کد خبر: ۱۸۷۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 06
بر اساس آمار کارشناسان، طی بیست سال گذشته بیش از 402 هزار نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده و بیش از 4 میلیون و 591 هزار نفر نیز مصدوم و معلول شده‌اند
شفا آنلاین>سلامت>دبیرعلمی جامعه جراحان ایران با اشاره به اینکه تصادفات هر دو ساعت جان ۵ ایرانی را می‌گیرد، گفت: مرگ زود هنگام در اثر سوانح رانندگی باعث از دست رفتن 4 میلیون سال عمر در ایران می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، سیاوش صحت، دبیرعلمی جامعه جراحان ایران در ارتباط با موضوع تصادفات در کشور اظهارکرد: بر اساس آمار کارشناسان، طی بیست سال گذشته بیش از  402 هزار نفر در حوادث رانندگی(Driving accidents) جان خود را از دست داده و بیش از 4 میلیون و 591 هزار نفر نیز مصدوم و معلول شده‌اند.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه، مرگ زود هنگام در اثر سوانح رانندگی باعث از دست رفتن 4 میلیون سال عمر در ایران می‌شود، گفت: ضرر و زیان ناشی از تصادفات سالانه بیش از 3.1 درصد از تولید ناخالص ملی را هدر میدهد.

وی افزود: حدود 30 درصد تخت‌های بیمارستانی(Hospital beds) کشور به مصدومین سوانح رانندگی اختصاص دارد و حدود 40 درصد افرادی که در تصادفات کشته میشوند، سرپرست خانواده هستند.

دبیرعلمی چهل و دومین کنگره سالانه جامعه جراحان ایران افزود: سرعت غیر مجاز با 22 درصد، انحراف به چپ با 21 درصد، بی توجهی به مسیر با 20 درصد و عدم رعایت حق تقدم با حدود 17 درصد، مهمترین علل عمده تصادفات در پی رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی برآورد شده است.

صحت با تاکید بر اینکه در مجموع عامل اصلی و قابل پیشگیری، خطای انسانی محسوب می‌شود، گفت: هنگامی که راننده با تلفن همراه صحبت می‌کند، زمان عکس العمل  وی از نیم ثانیه به 1.5 ثانیه افزایش می‌یابد.

این جراح قفسه سینه و استاد دانشگاه علوم پزشکی، افزود: رانندگانی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند چهار برابر بیشتر از سایرین در معرض خطر تصادف قرار دارند؛ همچنین یک راننده مست در حرکت با سرعت 75 کیلومتر، 11 برابر یک راننده هوشیار خطر آفرین است.

صحت به بررسی فاصله سالهای 1357 تا 1388 اشاره کرد و گفت: در این مدت بالغ بر 24 هزار نفر زندانی حوادث رانندگی بودند.

وی تاکید کرد که استفاده از کمربند ایمنی توسط سرنشینان جلو 30 تا 65 درصد و درسرنشینان عقب 25 تا 75 درصد موجب کاهش تلفات جانی می‌شود.

دبیر علمی جامعه جراحان ایران گفت: استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران 40 درصد از مرگ و 70درصد از آسیبهای مغز و جمجمه می‌کاهد؛ همچنین استفاده از صندلی کودک در خودرو، حدود 70 درصد از مرگ نوزاد  و 50 تا 80 درصد از مرگ کودکان را کاهش می‌دهد.

صحت با تأکید بر برگزاری میزگردهای مختلف که هرسال اردیبهشت ماه در کنگره سالانه جامعه جراحان ایران پیرامون مهمترین علل مرگ و میر در کشور برپا می‌شود، گفت: با عنایت به اهمیت این موضوع جلسه هم اندیشی نیز با حضور مدیران و مسئولان ذیربط با موضوع سوانح و حوادث ترافیکی، بمنظور طرح پاره ای چالشها و اتخاذ تصمیمات کارشناسانه و کلان، چهارشنبه 16 اسفند ساعت 9 صبح در محل فرهنگستان علوم پزشکی کشور برگزار می‌شود.

یادآور می‌شود؛ چهل و دومین کنگره جامعه جراحان ایران به همت بیش از 20 انجمن همکار و مشارکت بیش از دوهزار پزشک و جراح در رشته های مختلف  15 تا 19 اردیبهشت ماه 1397 در تهران برگزار می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: