کد خبر: ۱۸۷۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 02
سالانه ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر در کشور بر اثر سوختگی جان خود را از دست می دهند
شفا آنلاین>سلامت>سوختگی، یکی از حوادث ناگواری است که متاسفانه در کشور ما آمار وقوع آن به شدت بالاست. این در حالی است که از سوختگی به عنوان بیماری فقرا نام برده می شود.

به گزارش شفا آنلاین، چهارشنبه آخر سال همیشه بهانه ای می شود که مقوله «سوختگی» بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. بطوریکه هفتمین کنگره کشوری سوختگی و همایش بیماران سوخته در اسفند ماه برگزار می شود، تا متولیان برگزاری این کنگره و همایش، با ارائه آمارها و هشدارهای خود، مسئولان امر را متوجه این واقعیت کنند که هزینه های درمان سوختگی به مراتب بیشتر از هزینه های پیشگیری است. بطوریکه دکتر سیامک فرخ فرقانی معاون مرکز تحقیقات سوختگی، هزینه سالانه درمان سوختگی در کشورمان را ۳۶۰۰ میلیارد تومان برآورد می کند و می گوید: سالانه ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر در کشور بر اثر سوختگی جان خود را از دست می دهند.

این در حالی است که آمارها نشان می دهد هر سال ۳۰ هزار نفر در کشور بر اثر سوختگی، در بیمارستان ها بستری می شوند که هزینه درمان آنها میلیاردها تومان می شود. در عین حال، بازگشت به وضعیت جسمانی قبل از سوختگی برای این دسته از افراد، تقریبا غیر ممکن است و همین مسئله، مشکلات روحی و روانی برای بیماران سوخته به دنبال دارد.

فرخ فرقانی با بیان این مطلب که هر بیمار سوخته در مرحله حاد ۲۰ میلیون تومان و در مرحله مزمن با ۵ برابر افزایش، ۱۰۰ میلیون تومان هزینه درمان دارد، می گوید: سوختگی سیزدهمین عامل بار بیماری ها در کشور و شانزدهمین عامل ایجاد معلولیت(disability) در کشور است.

دکتر طیب قدیمی دبیر اجرایی هفتمین کنگره کشوری سوختگی، هدف از برگزاری این کنگره را ارتقاء دانش، توانایی علمی و عملی دست اندرکاران نظام سلامت به خصوص پزشکان و پرستاران فعال در حیطه سوختگی و ارتقاء آگاهی مسئولین کشور در رابطه با مشکلات پیشگیری، درمان و بازتوانی سوختگی و افزایش آگاهی و اطلاعات عمومی جامعه عنوان می کند و می افزاید:  سوختگی معمولا در شرایط اقتصادی بد، احتمال وقوعش بیشتر است به عنوان مثال کسانی که از لحاظ اقتصادی واقعا مجبورند از هیزم استفاده کنند یا از وسایل گاز سوز غیر ایمن استفاده کنند.

وی ادامه می دهد: وقتی سوختگی(Burn) ایجاد می‌شود برای فردی که سوخته، سوختگی یک پروسه دینامیک وفعال است و همان لحظه وقوع نیست بلکه عوارض آن تا آخر عمر گریبان گیر فرد سوخته است و عوارض آن تا مدت‌ها می‌تواند ادامه پیدا کند.

قدیمی با اشاره به اینکه این فرد سوخته مدت ها از چرخه اقتصاد دور و هزینه‌های بسیار زیادی به نظام سلامت کشور تحمیل می‌کند، می گوید: آثار روحی و روانی به‌ صورت مستقیم و غیر مستقیم، بعد از وقوع سوختگی در فرد سوخته نمایان می شود.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی، یکی از محورهای مهم هفتمین کنگره کشوری سوختگی را برجسته کردن مشکل و معضل سوختگی در کشور عنوان می کند و می افزاید: توجه به این مسئله برای این بوده تا شرایط ایمنی ایجاد و سوختگی کمتر وقوع پیدا کند یا اگر وقوع پیدا کرد رسیدگی اولیه در بهترین شرایط علمی و درست انجام شود. همچنین عارضه کمتر برجا گذارد و بتوانیم از درمان های نوین سوختگی که در دنیا رایج است و در کشورمان هم در مراکز سوختگی استفاده می‌شود بتوان فراگیر استفاده و با عوارض کمتری مواجه شویم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: