کد خبر: ۱۸۷۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 08
این بیماری دارای علائم مختلف از جمله ناهنجاری‌های عمده یا خفیف در ساختار یا عملکرد ارگان‌هاست
شفاآنلاین>سلامت> سندرم داون که در گذشته منگلیسم نیز نامیده می‌شد، یک بیماری ژنتیکی است که به دلیل حضور تمام یا بخشی از یک کروموزوم اضافی در جفت کروموزوم 21 به وجود می‌آید که در اصطلاح علمی تریزومی 21 نامیده می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، این بیماری دارای علائم مختلف از جمله ناهنجاری‌های عمده یا خفیف در ساختار یا عملکرد ارگان‌هاست.

از جمله علائم عمده و زودرس که تقریباً در همه بیماران مشاهده می‌شود وجود مشکلات(Difficulties) یادگیری و نیز محدودیت و تأخیر رشد است.

ناهنجاری‌های فک و صورت، ناهنجاری‌های قلبی - عروقی و خطر ابتلای بیشتر به انواع بیماری‌ها نظیر آلزایمر، لوسمی و عفونت‌ها نیز از پیامدهای این بیماری است.

علائم ظاهری سندرم داون، وجود یک خط عرضی در کف دست به جای دوتا، چین‌های کنار داخلی صورت، بینی کوچک و سر بالا و گوش‌های کوچک‌تر و کمی پایین‌تر و... است.

سندرم داون، آن‌قدر داستان دارد که والدین گاهی یادشان می‌رود شنوایی کودک را چک کنند. ولی همین سیستم شنوایی اگر به موقع درمان شود گام موثری در توانبخشی این کودکان به عهده دارد.

جالب است بدانید 8 درصد از کودکان مبتلا به سندرم داون از کم شنوایی حسی عصبی رنج می‌برند؛ یعنی اختلال مستقیم عصب شنوایی. اختلال شنوایی یکی از اختلالات شایع در کودکان سندرم داون محسوب می‌شود.

تقریبا 75درصد کودکان مبتلا به سندرم داون دارای اختلال (Disorder)شنوایی یکطرفه (در یک گوش) یا دوطرفه دردو گوش هستند، اما شایع ترین اختلال شنوایی در این کودکان، کم شنوایی انتقالی است که ممکن است به‌دلایل مختلف از قبیل ناهنجاری‌های مادرزادی، اختلالات شیپور استاش، عفونت گوشی، باریکی بیش از حد کانال گوش، ناهنجاری‌های استخوانچه‌ای و…ایجاد شود.

به یاد داشته باشید باریکی بیش از حد مجرا در این کودکان همیشه دردسرزاست و باعث تجمع جرم گوش در بازه‌های زمانی کوتاه می‌شود. این جرم براحتی می‌تواند این کودکان را از 50 درصد اصوات محیطی محروم کند.

با ارزیابی‌های جامع شنوایی کودکان مبتلا به سندرم داون علاوه بر تائید وجود یا عدم وجود اختلالات شنوایی، می‌توان در روند درمان و آموزش اشخاص مبتلا به سندرم داون موثر واقع شد.

اگر کودک سندرم داون دارید، نگران نباشید. با مراجعه به کلینیک‌های شنوایی شناسی سراسر کشور می‌توانید بدون نیاز به همکاری کودکتان با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات الکتروفیزیولوژیک شنوایی کودک خود را ارزیابی کنید.دکتر نیما رضازاده - دکترای تخصصی ادیولوژی (شنوایی و تعادل)
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: