با سی تی اسکن تخصصی امکان پذیر است، گفت: عدم درمان انحراف تیغه بینی باعث انسداد حفره بینی می‌شود.

به گزرش شفا آنلاین،خشایار احمدی در ارتباط با انحراف تیغه بینی گفت: انحراف بینی اغلب به صورت کجی تیغه بینی در قسمت داخلی بینی است و تأثیری روی شکل ظاهری بینی نمی‌گذارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه گفت: اگر به هر دلیلی یک یا چند مراکز غضروف‌سازی یا استخوان‌سازی کمتر یا بیشتر از حد معمول رشد کنند، تیغه بینی ممکن است از خط وسط منحرف شده و در ناحیه‌ای به سمت راست یا چپ کج شود. ضربه به بینی یا شکستگی تیغه میانی بینی نیز می‌تواند موجب انحراف بینی(nose deviation) شود.

احمدی گفت: در برخی بیماران انحراف بینی باعث گرفتگی یک یا هردو مجرای بینی و در نتیجه بروز مشکل تنفسی می‌شود.

وی تصریح کرد: انحراف تیغه بینی در افرادی که علایم بالینی دارند، بیشتر بروز می کند. این مسئله اهمیت زیادی دارد، زیرا ممکن است فردی انحراف تیعه بینی داشته باشد ولی به جهت اینکه علایم بالینی ندارد، ممکن است جراحی ترمیمی برای وی انجام نشود.

وی افزود: این عارضه به شکل انسداد تنفسی، خرخر شبانه، کاهش حس بویایی، خشکی بینی و خون دماغ بروز می‌کند. در دراز مدت نیز می‌تواند علایم و عوارض دیگری از جمله سینوزیت، مشکلات گوش و مشکلات ریوی را باعث شود.

جراح گوش،گلو وبینی گفت: افرادی که نشانه های بالینی انحراف تیغه بینی دارند و فرد از وضعیت تنفسی اش شکایت دارد، حتما باید اقدام جراحی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: اقدام جراحی از طریق سامانه جراحی فوق تخصصی آندوسکوپیک انجام می شود. در این روش برش اضافی انجام نمی شود. برش ها فقط از داخل بینی است. دوره نقاهت و بهبودی بیمار نیز به طور محسوسی کاهش می یابد، لذا انجام این روش بسیار مناسب است.

 احمدی گفت: انحراف تیغه بینی می‌تواند مانع از ترشح از سینوس شود. همچنین می‌تواند علت عفونت‌های سینوسی عودکننده باشد. به همین دلیل، انحراف تیغه بینی می‌تواند علت عفونت(Infection) مکرر گوش و یا چسبندگی گوش باشد، زیرا ترشح مخاط از گوش میانی می‌تواند دچار وقفه شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه تاکید کرد: تشخیص قطعی انحراف تیغه بینی با سی تی اسکن تخصصی امکان پذیر است. برای تشخیص این عارضه با استفاده از آندوسکوپی تشخیصی توسط ابزار آندوسکوپی در مطب میتوان اقدام کرد.

وارد آمدن ضربه به بینی تا قبل از کامل شدن بلوغ، می‌تواند باعث آسیب دیدن این مراکز غضروف سازی یا استخوان سازی شود.

این ضربه ممکن است هنگام تولد نوزاد، در حین گذر از کانال زایمان به بینی وارد شود یا در طول زندگی اتفاق بیفتد. بسته به شکل و محل کجی تیغهٔ بینی، انحراف منجر به تنگی و گرفتگی یک یا هر دو مجرای بینی می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: