کد خبر: ۱۸۷۲۲۱
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۹ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 03
نباید فراموش کنیم شاید اثر خیلی از اقداماتی که در نظام سلامت انجام می دهیم امروز نبینیم اما ۲۰ سال بعد اثراتی از این کار به وجود می آید که غیر قابل کتمان خواهد بود
شفا آنلاین>سلامت>معاون آموزشی و پژوهشی نظام پزشکی تهران گفت: نحوه اجرای نظام سلامت، نیازمند ارزیابی مجدد و بررسی هزینه و فایده است. این نظام در خیلی از کشورهای دنیا آزمون خود را پس داده است و نیازی نیست چرخ را مجددا بسازیم.

به گزارش شفا آنلاین، برنامه "مناظره" رادیو گفت و گو با موضوع پزشک خانواده؛ آری یا خیر و با حضور دکتر علی دباغ عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی(Medical System) تهران، معاون آموزشی و پژوهشی نظام پزشکی تهران، استاد تمام دانشگاه و مدیر گروه بیهوشی، درد و مراقبت های ویژه به روی آنتن رفت.

علی دباغ در آغاز با بیان اینکه نظام سلامت یکی از مهمترین و موثرترین های نظام اجتماعی کشور است، گفت: نظام سلامت(Health system) در ساز و کارهای اجتماعی بسیار موثر است و در واقع از همه جوانب تاثیرگذار است. نباید فراموش کنیم شاید اثر خیلی از اقداماتی که در نظام سلامت انجام می دهیم امروز نبینیم اما ۲۰ سال بعد اثراتی از این کار به وجود می آید که غیر قابل کتمان خواهد بود.

وی با اشاره به نظام ارجاع، اظهار داشت: هر عقل سلیمی که در نظام سلامت کار کرده باشد، نظام ارجاع را می پسندد اما نحوه اجرا کردن آن نیازمند یک ارزیابی مجدد و بررسی هزینه و فایده است. این نظام در خیلی از کشورهای دنیا آزمون خود را پس داده است و نیازی نیست چرخ را مجددا بسازیم.

  استاد تمام دانشگاه تصریح داشت: قطعا خود مسئولین حوزه سلامت نیز اذعان دارند که کارآمدی نظام سلامت در حد مطلوب نیست زیرا اساسا مسیر را تازه آغاز کرده ایم و فاصله زیادی تا نقطه مطلوب داریم و باید برای آن برنامه ریزی کنیم.

دباغ به اثرات مثبت نظام ارجاع اشاره کرد و عنوان داشت: نظام ارجاع(Referral system) به شرط اجرای صحیح باعث صرفه جویی در منابع می شود. نظام ارجاع باعث گسترش عدالت و دسترسی همه افراد جامعه به افراد و آحاد جامعه می شود. البته نظام ارجاع نیازمند بسترهای مناسب است یعنی باید شبکه سازی مناسب صورت بگیرد. در نظام ارجاع باید پرونده الکترونیک و حمایت کافی از طریق منابع مالی پایدار و بیمه های کافی صورت بگیرد. همچنین نظام ارجاع باید دارای مشوق ها و نظارت های مناسب نیز باشد.

معاون آموزشی و پژوهشی نظام پزشکی تهران درباره شیوه نظام ارجاع و پزشک خانواده گفت: باید کشورهایی که در اجرای نظام ارجاع موفق بوده اند را الگو قرار دهیم و فرقی نمی کند این کشورها بر اساس چه شیوه ای این نظام را اجرا کرده اند زیرا هدف غایب نظام سلامت ارتقاء سطح سلامت مردم در حیطه های مختلف است. آنچه در مورد رفتار کشورهای موفق در حوزه نظام سلامت اهمیت دارد، آن است که مبتنی بر تعقل است یعنی در هر کدام از کشورها بیش از ده عدد اندیشکده دارند. از همه مهمتر نیز آن است که این اندیشکده ها وابسته به دولت نیستند.

وی تصریح کرد: نظام سلامت یک شبه ایجاد نشده و یا از بین نمی رود یعنی نیازمند برنامه ریزی جامع است. برای ۲۰ سال آینده در این حوزه کمتر فکر کرده ایم و نیازهای جامعه سلامت برای ۲۰ سال بعد مشخص نیست.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: