کد خبر: ۱۸۷۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۲ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 07
شرکت نزدیک به 185 نفر از دانشجویان پزشکی، نفرولوژیستها و متخصصین داخلی و نیز تعدادی از متخصصین اطفال، قلب و اورولوژی در این سمینار و شرکت فعال و علاقه مندانه شنودگان در پانلهای پرسش و پاسخ، نشانه ای از برقراری ارتباط علمی موثر و موفقیت این دوره در جذب مخاطبین بود.
شفاآنلاین :روزهای ۹ و۱۰ فوریه سال 2018 مصادف با 20 و 21 بهمن 1396، سمینار بازآموزی علمی دو روزه ای در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، برگزارشد که سرآغاز به اشتراک گذاری دانش نفرولوژی بین نفرولوژیستهای ایران، روسیه و گرجستان با پزشکان و دانشجویان پزشکی تاجیکستان بود.
 
دکترشهرزاد عصاره، رئیس بخش همودیالیز بیمارستان هاشمی نژاد، عضو هیئت مدیره انجمن نفرولوژی ایران و نماینده خاورمیانه در هیئت مدیره انجمن نفرولوژی بین المللی(ISN) ، که مدیریت اجرایی و علمی این دوره باز آموزی را از طرف ISN به عهده داشت دراین باره به خبرنگار شفاآنلاین گفت :"در طی یک دوره دو روزه، آموزش مباحث متنوعی از بیماریهای کلیه را در سطح پایه ای برنامه ریزی نمود. دکتر اِلِنا زاخارووا از کشور روسیه، دکتر ایرما چخونیلیدزه از کشور گرجستان و دکتر سمانه هاشمی ازایران، به عنوان مدرس دراین دوره آموزشی مشارکت داشتند. در این سمینار ۱۵ سخنرانی درمورد مباحث متنوع از آناتومی، فیزیولوژی و هیستولوژی کلیه گرفته تا سندرم های کلیوی، روشهای تشخیصی، نارسایی حاد، مزمن و پیشرفته کلیه، گلومرولونفریتها، عفونتهای ادراری، بیماری های انترسیسیل کلیوی، بارداری و مشکلات کلیوی و همودیالیز و دیالیز صفاقی به دانشجویان و پزشکان تاجیکستان آموزش داده شد.
 
وی افزود :میزبان این بازآموزی دکتر اَحتَم صادقف، رییس انجمن نفرولوژی تاجیکستان بود و حضور نفرولوژیستهایی از کشورهای بلاروس، قرقیزستان و لیتوانی بر گستردگی تبادل علمی در این دوره افزود.
 
دکترعصاره گفت: شرکت نزدیک به 185 نفر از دانشجویان پزشکی، نفرولوژیستها و متخصصین داخلی و نیز تعدادی از متخصصین اطفال، قلب و اورولوژی در این سمینار و شرکت فعال و علاقه مندانه شنودگان در پانلهای پرسش و پاسخ، نشانه ای از برقراری ارتباط علمی موثر و موفقیت این دوره در جذب مخاطبین بود.درحاشیه این سمینار بازدید از دو بیمارستان آموزشی و خصوصی صورت گرفت و بحث و تبادل نظر در مورد چند بیمار انجام شد.
 
دکترعصاره به کمبود امکانات آزمایشگاهی در انجام تستهای اختصاصی اولیه نفرولوژی، تفسیر سونوگرافی داپلر و عدم امکان انجام بیوپسی کلیه در این کشور اشاره و ابراز امیدواری کرد که با برگزاری دوره های تکمیلی برای پزشکان تاجیکستان برای آموزش انجام و تفسیر بیوپسی کلیه و نیز آموزش نفروپاتولوژی به پاتولوژیستهای این کشور، بخشی از مشکلات بیماران برطرف گردد. در حال حاضر بیماران برای انجام بیوپسی کلیه به کشورهای روسیه یا هندوستان فرستاده می شوند و این کار با سختی بسیار و هزینه زیاد برای بیماران و خانواده آنان همراه است. همچنین بیماران مبتلا به نارسایی پیشرفته کلیه به علت فقدان بیمه همگانی، با چالش هزینه های بالا برای انجام دیالیز مزمن و پیوند کلیه مواجه هستند.
 
دکتر عصاره همچنین ضعف در دانش زبان انگلیسی در سطح جامعه پزشکی این کشور را یکی از موانع مهم در دسترسی به منابع علمی بین المللی عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد که با برگزاری دوره های مشابه، این پزشکان انگیزه بیشتری برای یادگیری زبان و تدوام آموزشها پیدا کنند.
 
دکترعصاره با اشاره به سفر قبلی خود در روز جهانی کلیه در سال 1395 به این کشور، که به همت استاد بهروز برومند، نفرولوژیست پیشگام برگزیده ISN در خاور میانه صورت گرفت، ایشان را پایه گذار و مشوق این حرکت انسان دوستانه دانست و نیز از حمایت دکتر دیوید هریس، رِئیس ISN و دکتر فرد فینکل اشتاین، مسئول برنامه های آموزشی ISN، قدردانی نمود.
 
در پایان دکتر عصاره ابراز امیدواری کرد که دوره های آموزشی نفرولوژی در تاجیکستان ادامه یابد و مهمتر از آن، با توجه به تمایل نفرولوژیستهای جوان تاجیک برای گذراندن دوره های فلوشیپ نفرولوژی در ایران، که به دلیل تشابه زبانی و فرهنگی برای آنان بسیار قابل استفاده خواهد بود، با رایزنی با ISN، این امکان را در قالب برنامه فلوشیپ ISN فراهم کند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: