کد خبر: ۱۸۷۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 04
آندومتریوز در کشور ما همانطور که ناشناخته است درمان مشخصی هم ندارد و مراکز معتبر زیادی برای درمان این بیماری وجود ندارد
شفاآنلاین>سلامت>جراح و متخصص زنان زایمان و نازایی با اشاره به اینکه احتمال تبدیل آندومتریوز به سرطان بسیار ناچیز است، گفت: آندومتریوز(Endometriosis) یک بیماری مزمن است و برای درمان آن باید ترکیبی از روش های مختلف استفاده شود.

به گزارش شفاآنلاین،آمنه سادات حقگو  در ارتباط با بیماری آندومتریوز در زنان اظهارداشت: آندومتریوز در کشور ما همانطور که ناشناخته است درمان مشخصی هم ندارد و مراکز معتبر زیادی برای درمان این بیماری وجود ندارد. همچنین تعداد مراکزی که روی آندومتریوز کار کردند و می دانند چطور باید درمان شود بسیار محدود است.

وی افزود: آندومتریوز نیاز به یک تیم برای درمان دارد که آن تیم اعم از متخصص زنان،جراح روده،متخصص ارولوژی و روان درمانگر دارد و همه این افراد در مرکزی که برای درمان آندومتریوز در نظر گرفته شده، باید باشند و بر اساس نیاز بیمار مراجعه انجام گیرد.اما بسته به طیف بروز این بیماری روش های درمانی مانند هورمون درمانی،رژیم درمانی و جراحی درصورت بروز کیست شکلاتی خطرناک وجود دارد.

این جراح و متخصص زنان زایمان و نازایی ادامه داد: درصد تبدیل آندومتریوز به سرطان بسیار ناچیز است و آنچه پزشکان را از اندومتریوز می ترساند سرطان نیست ولی گفته شده که اگر بیماری کیست شکلاتی در تخمدان دارد باید اطمینان حاصل شود که ضایعه سرطانی نیست و بعد با خیال راحت به درمان های دیگر پرداخت.

حقگو با تأکید بر اینکه لاپاراسکوپی جزء لاینفک از تشخیص و درمان اندومتریوز است، گفت: البته فردی که دست به عمل آندومتریوز از طریق لاپاراسکوپی می زند باید تخصص کافی در این زمینه داشته باشد چون برخی اوقات نه تنها مشکل بیمار حل نمی شود بلکه ممکن است مشکلش گسترش پیدا کند.

این جراح لاپاراسکوپی پیشرفته و هیستروسکوپی با بیان اینکه آندومتریوز بعد از عمل تمایل به عود مجدد دارد، افزود: احتمال عود بعد از 2 سال،20 درصد و بعد از 5 سال 50 تا40 درصد است.باید در نظر داشت که آندومتریوز یک بیماری مزمن است و برای درمان آن باید ترکیبی از روش های مختلف استفاده شود و جراحی یکی از روش های مورد استفاده است.

وی خاطرنشان کرد:  بر اساس تحقیقات مشخص شده است که استفاده طولانی مدت از قرص های ضد بارداری بعد از جراحی آندومتریوز از عود بیماری جلوگیری می‌کند.

آندومتریوز به معنی وجود غدد آندومتریال و استرومای رحم در بیرون از آندومتر و عضله رحم است. لگن شایعترین محل آندومتریوز است. در این بیماری بافت اندومتر (مخاط رحم) پرکار در بیرون از محل اصلی (رحم) پایه ریزی می‌شود. این بافت در تمام بافت‌های بدن به جز طحال می‌شود به‌وجود آید، ولی رایج‌ترین محل پدید آمدن آن و در 50درصد موارد، لگن است که در این قسمت، تخمدان‌ها (در نزدیک 40 درصد موارد) بیش از دیگر اندام‌ها گرفتار اندومتریوز می‌شوند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: