کد خبر: ۱۸۷۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 04
اگر فردی سابقه سرطان ارگان های مختلف مانند رحم، تخمدان و روده را در فامیل خود داشته یا سابقه بیماری التهابی روده ( کولیت اولسرو یا کولیت کرون ) مبتلا باشد، خطر ابتلا به سرطان در این فرد افزایش می یابد
شفا آنلاین>سلامت>عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:افرادی که سابقه فامیلی ابتلا به سرطان روده بزرگ ( کولون و رکتوم ) را دارند، خطر ابتلا به این سرطان در آنان تا 4 برابر افزایش می یابد.

به گزارش شفا آنلاین، دکترمحمد امانی افزود:اگر فردی سابقه سرطان ارگان های مختلف مانند رحم، تخمدان و روده را در فامیل خود داشته یا سابقه بیماری التهابی روده ( کولیت اولسرو یا کولیت کرون ) مبتلا باشد، خطر ابتلا به سرطان در این فرد افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه خطر بروز سرطان روده بزرگ(Colon Cancer) در بیماری که کولیت اولسرو دارد با محل و میزان گستردگی کولیت اولسرو ارتباط دارد، افزود: اگر کولیت اولسرو تمام کولون و رکتوم را درگیر کرده باشد، شانس ابتلا به سرطان بیشتر می شود.

وی ادامه داد: درمیان سرطان های شایع در کشور سرطان کولورکتال ( روده برزگ ) رتبه سوم را از نظر فراوانی در دو جنس دارد.شیوع سرطان کولورکتال بیشتر در سنین بالای 50 سال است و میزان بروز آن در مردان و زنان تقریباً برابر است.

فوق تخصص گوارش و کبد به افراد بالای 50 سال توصیه کرد که سالی یکبار آزمایش انجام دهند، اما افرادی که سابقه فامیلی این بیماری را دارند؛ نیاز است در سن 40 سالگی غربالگری(Screening) را آغاز کنند.

افزایش ابتلا به سرطان روده بزرگ با رژیم غذایی پرچرب
وی اظهار کرد:مصرف بالای غذای پرچرب به خصوص چربی حیوانی، کلسیم، فولات و فیبر پایین خطر سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. افرادی که در رژیم غذایی خود کمتر از میوه و سبزی‌ استفاده می ‌کنند در معرض خطر بیشتر ابتلا به این سرطان قرار دارند.

امانی با اشاره به اینکه بی تحرکی هم عامل مستقلی است که سبب افزایش سرطان روده می شود، افزود:با افزایش تحرک و ورزش می توان به پیشگیری و مبارزه با سرطان روده بزرگ پرداخت.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: مصرف الکل و دخانیات نیز خطر ابتلا را افزایش می دهد. تریاک عامل افزایش انواع سرطان های گوارشی است.

وی افزود: ویژگی سرطان روده بزرگ این است که ابتدا از ضایعه ای به نام پولیپ در روده بوجود می آید. این ضایعه به مرور زمان رشد کرده و بزرگتر شده و در طول زمان به سرطان تبدیل می شود.اگر بموقع این ضایعه تشخیص داده شود به راحتی می توان هنگام آندوسکوپی(endoscopy) آن را از بدن خارج کرد و خطر ابتلا را کاهش داد.

امانی بیان کرد: این ضایعات در افراد بالای 50 سال با شیوع بالایی ایجاد می شوند. بطوریکه بالای 50 سال 25 درصد افراد دچار پولیپ می شوند و در افراد بالای 60 سال 50 درصد خطر ایجاد پرولیپ وجود دارد.

فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد:طبق پروتکل های جهانی همه افراد سالم بالای 50 سال که هیچ مشکلی هم ندارند، باید از نظر خطر پولیپ و سرطان روده بزرگ غربالگری شوند.

وی غربالگری را راهکاری مناسب برای تشخیص بیماری های خاموش و بدون علامت اعلام کرد و گفت: مهمترین و دقیق ترین روش برای غربالگری، کولونوسکوپی است.

امانی افزود: سی تی اسکن و سایر روش ها به اندازه کولونوسکوپی دقیق نیستند و اگر هر کدام از این تست ها ایراد داشته باشند باید این افراد مجدد کولونوسکوپی شوند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: