کد خبر: ۱۸۷۶۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 07
سالن‌های آرایشگاه این روزها جای سوزن انداختن نیست. هرچه هم به عید نزدیک‌تر شود، شلوغ‌تر می‌شوند. مشتری‌ها معمولاً متقاضی تمام خدمات آرایشگاه هستند و برای این مناسبت مهم هم حاضرند سر کیسه را حسابی شل کنند
شفاآنلاین>سلامت> کار و بارشان این روزها سکه است. وقت‌ها را از دو ماه قبل داده‌اند و حالا مشتری‌هایی که بموقع جنبیده‌اند و وقت گرفته‌اند، گوش تا گوش در سالن‌های کوچک و بزرگ نشسته‌اند تا دم عید دستی به سر و روی‌شان کشیده شود و با شکل و شمایل جدید، به استقبال عید بروند.

به گزارش شفاآنلاین، سالن‌های آرایشگاه این روزها جای سوزن انداختن نیست. هرچه هم به عید نزدیک‌تر شود، شلوغ‌تر می‌شوند. مشتری‌ها (customers)معمولاً متقاضی تمام خدمات آرایشگاه هستند و برای این مناسبت مهم هم حاضرند سر کیسه را حسابی شل کنند و توجیه‌شان هم این است که شب عید است بالاخره! شاید به‌همین دلیل هم باشد که خیلی آرایشگاه‌ها قیمت‌ها را دم عید تا جایی که زورشان می‌رسد بالا می‌برند و خیالشان هم راحت است که متاعشان به هرحال خریدار دارد.

قیمت‌ها آنقدر متنوع است که می‌توانید هر نوع خدماتی را با هر قیمتی که مدنظرتان است پیدا کنید؛ مناسب، نسبتاً مناسب، متوسط، بالا، خیلی بالا و خیلی خیلی بالا. خیلی خیلی بالا از نظر هرکس یک چیز است. بگذارید برویم سراغ یکی از رایج‌ترین خدماتی که در آرایشگاه‌های زنانه ارائه می‌شود و اتفاقاً شب عید متقاضی‌اش از همه بیشتر است؛ رنگ مو، که خودش آنقدر دارای تنوع است که اسم بعضی‌های‌شان ممکن است اصلاً به گوش‌تان هم نخورده باشد تا زمانی که تلفنی یا حضوری از آرایشگاه (Hairdresser's)مربوطه وقت بگیرید و بگویید کارتان رنگ مو است. آنوقت از شما سؤال می‌کنند که هایلایت می‌خواهید یا سانلایت یا لولایت یا موی‌لایت یا هافلایت یا بالیاژ یا آمبره یا سامبره؟!

البته که باید تکلیفتان را همان اول روشن کنید چون برای هرکدام از این خدمات، متخصص و رنگ‌کار حرفه‌ای در آرایشگاه هست و  قاعدتاً باید از همان شخص مورد نظر وقت بگیرید. البته می‌توانید از مد امسال و اینکه چه چیزی بیشتر باب شده هم تلفنی مطلع شوید: «چند سال است آمبره و سامبره خیلی مد شده و امسال هم همچنان روی بورس است و خیلی طرفدار دارد. بالیاژ هم مد امسال است که آن هم پر طرفدار است.»

این را مدیر داخلی یکی از سالن‌های تهران می‌گوید. همان که آدرس اینستاگرام سالن را می‌دهد و می‌گوید آنجا می‌توانید نمونه کارها را ببینید. نمونه کارها را می‌شود در اینستاگرام دید اما برای اطلاع پیدا کردن از قیمت‌ها باید اول عضو کانال تلگرامی شوید و آنجا به شماره‌ای که اعلام شده، پیام خصوصی بدهید تا حدود قیمت را بهتان اعلام کنند. بعد از طی تمام مراحل بالاخره موفقیت، حاصل و حدود قیمت مشخص می‌شود. یک میلیون و 700 هزار الی 2 میلیون تومان، قیمتی است که بابت این کار باید بپردازید.

اگر موهای خیلی بلند و پُری داشته باشید، مبلغی به این قیمت اضافه می‌شود. دو میلیون تومان ناقابل برای آمبره؛ متدی که چند سال است در ایران باب شده و امسال عید هم همچنان خیلی طرفدار دارد و مال هنرپیشه‌های هالیوود و سلبریتی‌هاست. آمبره یک کلمه فرانسوی است و حالت پیشرفته روش سنتی یعنی فویل است. در این روش آرایشگر آزادانه به هر صورتی که بخواهد مو را رنگ می‌کند. البته در همان کانال تلگرامی با روش‌های دیگری که این روزها باب هستند از جمله سامبره ، بالیاژ و کالرملتینگ هم آشنا می‌شوم که انواعی از همان آمبره هستند. من اسمش را می‌گذارم «رنگ موی اتفاقی» که البته دست کم یک و نیم میلیون تومان برای مشتری آب می‌خورد و از حق نگذریم، انصافاً قشنگ هم هست.

در همان کانال تلگرامی به شما اطمینان می‌دهند که هر رنگی را مدنظرتان هست می‌توانند برایتان درآورند. یک میلیون و نیم برای هر رنگی که دلتان بخواهد. آدم پیش خودش خیال می‌کند احتمالاً مشتری زیادی هم ندارد با این قیمت. اما با کمال تعجب این طور نیست.

مشتری‌ها از خیلی وقت پیش وقت گرفته‌اند و اتفاقاً با کمال میل هزینه را می‌پردازند. بله، تعجب نکنید: «مشتری‌های ما اگر قیمت را پایین بگوییم، خیلی خوش‌شان نمی‌آید. آنها با رغبت دستمزد را می‌پردازند و اگر قیمت‌ها پایین باشد، فکر می‌کنند کارمان آنقدرها خوب نیست و سراغ آرایشگاه دیگری می‌روند. بعضی‌ها دوست دارند برای این کارها هزینه کنند. خیلی وقت‌ها طرف می‌آید موهایش را رنگ می‌کند و بعد انگار که کم هزینه کرده باشد و دلش راضی نباشد، چند کار دیگر هم انجام می‌دهد تا سه چهار میلیون را حتماً خرج کند.» این را مدیر داخلی یکی از آرایشگاه‌ها می‌گوید و ادامه می‌دهد:
«بعضی خانم‌ها از اینکه در آرایشگاه پول خرج کنند خیلی لذت می‌برند. برایشان مهم است که بگویند فلان سالن رفته‌اند. سالن‌ها با هم رقابت دارند. ما خودمان جزو سالن‌های معروف هستیم. البته معروفیت سالن‌ها به پرسنل‌شان است. مثلاً می‌گویند فلانی از فلان سالن رفته به سالن دیگر. مشتری‌ها هم با طرف می‌روند سمت آن سالن. سالن‌ها برای جذب آرایشگرهای معروف خیلی تلاش می‌کنند. الان دیگر آن‌طور نیست که کسی برود برای خودش سالن بزند و همه کارها را خودش انجام دهد. یکی سالن را تأسیس می‌کند و افراد را جذب می‌کند. در واقع مثل همان روش قدیمی است که طرف در آرایشگاه صندلی اجاره می‌کرد. خود آرایشگرها باید برای خودشان مشتری بیاورند و تبلیغ کنند. سالن سهمش را برمی‌دارد و بالطبع هرچه بیشتر مشتری جذب شود، برای ماهم بهتر است. الان بعضی آرایشگرها خصوصاً میک‌آپ کارها آنقدر معروف شده‌اند که خودشان به تنهایی درآمد 40 میلیونی در ماه برای آرایشگاه دارند. این غیر از دستمزدی است که برای خودشان می‌ماند. بعضی آرایشگرها برای خودشان بیلبورد می‌دهند و تبلیغات می‌کنند. این کارها به هرحال در جذب مشتری تأثیر زیادی دارد. تبلیغات اینستاگرامی هم هست.

بعضی آرایشگرها اصلاً به سلبریتی تبدیل شده‌اند. قبلاً هم نمونه‌هایی بود که البته نتوانستند ایران بمانند. به نظرم هیچ اشکالی ندارد که کسی در کار خودش مهارت داشته باشد و روی این قضیه تبلیغ کند اما بعضی وقت‌ها این مسأله تبدیل به شوآف و کری‌خوانی می‌شود که خیلی جالب نیست. همین کارها هم قیمت‌ها را تصاعدی بالا می‌برد. مثلاً می‌گویند بازیگرها فلان سالن می‌روند و همین حتی شایعه‌اش هم مشتری برای آن سالن می‌برد.»

بارها و بارها از نرخ‌های مصوب اتحادیه شنیده‌ایم که خیلی جاها هیچ شباهتی به نرخ‌های واقعی که برخی آرایشگاه‌ها دریافت می‌کنند ندارد که هیچ، بلکه فرسنگ‌ها از آن دور است. البته هستند سالن‌هایی که خدمات‌شان را با مناسب‌ترین قیمت ارائه می‌دهند اما طرفداران سالن‌های لاکچری حتی گذرشان هم آن طرف‌ها نمی‌افتد. آنها دوست دارند پول خوب خرج کنند حتی اگر نیاز چندانی به‌کاری نباشد که روی صورت و موی‌شان انجام می‌دهند.

 به‌گفته یکی دیگر از مدیران آرایشگاه، بعضی خانم‌ها خیلی وقت‌ها روی چشم و هم‌چشمی به سالن‌های زیبایی می‌آیند. «ما که از پول بدمان نمی‌آید اما انصاف را هم در نظر می‌گیریم. مثلاً مشتری می‌آید و موهایش را یک ماه قبل هایلایت کرده و دوباره می‌خواهد روی آن مدل جدیدی رنگ کند. از نظر ما این کار اشتباه است چون مو می‌سوزد و آسیب می‌بیند. یک بحثش هم این است که مشتری به‌تازگی هزینه کرده و دوباره باید هزینه کند که هیچ نیازی هم به آن نیست ولی طرف می‌گوید عید است و می‌خواهم خیلی متفاوت باشم. خیلی‌ها برای عید و بعضی مراسم خیلی چشم و هم چشمی دارند و دلشان می‌خواهد بهتر از بقیه فامیل باشند و قیمت کاری که روی موهای‌شان انجام می‌دهند هم بالا باشد تا در فامیل و بین آشناها پز بدهند. بعضی مشتری‌ها دقیقاً دنبال همین هستند و دوست دارند پول خوب خرج کنند تا به آنها احساس رضایت بدهد وگرنه گاهی خدماتی که در یک سالن معمولی با قیمت مناسب ارائه می‌شود، فرقی با سالن گران‌قیمت ندارد.»

آرایشگاه‌های زنانه که در حالت عادی تا 6 یا 7 عصر کار می‌کنند، این روزهای مانده به عید گاهی تا 12 الی 2 شب مشتری‌ راه می‌اندازند. اینکه نرخ‌ها چه تناسبی با خدمات دارند هم دیگر چیزی است که باید از آنهایی پرسید که نرخ را مشخص می‌کنند و آنهایی که با رغبت به پرداختش تن می‌دهند.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: