کد خبر: ۱۸۶۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - 2018March 02
محققان با ترکیب دو زمینه در دسترسِ وجود کرم C. elegans، و نقشه‌های موجود از مغز آن، شیوه هماهنگی مغز و روده را برای حرکت به سمت پیری کشف کرده‌اند
شفا آنلاین>سلامت>محققان دانشگاه میشیگان توانسته‌اند کشف کنند که چگونه مغز و روده در همراهی با یکدیگر، پیری را در سراسر بدن هماهنگ می‌کنند.

به گزارش شفا آنلاین، محققان با ترکیب دو زمینه در دسترسِ وجود کرم C. elegans، و نقشه‌های موجود از مغز آن، شیوه هماهنگی مغز و روده را برای حرکت به سمت پیری کشف کرده‌اند.

این محققان با استفاده از اطلاعات دقیق سیستم عصبی(nervous system) کرم «سی.الگانس» روندی را کشف کرده‌اند که آن را «محور پیری» نامیده‌اند. سیستم یا روند مذکور دو نوع نورون یا رشته عصبی را در مغز کرم درگیر می‌سازد که تغییرات حرارتی را پردازش می‌کند. سپس اطلاعات را برای عمل کردن پروتئینی با روشهای متفاوت به روده می‌فرستد. چنین واکنشی بر طول عمر کرم اثر می‌گذارد.

یکی از این رشته‌های عصبی به سرما و دیگری در نقطه‌ای متضاد به گرما حساس است؛ وقتی دما کاهش می‌یابد، سروتونین در روده کرم آزاد می‌شود و پیامی برای افزایش فعالیت پروتئینی موسوم به DAF-16 ارسال می‌شود. این عمل تنظیمی با افزایش طول عمر ارتباط دارد. نورون دیگر در کارکردی متضاد، با احساس افزایش گرما ماده‌ای شیمیایی همانند انسولین(Insulin) را در روده آزاد می‌کند که DAF-16 را مسدود کرده، طول عمر را کاهش می‌دهد.

گروه مطالعاتی متوجه شدند که این سیگنالها از روده به قسمتهای دیگر بدن کرم هم انتقال می‌یابند. به گفته آنها این اولین بار است که مشخص می‌شود ارگانهای متفاوت بدن چگونه با یکدیگر برای تنظیم طول عمر فعالیت و همراهی می‌کنند.

از آن‌جا که بخشهای زیادی از این پازل در حیوانات دیگر هم وجود دارد، دانشمندان معتقدند چنین یافته‌ای حتی در انسانها هم ممکن است وجود داشته باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: