کد خبر: ۱۸۷۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 02
آنفولانزای پرندگان، گونه‌ای بیماری ویروسی است و یک بیماری حاد دستگاه تنفسی است. علائم این بیماری به صورت ناگهانی ایجاد می‌شوند
شفاآنلاین>سلامت>آنفولانزای پرندگان، گونه‌ای بیماری ویروسی است و یک بیماری حاد دستگاه تنفسی است. علائم این بیماری به صورت ناگهانی ایجاد می‌شوند.شاید این روز‌ها بسیار در مورد ویروس آنفولانزای پرندگان شنیده باشید، اما علت این آنفلوآنزای خطرناک چیست؟

به گزارش شفاآنلاین،بیماری‌های مختلفی در جهان وجود دارد، برخی بیماری‌ها طول درمان کوتاه و برخی دیگر طول درمان بلند مدت دارند، در این نوشته می‌خواهیم در مورد بیماری آنفولانزای پرندگان صحبت کنیم و مطالب جامعی در مورد این بیماری برای شما قرار دهیم، در اوایل نوشته تعریفی از بیماری آنفولانزای پرندگان قرار می‌دهیم، در ادامه‌ی مطلب علائم و مشخصات این بیماری را ذکر کرده و سعی شده است در انتهای مطلب در مورد راهکار‌های درمان بیماری آنفولانزای پرندگان سخن گفته شود.

 این بیماری که سبب مرگ ومیربالایی در پرندگان عفونی می‌شود برای اولین بار در سال ۱۸۷۸، بیش از صد سال پیش در ایتالیا شناخته شد. تا اوائل سال ۱۹۰۱ نشان داده شد که میکروارگانیسم عامل این بیماری یک ویروس می‌باشد، اما هنوز تا سال ۱۹۵۵ ارتباط بین این بیماری و دیگر ویروس‌های ملایم جدا شده از پرندگان با ویروس‌های آنفولانزای A. پستانداران مشخص نشده بود (برای اولین باردردهه ۹۳۰).

آنفولانزای مرغی در ایالت متحده در سال ۲۵ ـ. ۱۹۲۴ شایع شد و در سال ۱۹۲۹ دوباره این شیوع رخ داد در حالی که هر دوبار ریشه کن شد. یک پاندمی بزرگ از آنفولانزای مرغی بسیار پاتوژن در شمال شرقی ایالت متحده در سال ۸۴ ـ. ۱۹۸۳ رخ داد. بیش از دو سال وقت و ۷۰ میلیون دلار هزینه برای ریشه کنی آن صرف گردید و بطور تخمینی ۱۷ میلیون پرنده طی برنامه ریشه کنی معدوم شدند. فقط ویروس‌های آنفولانزای تیپ A. بعنوان عوامل طبیعی عفونت زائی در پرندگان شناخته شده بودند در حالی که ۹ تحت تیپ NA و ۱۵ تحت تیپ HA از آنفولانزای تیپ A. که به احتمال خیلی زیاد به صورت ترکیبی با هم می‌باشند از گونه‌های مختلف پرندگان جدا شده اند.

موارد ابتلای انسان به این بیماری تنها در چهار کشور ویتنام، تایلند، اندونزی و کامبوج مشاهده شده‌است. همچنین موارد معدودی از انتقال انسان به انسان ثبت شده‌است. شیوع ویروس H۵N۱ در ژاپن، مالزی و جمهوری کره بطور کامل کنترل شد. لازم بذکر است که برای کنترل این ویروس توافقاتی میان سه سازمان WHO، FAO و OIE صورت گرفته‌است.

پرندگان آبزی وحشی به‌عنوان منابع طبیعی ویروس آنفلوآنزای نوع A. شناخته شده‌اند. پرندگان مهاجر می‌توانند فرم ضعیف این ویروس را برای مسافت‌های طولانی با خود حمل کنند بدون اینکه علائمی را از خود نشان دهند و یا در تعداد بالایی دچار مرگ و میر شوند. در این پرندگان همچنین فرم قوی ویروس آنفلوآنزای طیور بندرت جدا شده‌است. بنابر این نقش این پرندگان در پخش آنفلوآنزای طیور با قدرت بیماری زایی قوی ناشناخته باقی می‌ماند.

آمار بالای مرگ و میر پرندگان مهاجر بر اثر آنفلوآنزای طیور، مانند آنچه در اواخر آوریل در دریاچه چینگ‌های چین روی داد که در آن ۶۰۰۰ قطعه پرنده کشته شدند، مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت و همه کارشناسان نتایج بدست آمده را غیر عادی شمردند. نتایج این تحقیقات در ماه ژوئیه سال اخیر میلادی [نیازمند منبع]در اختیار همه قرار گرفت. نتایج نشان می‌داد که ویروس H۵N۱ در این مرگ و میر شبیه ویروس‌هایی است که در جنوب شرقی آسیا در دو سال اخیر گسترش یافته‌است.

علائم و نشانه‌ی آنفوانزا در پرندگان

این بیماری معمولا از پرندگان مبتلا به انسان منتقل می‌شود. هیچگونه شواهدی که نشان دهد بیماری از انسان به انسان منتقل می‌شود وجود ندارد و افراد محدودی که مبتلا شده‌اند تماس مستقیم با پرندگان مبتلا داشته‌اند.

انتقال از طریق تماس (کمتر از ۱ متر) با ماکیان مرده یا زنده، پرندگان وحشی یا خوک مبتلا که میزبان اصلی این ویروس هستند، صورت می‌گیرد. البته احتمال انتقال از طریق تماس (لمس کردن یا فاصله شنیدن صحبت معمولی) با مورد انسانی آلوده به آنفلوانزای A/H۵ نیز وجود دارد.

علائم و نشانه‌های آنفلوانزای پرندگان به طور معمول در عرض دو تا پنج روز از عفونت آغاز خواهد شد. در اغلب موارد، علائم شبیه آنفلوانزای معمولی است:

• سرفه

• تب

• گلو درد

• درد عضلانی

برخی از افراد نیز تهوع، استفراغ و یا اسهال را تجربه میکنند؛ و در چند مورد، عفونت چشم خفیف (ورم ملتحمه) تنها نشانه‌ای از بیماری است.

علل و عوامل خطرساز آنفلوانزا

آنفلوآنزای مرغی به طور طبیعی در پرندگان آبی وحشی رخ می دهد و می تواند به مرغ خانگی مانند مرغ، بوقلمون، اردک ها و غازها هم سرایت کند. این بیماری از طریق تماس با مدفوع پرنده آلوده و یا ترشحات از بینی، دهان و چشم خود منتقل می شود.بازار در فضای باز، که در آن تخم مرغ و پرندگان در شرایط شلوغ و غیربهداشتی به فروش می رسد، میتواند عامل پخش ویروس باشد .

بزرگترین عامل خطر برای آنفلوآنزای مرغی به نظر می رسد در تماس با پرندگان بیمار و یا با سطوح آلوده به پر و بال خود را، بزاق یا مدفوع انها باشد .در مواردی هم انتقال انسان به انسان هم دیده شده است ولی الگوی انتقال بیماری از انسان هنوز ثابت نشده است . 

پیشگیری از ویروس طیور

برنامه واكسیناسیون ، مراقبت سخت در طول مدت دوره چهل روزه پرورش طیور برای كنترل فرمهای خفیف بیماری در گله های مرغی و اردكها مورد استفاده قرار می گیرد . اما در مورد بیماری های كشنده تر مراقبت سخت درطول دوره وجداسازی جوجه های آلوده تنها روش مؤثر در متوقف كردن آنفولانزای مرغی می باشد.

باید هر كوششی باید بر اساس جلوگیری از تماس مستقیم و غیرمستقیم بین پرندگان خانگی و مرغابی های وحشی طرح ریزی گردد .

شیوع بیماری آنفلوانزای در پرندگان دریاچه کیو خرم‌آباد

عزیزاله نورالهی ، با اشاره به شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان خرم آباد ، گفت : دامپزشکی استان نمونه‌گیری از پرندگان آلوده دریاچه کیو انجام داد و عصر روز چهارشنبه نتایج نمونه‌گیری مبنی بر مثبت‌بودن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در پرندگان آبزی دریاچه کیو اعلام شد.

رئیس مدیریت بهداشت و بیماری‌های طیور دامپزشکی لرستان با بیان اینکه عملیات جمع‌آوری و معدوم‌سازی پرندگان دریاچه کیو آغاز شده، بیان داشت: تانون بیش از ۲۰۰ پرنده اعم از اردک، غاز و مرغابی جمع‌آوری و معدوم‌سازی شده است وکار جمع‌آوری و معدوم‌سازی پرندگان دریاچه کیو همچنان ادامه دارد.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود تا ظهر امروز پنج شنبه عملیات جمع‌آوری و معدوم‌سازی پرندگان آلوده به اتمام برسد.

نورالهی از مردم خواست از دست زدن و نزدیک شدن به پرندگان آلوده خودداری کنند .

مدیر کل دامپزشکی لرستان هم گفت : برای جلو گیری از سرایت این بیماری به مرم قرنطینه۲۱ روزه در اطراف دریاچه کیو اعمال می شود
برنامه ریزی لازم را کرده ایم تا با کمک اداره کل حفاظت محیط زیست و شهرداری خرم آباد بنرهایی مبنی بر وقوع بیماری در محل دریاچه کیو و اقداماتی که مردم باید انجام دهند نصب شود.

 مردم باید توجه داشته باشند که در دریاچه کیو شنا نکنند، قایق سواری نکنند و نزدیک آب نروند تا دوره ۲۱ روزه قرنطینه دریاچه کیو طی شود.

برچسب ها: سلامت ، آنفولانزا ، ویروس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: