کد خبر: ۱۸۷۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 09
از ابتدای فروردین تا پایان بهمن امسال، سه میلیون و 334 هزار و 715 واحد خون و فرآورده شامل، گلبول قرمز فشرده، پلاکت و پلاسما در مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شد
شفا آنلاین>سلامت>سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: از ابتدای فروردین تا پایان بهمن امسال، سه میلیون و 334 هزار و 715 واحد خون و فرآورده شامل، گلبول قرمز فشرده، پلاکت و پلاسما در مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شد.

به گزارش شفا آنلاین، بشیر حاجی بیگی افزود: میزان توزیع گلبول قرمز فشرده یک میلیون و 820 هزار و 335 واحد و پلاکت 876 هزار و 962 واحد است و همچنین در این مدت 637 هزار و 418 واحد پلاسما(plasma) در بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور توزیع شده است.

وی در مورد گروه های خونی اهدایی طی 11ماهه امسال گفت: در این مدت سه درصد از خون های اهدایی از گروه A (منفی )، 27 درصد آن از گروه A(مثبت) 2 درصد از گروه B(منفی)و 21 درصد آن از گروه B(مثبت)، یک درصد از گروه AB(منفی)، 7 درصد از گروه AB(مثبت)، 34 درصد از گروه O(منفی)و باقی متعلق به گروه O(مثبت) بودند.

حاجی بیگی افزود: در مجموع 89 درصد خون های اهدایی از گروه های مثبت و 11 درصد بقیه از گروه های منفی بودند.

وی ضمن تشکر از همه شهروندانی که با اهدای خون خود برای نجات جان شهروندان اقدام می کنند، گفت: همه ساله با فرارسیدن فصل سرما میزان مراجعه مردم به مراکز انتقال خون برای اهدای خون کم می شود و مراکز انتقال خون با کاهش ذخایر خون و فرآورده های آن مواجه می شوند.

سخنگوی سازمان انتقال خون(blood transfusion Center) ادامه داد: در کلان شهرها به خاطر ارجاع بیماران و افزایش عمل های جراحی بخصوص در روزهای پایانی سال این کاهش محسوس تر است.

حاجی بیگی از شهروندان خواست تا هنگام اهدای خون کارت ملی همراه داشته باشند.

وی تاکید کرد: حداقل سن اهدای خون در کشور 18 سال و حداکثر 60 سال است و آقایان در سال 4 بار و خانم ها در سال 3 بار می توانند خون اهداکنند به شرطی که بیش از 50 کیلو گرم وزن داشته باشند.

حدود 2 میلیون نفر خون اهدا کردند
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: طی 11 ماه گذشته، 2 میلیون و 500 هزار و 99 نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کرده اند که از این تعداد یک میلیون و 923 هزار و 366 نفر موفق به اهدای خون شدند.

حاجی بیگی افزود: از این تعداد 253 هزار و 418 واحد خون مربوط به اهداکنندگان بار اول بوده است؛ همچنین 87 هزار و 480 نفر از بانوان طی 11 ماهه گذشته موفق به اهدای خون شده اند.

وی از رسیدن شاخص اهدای مستمر( اهداکنندگان مستمر حداقل سالی 2 بار خون اهدا می کنند) به رقم 58 درصد خبر داد و تاکید کرد: این میزان‌ شاخص اهدای مستمر نسبت به مدت مشابه سال گذشته (1395)نزدیک به چهار درصد رشد داشته است.

اهدای خون(Blood donation) در ایران به صورت کاملا داوطلبانه و بدون هیچ چشم داشتی فقط به منظور کمک به بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آن انجام می شود.

در حال حاضر شاخص اهدای خون در ایران 27 نفر به ازای یکهزار نفر جمعیت است که شاخص خوبی محسوب می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: