کد خبر: ۱۸۷۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 04
عدم به روز‌رسانی تجهیزات آزمایشگاهی، فقدان نیروی متخصص در آزمایشگاه و تعداد زیاد آزمایشات درخواستی، بلای جان حوزه سلامت است
شفا آنلاین>سلامت>آقای دکتر منوچهر جمالی سوسفی، نماینده محترم رودبار در مجلس شورای اسلامی، عضو شورای شهر رشت و پزشک در پاسخ به سخنان چند روز قبل نایب رئیس محترم انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی(Laboratory sciences) فرموده‌اند: «عدم به روز‌رسانی تجهیزات آزمایشگاهی، فقدان نیروی متخصص در آزمایشگاه و تعداد زیاد آزمایشات درخواستی، بلای جان حوزه سلامت است.» توجه این نماینده محترم را به نکات ذیل جلب می‌کنم:

1- آیا می‌دانید در بین گروه‌های پروانه‌دار، تنها آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی هستند که تمدید پروانه‌های آنها به شرط کسب بیش از 90 درصد امتیاز چک لیست نظارتی آزمایشگاه مرجع سلامت صورت می‌گیرد؟ چک لیستی که بر اساس استاندارد بین المللی ISO:15189 که یک استاندارد جهت اعتباربخشی است تهیه شده و حتی در اتحادیه اروپا تعداد اندکی از آزمایشگاه‌ها بصورت داوطلبانه و نه اجبار بر اساس آن مورد اعتباربخشی قرار می‌گیرند، چک لیستی حاوی 164 سوال که در دل خود ده‌ها سوال مستتر دارد و بخش اعظم این سوالات در مورد تجهیزات آزمایشگاهی(laboratory equipment) و نیروی انسانی است که به زعم شما اولی فاقد کیفیت و دومی ناکارآمد هستند. به این ترتیب شما فرایند نظارت و بازرسی ادارات امور آزمایشگاه‌ها را که بصورت مستمر و سالانه در چند نوبت بر اساس این استانداردها آزمایشگاه‌ها را مورد نظارت قرار می‌دهند، زیر سوال برده‌اید. چنانچه به زعم شما آزمایشگاه‌ها فاقد تجهیزات مدرن و مناسب و نیروی انسانی کارامد هستند، چگونه پروانه‌های آنها تمدید شده است؟

2- آزمایشگاه‌ها با توجه به تقاضای تست‌های جدید تشخیصی توسط همکاران پزشک و منسوخ شدن روش‌های قدیمی، سالانه مبالغ کلانی هزینه خرید تجهیزات پیشرفته و شناخته شده و کالیبراسیون این تجهیزات می‌کنند و چون اکثر این دستگاه‌ها دارای سیستم closed هستند، بنابراین از کیت‌های دارای کیفیت بالا نیز استفاده می‌کنند. این در حالی است که از سال 93 تنها بخش بهداشت و درمان کشور که افزایش تعرفه آنها بسیار کمتر از سایر گروه‌ها و نیز بسیار پایین‌تر از تورم بود، آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی بودند. قطعا اطلاعاتی که داده شده است، به روز نیست.. جناب دکتر سوسفی از وضعیت تجهیزات آزمایشگاهی به دوران جنگ تحمیلی برمی‌گردد.

3- آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی تنها موسساتی هستند که ملزم به شرکت در برنامه‌های ارزیابی خارجی کیفیت هستند که در اکثر بخش‌های آزمایشگاهی انجام می‌گیرد. نتایج این ارزیابی مورد آنالیز قرار می‌گیرد و نتایج حاصله منعکس کننده استفاده از تجهیزات و کیت‌های باکیفیت و نیز نیروی انسانی دارای صلاحیت و کارآمد است.

4- اینکه آزمایشگاه‌ها پس از 10 ماه تاخیر در پرداخت مطالبات از سوی سازمان‌های بیمه‌گر نسبت به تبعات این روند هشدار می‌دهند که مسئولان بدانید و آگاه باشید که کیفیت در آزمایشگاهها نیازمند سرمایه و پرداخت به موقع مطالبات است، با سلامت مردم بازی نکنید و مطالبات آزمایشگاه‌ها را به موقع پرداخت کنید، جای تعجب و سوال دارد که از سوی این همکار پزشک به این گونه تعبیر و تفسیر می‌شود. از نماینده محترم مردم رودبار تقاضا داریم، مجددا متن مصاحبه آقای دکتر مهدوی، نایب رئیس محترم انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی را مطالعه بفرمایند که در سطر سطر آن هشدار و دغدغه سلامت مردم مشهود است.

5- شایسته بود این نماینده محترم که قطعا مانند صنف بزرگ آزمایشگاهیان دغدغه سلامت مردم را دارند، پیش از هر واکنشی از نمایندگان انجمن‌های آزمایشگاهی جهت بیان مشکلاتشان که همانا با سلامت مردم گره خورده است، ‌دعوت به عمل می‌آوردند.

6- در بخشی از فرمایشات آقای دکتر سوسفی به بروز خطا در جواب آزمایشات به دلیل انجام تعداد زیاد آزمایشات اشاره شده است. خاطرنشان می‌کنیم که بیشترین تعداد پذیرش و انجام آزمایشات در بیمارستان‌های بخش دولتی و مراکز وابسته سازمان تامین اجتماعی انجام می شود که بعضاً فاقد مسئول فنی هستند و حجم کار متناسب با تعداد نیروهای شاغل در آن مراکز نیست که بزرگترین عامل بروز خطاهای آزمایشگاهی است‌. در برخی موارد در مراکزی که به پیمانکار واگذار شده است، شاهد استفاده از نیروی انسانی رشته‌های غیر‌مرتبط به علوم آزمایشگاهی هستیم که چون فاقد تحصیلات آکادمیک آزمایشگاهی و نا آشنا به اصول کنترل کیفی و استانداردهای آزمایشگاهی هستند، قطعاً امکان بروز خطا در این مراکز رو به تزاید خواهد بود .

7- ماه‌هاست نمایندگان انجمن‌های آزمایشگاهی جهت بیان تاثیرات سوء پرداخت‌های با تاخیر سازمان‌های بیمه‌گر، درخواست وقت ملاقات از برخی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نموده‌اند که متاسفانه تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است. تقاضا دارد جنابعالی به‌عنوان نماینده مردم وقتی را تعیین کنید تا اعضاء هیئت مدیره جهت ارائه مشکلات آزمایشگاهی خدمت برسند.

سیدمهدی بوترابی
رئیس انجمن علمی دکترای علوم آزمایشگاهی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: