کد خبر: ۱۸۷۷۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۵ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 07
در سال 1383 که نخستین جشن نفس برگزار شد از مجموع تمام کسانی که دچار مرگ مغزی می‌شدند تنها پنج درصد رضایتمندی را برای پیوند عضو داشتند؛ اما پس از 14 سال و برگزاری 14 جشن نفس این رقم به حدود 70 درصد افزایش پیدا کرده است
شفا آنلاین>سلامت>معاون اجتماعی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در برگزاری نخستین جشن نفس در کشور رضایتمندی برای پیوند عضو بیماران مرگ مغزی تنها پنج درصد بود،‌ افزود: امروز و پس از 14 سال این رقم به حدود 70 درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش شفا آنلاین، سید محمدهادی ایازی در آئین گشایش بوستان نفس و مراسم درختکاری به یاد فرشتگان ماندگار اهداء کننده عضو، گفت: باید از شهردار تهران و مجموعه شهرداری تهران برای ایجاد بوستان نفس و تلاش برای نامگذاری آن به یاد فرشتگان اهداء عضو قدردانی کنیم. در سال 1383 که نخستین جشن نفس برگزار شد از مجموع تمام کسانی که دچار مرگ مغزی(Brain death) می‌شدند تنها پنج درصد رضایتمندی را برای پیوند عضو داشتند؛ اما پس از 14 سال و برگزاری 14 جشن نفس این رقم به حدود 70 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: بسیاری از افرادی که تقدیر الهی بر این می‌شد که دار فانی را وداع کنند و بروند، با رضایت خانواده و یا رضایت خود در زمان حیات، اعضایشان برای پیوند داده‌ شده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ما حدود 25 هزار نفر در لیست انتظار انواع پیوند در کشور داریم و این در حالیست که در مجموعه نظام سلامت کشور، کشوری هستیم که در حوزه پیوند بیشترین پیشرفت را داشته‌ایم.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در گذشته تنها 16 مرکز برداشت عضو راه اندازی شده بود افزود: تعداد این مراکز امروز به 53 مرکز رسیده که در اقصی نقاط کشور فعالیت می‌کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع ترانسفر عضو و تامین منابع مالی آن اشاره کرد و افزود: مقرر شده که تامین اعتبار ترانسفر هوایی پیوند عضو(Organ transplant) توسط دولت انجام شود تا با این کار بخش عمده‌ای از مشکلات نیازمندان حل و فصل شود.

وی ابراز امیدواری کرد: باید برنامه‌های فرهنگی با حضور خانواده‌های اهداء کننده عضو در جهت فرهنگ سازی بیشتر این حوزه افزایش پیدا کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: