کد خبر: ۱۸۷۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 03
قاضی زاده هاشمی دوشنبه شب هفتم اسفند (26 فوریه) در راس هیاتی از بخش دولتی و خصوص به منظور دیدار با مقاماتی از بلژیک و اتحادیه اروپا و تبادل تجربیات و بررسی زمینه های همکاری و توسعه روابط ، وارد بروکسل شد
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی هفته گذشته در راس هیاتی مرکب از مقامات و مدیران بخشهای دولتی و خصوصی حوزه بهداشت و سلامت کشور به مقر اتحادیه اروپا رفت و ضمن دیدار با مقامات این اتحادیه و دو کشور اروپایی بلژیک و مجارستان، مسیر توسعه روابط را هموار کرد.

به گزارش شفا آنلاین، قاضی زاده هاشمی دوشنبه شب هفتم اسفند (26 فوریه) در راس هیاتی از بخش دولتی و خصوص به منظور دیدار با مقاماتی از بلژیک و اتحادیه اروپا و تبادل تجربیات و بررسی زمینه های همکاری و توسعه روابط ، وارد بروکسل شد. سید حسن قاضی زاده هاشمی که به دعوت 'گرت بورژوا' نخست وزیر منطقه فلاندر بلژیک و 'ویتنیس اندریوکایتیس' کمیسیونر بهداشت و ایمنی غذایی اتحادیه اروپا به بروکسل سفر کرده بود ، روز سه شنبه با خانم 'مژی دوبلوک' وزیر فدرال امور اجتماعی و بهداشت عمومی بلژیک ، 'فیل هوگان' کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی و همچنین کمیسیونر بهداشت و ایمنی غذایی اتحادیه اروپا دیدار و گفت وگو کرد.

دکتر هاشمی در خصوص دیدارهای روز سه شنبه هشتم اسفند ماه گفت: با وزیر بهداشت فدرال بلژیک و دو کمیسیونر اتحادیه اروپا دیدارهای خوبی داشتیم که در راستای توسعه روابط و علاقه مندی برای گسترش همکاری ها بود. با وزیر بهداشت فدرال بلژیک در خصوص کارهای مشترکی که می توانیم میان دو کشور بخصوص در حوزه پژوهش و آموزش و همچنین استانداردهای دارویی و تجهیزات پزشکی(Medical Equipment) انجام دهیم گفت وگو کردیم.

وزیر بهداشت کشورمان در خصوص دیدار با دو کمیسیونر اتحادیه اروپا نیز گفت: با دو کمیسیونر هم جلسه بسیار مفیدی داشتیم و در خصوص راهکارهای ارتقای امنیت غذایی در ایران و همچنین ورود راحت تر ایران به بازارهای اروپایی و استفاده از توانمندی های اتحادیه اروپا برای ارتقای کیفیت محصولاتی که از ایران می تواند به بازارهای جهانی از جمله اروپا صادر شود، بحث و گفت وگو شد.

وی افزود: تمام این مسائل از این جهت می تواند با سلامتی مردم ایران ارتباط پیدا کند که بخشی از سلامتی در سایه غذای خوب و آشامیدنی های سالم محقق می شود و از این جهت صحبت های خوبی داشتیم.

وزیر بهداشت افزود: علاوه بر کمیسیونر کشاورزی و توسعه روستایی ، جلسه ای هم با کمیسیونر عالی اتحادیه اروپا در حوزه بهداشت و امنیت غذا داشتیم که جلسه خیلی خوبی بود و در خصوص تولید واکسن ، تولید دارو و درعین حال راه های مبارزه با دخانیات و مواد دخانی، مصرف آنتی بیوتیک(Antibiotics) ها و همچنین مواد پروتئینی که عمدتا در حوزه دامپزشکی است، راهکارهای مجهز ساختن آزمایشگاه های کشورمان هم از نظر فناوری و هم از نظر دانش ، بحث شد و گروه کاری هم مشخص شد و امیدواریم در آینده همکاری های بهتر و بیشتری داشته باشیم.

استقبال اتحادیه اروپا از کمک ایران به بهبود امنیت جهانی غذا
اداره کل بهداشت و ایمنی غذای اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه ای مطبوعاتی در خصوص دیدار وزیر بهداشت ایران با کمیسیونر بهداشت و ایمنی غذای این اتحادیه ، اعلام کرد که این دو مقام درباره موضوعاتی از قبیل مقاومت ضدمیکروبی، امنیت سلامت شامل مقررات جهانی سلامت ، ارزیابی فناوری سلامت، مبارزه با بیماری های غیرواگیر و دخانیات - با تمرکز بر تصویب پروتکل از میان برداشتن تجارت غیرقانونی دخانیات مطابق با چهارچوب کنوانسیون کنترل دخانیات سازمان بهداشت جهانی(WHO) - و چندین موضوع مرتبط با اقدامات بهداشتی و بهداشت گیاهی (SPS) و همکاری در زمینه پژوهشهای سلامت ، بحث و تبادل نظر کردند.

کمیسیونر بهداشت و ایمنی غذای اتحادیه اروپا در این دیدار گفت: از تعهد و کمک ایران به بهبود امنیتی جهانی سلامت و آمادگی برای شیوع (بیماریها) و شرایط اضطراری سلامتی استقبال می کنیم. بر اساس بیانیه اداره کل بهداشت اتحادیه اروپا ، اندریوکایتیس در این دیدار همچنین از اقدامات ایران در ارتباط با مقاومت ضدمیکروبی (AMR) استقبال کرد و اهمیت همکاری های این اتحادیه با ایران در حوزه پژوهش و نوآوری را مورد تاکید قرار داد و گفت که کارگاه مشترکی که قرار است درباره موضوع تحقیقات سلامت در ماه آوریل (اواخر فروردین سال آینده) در تهران برگزار شود ، فرصت خوبی برای بردن این همکاری ها به مرحله بعدی است.

'منو فان هیلتن' از کارشناسان برنامه توسعه سازمان ملل ، در ارتباط با دیدار وزیر بهداشت ایران با مقامات اتحادیه اروپا در بروکسل و موضوعات مورد بررسی ، در توئیتر نوشت بسیار خوشحال است که میبیند موضوع بیماری های غیر واگیر (NCDs) نیز در حال تبدیل به بخشی از دیپلماسی سلامت است.

بازدید از 'بیوپارک' بروکسل و شرکت 'ای ام بی'
وزیر بهداشت و هیات همراه بعد از ظهر سه شنبه همچنین از پارک علم و فناوری بلژیک (بیوپارک) در منطقه 'شارلروا' در جنوب بروکسل بازدید کرد و تقویت همکاریهای مراکز تحقیقاتی و موسسه های دانش بنیان دو کشور را مورد تاکید قرارداد و گفت: ما در ایران 14 پارک علم فناوری داریم که 3 تا از آنها در حوزه سلامت کار می کنند و همکاران بسیار جوان شما هستند و موقعیت آنها در منطقه خاورمیانه بسیار خوب است و ما به آینده تلاشهای آنها بسیار امیدواریم.

وی افزود: 320 شرکت دانش بنیان در ایران وجود دارد که ما در قالب طرح تحول سلامت در دولت اول دکتر روحانی بالغ بر 2.5 میلیارد دلار از آنها خرید داشتیم و فکر می کنم که این آشنایی کمک می کند به اینکه ما بتوانیم از تجربیات شما برای کمک به شرکتهای دانش بنیان در ایران بهره ببریم.

وزیر بهداشت در این سفر از پژوهشگران بیوپارک بروکسل دعوت کرد تا در سفر به ایران از نزدیک با فعالان این بخش در ایران آشنا شده و از شهرکهای علم و فناوری ایران بازدید کنند. دکتر هاشمی همچنین در ادامه این سفر عصر سه شنبه از شرکت 'ای ام بی' ( AMB ) بلژیک سازنده تجهیزات گندزدایی از پسماندها و ضایعات بیمارستانی بازدید کرد.

همایش کسب وکارهای بخش سلامت و تاکید بر اجرای تعهدات برجامی اروپا
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز چهارشنبه 9 اسفند در همایش مشترک کسب و کارهای بخش سلامت (Health Business Forum) با شرکت فعالان بخش خصوصی ایران و منطقه فلاندر بلژیک در بروکسل، با تاکید بر اهمیت جذب سرمایه گذاری خارجی برای توسعه زیرساختهای بهداشت و سلامت ایران گفت، ظرفیت جذب سرمایه گذاری در این حوزه تا 25 میلیارد دلار در ایران وجود دارد.

دکتر هاشمی بر اهمیت گسترش روابط ایران و اتحادیه اروپا در حوزه سلامت تاکید کرد و رویکرد وزارت بهداشت برای افزایش بهره وری و افزایش فرصتهای فعالیت بخش خصوصی را یادآور شد و گفت: آمادگی کامل را برای پذیرش سرمایه گذاری خارجی به منظور توسعه زیرساختهای بهداشت و سلامت در ایران داریم.

وی با بیان اینکه سیاست اصلی وزارت بهداشت(Ministry of Health) ایران ، خرید راهبردی خدمات با تامین منابع پایدار است، افزود: از زمان اولین اجلاس سلامت ایران در ماه مه 2016 تا کنون ، شرکتهای چینی ، ایتالیایی ، کره ای و اتریشی اقدامات گسترده ای با استفاده از منابع اعتباری حدود سه میلیارد دلاری، برای 11هزار تخت جدید بیمارستانی انجام داده اند. اگر نوسازی و تقویت تاسیسات موجود را به این نیازها اضافه کنید ، بازار سرمایه گذاری در ایران به گسترش خود ادامه می دهد و به بیش از 25 میلیارد دلار می رسد . این حجم نیاز با در نظر گرفتن 400 میلیون نفر در کشورهای همسایه ایران ، بسیار بیشتر هم خواهد بود.

وزیر بهداشت گفت: قانون سرمایه گذاری خارجی چارچوب مناسبتری برای سرمایه گذاری ایجاد می کنند و سرمایه گذاران خارجی در حوزه سلامت می توانند فعالیت خود را در ایران به شیوه های مختلف آغاز کنند.

وزیر بهداشت کشورمان ضمن تشکر از دولت فدرال و منطقه فلاندر بلژیک و همچنین سفارت جمهوری اسلامی ایران در بروکسل برای سازماندهی همایش کسب وکارهای بخش سلامت در بروکسل، برگزاری این همایش با حضور شماری از شرکتهای فعال در حوزه سلامت ایران و بلژیک را رویدادی بسیار مهم دانست و افزود: بطور حتم برگزاری چنین نشستهایی نقش مهمی در توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور و منطقه اروپا خواهد داشت . حمایت بخش بانکی اتحادیه اروپا و بطور خاص منطقه فلاندر بلژیک می تواند شرایط مناسبی برای همکاری اقتصادی فراهم سازد.

دکتر هاشمی بعدازظهر چهارشنبه در دیدار با 'یو واندیورزن' (Jo Vandeurzen) وزیر رفاه، بهداشت عمومی و خانواده دولت منطقه فلاندر بلژیک نیز بر ضرورت اجرای برجام توسط اتحادیه اروپا و رفع موانع فعالیت شرکت های اروپایی و بلژیکی در ایران تاکید کرد.

امضای 8 سند همکاری علمی و پزشکی با مجارستان

وزیر بهداشت کشورمان در ادامه سفر اروپایی چهارشنبه شب بروکسل را به مقصد بوداپست مجارستان ترک کرد. وی روز پنجشنبه 10 اسفند ماه در این سفر با معاون نخست وزیر و معاون پارلمان مجارستان و همچنین با وزیر اقتصاد ملی و وزیر توانمندی های انسانی مجارستان دیدار کرد. در جریان این سفر در مجموع 8 سند همکاری از جمله دو موافقتنامه در زمینه ثبت سرطان و ارتقای همکاری های موسسه سرطان ایران و مجارستان به امضا رسید. وزیر بهداشت همچنین ضمن بازدید از دانشگاه 'سملوایز' مجارستان ، موافقتنامه ای به امضا رساند و برای افزایش همکاریها از جمله در زمینه تبادل دانشجو ابراز امیدواری کرد.

دکتر هاشمی در حاشیه این دیدارها به خبرنگاران گفت: اطمینان دارم در قالب این تفاهمنامه ها و پیگیری های کمیته اجرایی شاهد توسعه روابط با مجارستان خواهیم بود و به بخش خصوصی هم توصیه می کنم که از فرصتهای بی شماری که در این کشور وجود دارد استفاده کنند.

وی پس از دیدار با وزیر اقتصاد ملی مجارستان گفت: در ملاقات هایی که با مقامات کشور مجارستان داشتیم شاهد اراده این کشور بر احیا و تقویت روابط با ایران در حوزه های مختلف بودیم. دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: پس از برجام، مجارستان اولین کشوری بود که مقامات آن به ایران سفر کردند و علاقه مند به توسعه روابط با ایران هستند.

وزیر بهداشت کشورمان همچنین در حاشیه دیدار با وزیر توانمندی های انسانی مجارستان ضمن تقدیر از نگاه مقامات مجارستان به ایران و تاریخ و تمدن جمهوری اسلامی ایران، گفت: زمینه های زیادی برای ارتقای همکاری در حوزه های فرهنگی، علمی و پژوهشی بین ایران و مجارستان وجود دارد. دکتر هاشمی با اشاره به روابط دیرینه ایران و مجارستان در حوزه های مختلف، افزود: بخشی از مردم مجارستان ریشه خود را ایرانی می دانند و علاقه دانشجویان و محققان ایرانی از جمله در حوزه پزشکی، به روابط دیرینه دو کشور باز می گردد. وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: وزیر توانمندی های انسانی مجارستان به صورت همزمان، بیش از 6 وزارتخانه را مدیریت می کند که یکی از آنها سلامت است و امیدوارم که امضای تفاهمنامه های همکاری و پیگیری کارگروه ها و کمیته های دو کشور، بتواند روابط ایران و مجارستان در حوزه های مختلف را توسعه دهد.

گامی در مسیر اقتصاد مقاومتی و تولید ثروت برای کشور
وزیر بهداشت در جریان سفر به بلژیک گفت: مشارکتها عمیق تر از چیزی است که فکر می کردیم و در جهت تولید و صادرات از ایران گامهای بسیار خوبی بین شرکتهای بلژیک و شرکتهای ایرانی برداشته شده است.

وی افزود: امیدواریم که این روابط گسترش و توسعه پیدا کند و این فرصتی ایجاد می کند تا بتوانیم از توانمندی های خودمان بیشتر استفاده کنیم و در عین حال در کنار کار آفرینی ، شرکتهای مختلف ایرانی بخصوص شرکتهای دانش بنیان بتوانند برای کشور ثروت آفرینی کنند که این همان اقتصاد مقاومتی است و خوشحالم که در مسیر خیلی خوبی قرار گرفته ایم البته هنوز در ابتدای راه هستیم و باید اعتماد به نفس خودمان را افزایش دهیم. در عین حال از دستگاه دیپلماسی کشور جناب آقای دکتر ظریف و همکارانشان هم که این فرصتها را فراهم میکنند تشکر میکنیم.

حواشی سفر اروپایی وزیر بهداشت
دکتر هاشمی وزیر بهداشت سه شنبه شب در محل اقامت سفیر جمهوری اسلامی ایران در بروکسل در نشستی صمیمی با نمایندگان پزشکان و داروسازان ایرانی مقیم بلژیک شرکت کرد و از نظرات و انتقادهای آنان آگاه شد. در این دیدار پزشکان ایرانی خواستار تسهیل شرایطی برای خدمت رسانی در کشور بودند و در این ارتباط مطرح شد که یکی از دندانپزشکان ایرانی اقدام به تاسیس مرکزی در کشور توگو کرده و هر هفته یک دندانپزشک با هزینه خودش به کشور توگو می رود و پس از ارائه خدمات به بلژیک بازمی گردد و این مساله در بلژیک بسیار معروف شده است. یکی از دندانپزشکان ایرانی نیز خواستار ارائه شماره نظام پزشکی به پزشکان ایرانی مقیم خارج شد و گفت الان در بلژیک برای پزشکی کنکور گذاشته اند و دندانپزشک از رومانی برای کار در بیمارستانها می آورند.

وزیر بهداشت در این خصوص گفت: 700 دانشگاهی که بالاترین رنکینگ را در دنیا دارند مورد تائید ما هستند و بخشها هم در سایت وزارت بهداشت مشخص شده است. وی اعلام کرد: از این سفر برگردم به معاون آموزشی خواهم گفت از این 700 دانشگاه مورد تائید هر کسی فارغ التحصیل باشد و برگردد تسهیلات لازم برای تایید مدرک فراهم شود (این حرف وزیر بهداشت با صلوات و تشویق حضار رو به رو شد. ) دکتر هاشمی در ادامه گفت: البته دوستان وزارتی هم اینجا هستند و خود اینها هم در حوزه خودشان حرفهای من را گوش نمی کنند اما تلاش می کنیم این مساله را بقبولانیم.

موضوع اخلاق پزشکی نیز در این جلسه مطرح شد و دکتر هاشمی در این خصوص گفت: در جامعه اخلاق و فرهنگ یا باهم ارتقا می یابد یا باهم سقوط می کند و پزشکان و پرستاران نیز جدا از جامعه نیز نیستند و مانند هرفرد دیگری از روحانی و کارگر و کارفرما گرفته تا فرهنگی و غیرفرهنگی ممکن است اخلاقش سقوط کند. وی افزود: در اینکه در کل جامعه یک سقوط اخلاقی داشته ایم تردید نکنید و وضعیت جامعه با 20 سال یا 40 سال پیش قابل قیاس نیست. هنوز هم بهترین و اخلاق مدار ترین اساتید ما کسانی هستند که در گذشته وارد دانشگاهها شدند و ما شاگرد آنها بودیم و این مساله بخشی از عوارض 'جهانی شدن' است و برخی هم مربوط به رفتار حاکمان است. 8 سال کشور دست کسانی بوده که امروز هم شاهد رفتار آنها هستید. اینها در رفتار جامعه پزشکی هم اثرگذار است اما این مساله عمومیت ندارد و انسانهای بسیار هم شریفی هم هستند اما در اینکه آسیب دیده ایم شکی نیست.

وی افزود: ورودی به رشته پزشکی هم در ایران منحصر به یک کنکور است و هیچ ارزیابی دیگری هم وجود ندارد و افراد با ویژگی های مختلف وارد میشوند و فضا هم فضای خاصی است و جوانی که با هزار امید وارد میشود به قول شما (اشاره به خاطره یکی از حضار) وقتی می بیند فضای دانشگاه مادی است ، حریص تر میشود و این بلایی است و باید مراقب باشیم که وضع بدتر نشود.

دکتر هاشمی درخصوص بحث طب اسلامی هم گفت: ما چیزی به اسم طب اسلامی نداریم و این من درآوردی است که یک عده ای در کشور در آورده اند و بزرگترین ضربه را به دین و روحانیت می زنند. از اعتقادات مردم سوء استفاده می کنند و با طب مدرن هم کلا مخالف هستند و می گویند که اسلام گفته این کار بکن آن چیز را بخور و اسلام مظلوم گرفتار همه هست گرفتار اینها هم شده است و این را مراجع ما هم قبول ندارند. بنابراین چیزی به اسم طب اسلامی نداریم اما طب سنتی و ایرانی داریم و من خودم اعتقاد دارم به عنوان یک طب مکمل و مردم هم اعتقاد دارند و استفاده می کنند.

دکتر هاشمی وزیر بهداشت روز چهارشنبه با 'یو واندیورزن' وزیر رفاه، بهداشت عمومی و خانواده دولت منطقه فلاندر بلژیک دیدار کرد. در این دیدار وزیر بلژیکی به توضیحاتی درباره نظام سلامت و درمان منطقه فلاندر پرداخت و گفت که سیستم بسیار پیچیده ای است و نمایندگان احزاب سیاسی در پارلمان درباره موضوعات مختلفی از من سوال می کنند.

وزیر بهداشت کشورمان در پاسخ گفت که در کشور وزیر بهداشت مسئول بهداشت و درمان 80 میلیون نفر جمعیت با ادغام بهداشت و درمان با آموزش عالی است، یعنی آموزش پزشکی هم بر عهده ما است. دکتر هاشمی افزود: من همزمان که باید در مرز دانش کارم را به پیش ببرم باید به فکر بهداشت و دارو و درمان هم باشم.

وی افزود: سه روز پیش دادستان تهران به من گفت که به فکر موشهای تهران هم باشید و سوال می کرد که برنامه شما چیست؟ من واقعا غصه دار شدم بالاخره از موش گرفته تا دانشگاه و زایشگاه و تصادفات همه اینها بر عهده وزیر بهداشت است!ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: