کد خبر: ۱۸۶۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - 2018February 27
افتتاحیه سومین کنفرانس زیست شناسی سامانه‌های ایران در سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد
شفاآنلاین>سلامت>دبیر ستاد توسعه زیست فناوری گفت: می‌توان سرطان‌ها، دیابت، بیماری‌های قلبی و تنفسی را از طریق متد‌های جدید پیش‌بینی کرد.

به گزارش شفاآنلاین،افتتاحیه سومین کنفرانس زیست شناسی سامانه‌های ایران در سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد؛ در ابتدای این کنفرانس مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری کشور با بیان این مطلب که زیست‌شناسی سامانه‌ها رویکردی دگرگون‌ساز در حوزه زیستی، پزشکی و دارویی است، گفت: برای مثال زیست‌شناسی در حوزه پزشکی بر مبنای P4 Medicine، متشکل از پیش‌بینی، پیشگیری و درمان است و رسیدن به اهدافی همچون پیش بینی و پیشگیری در بسیاری از بیماری‌ها تنها از طریق زیست‌شناسی سامانه‌ها امکان پذیر است و از طریق این روش می‌توان به سرعت بیماری‌ها را در افراد پیش‌بینی و از آن‌ها پیشگیری کرد.
 
پیش‌بینی سرطان‌ها، دیابت، بیماری‌های قلبی و تنفسی با متد‌های جدید

قانعی با اشاره به اینکه سرطان‌ها، دیابت، بیماری‌های قلبی و بیماری‌های تنفسی مهمترین بیماری‌هایی هستند که انسان‌ها به آن دچار می‌شوند، گفت: از طریق متد‌های جدید روز می‌توان پیش‌بینی کرد که در چه افرادی احتمال ابتلا به این بیماری‌ها بیشتر است و در نتیجه می‌توان راحت‌تر از بروز و شیوع این بیماری‌ها جلوگیری نمود؛ همچنین از طریق روش زیست‌شناسی سامانه‌ها می‌توان تشخیص داد بهترین روش درمان یک بیمار چیست، برای مثال آیا شیمی درمانی در یک بیمار موثر است یا خیر.
زیست‌شناسی سامانه‌ها آشتی دهنده طب سنتی و طب مدرن

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری کشور با تشریح مدل طراحی شده در زیست‌‎شناسی سامانه‌ها گفت: در شرایطی که امروزه شاهد مباحث فراوانی در موضوع اولویت طب سنتی یا طب مدرن هستیم، سیستم بیولوژی و زیست شناسی سامانه‌ها با پیش بینی مدل‌های زیستی موجود بهترین نوع سبک زندگی را برای فرد مشخص می‌کند و در حقیقت زیست‌شناسی سامانه‌ها حلقه اتصال و آشتی دهنده طب سنتی و طب مدرن است.
سوخت زیستی جایگزین سوخت فسیلی برای حل مشکل آلودگی هوا

در ادامه این مراسم برات قبادیان معاون پژوهشی وزارت صنعت، معدن و تجارت با ابراز خرسندی از برگزاری کنفرانس زیست شناسی سامانه‌های ایران، گفت: ما امروز با ابر چالش‌هایی مواجه هستیم که این کنفرانس می‌تواند به برخی از آن‌ها پاسخ دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از این ابر چالش‌ها مشکلات زیست محیطی است گفت: برای مثال 18 دستگاه و نهاد درگیر مشکلی به نام ترافیک می‌شوند اما با این وجود این مشکل حل نمی‌شود، قطعا ترافیک برای ما یک مشکل نیست بلکه ابر چالشی است که با آن مواجه هستیم.

قبادیان با اشاره به اینکه ترافیک و آلودگی هوای ناشی از آن عامل بسیاری از بیماری‌ها شده و مرگ و میر را افزایش داده است اظهار کرد: سوخت زیستی یا سوخت سبز به کمک زیست‌شناسی سامانه‌ها می‌تواند جایگزین سوخت فسیلی شده و به حل مشکل آلودگی هوا کمک کند.

معاون پژوهشی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اگر نتایج این کنفرانس به ثروت منجر نشود و علم را اجرایی نکند ضرر کرده‌ایم، گفت: باید تلاش کنیم آثار و دستاوردهای این کنفرانس از روی کاغذ به جامعه ورود پیدا کند؛ باید بتوانیم از این کنفرانس ثروت و اشتغال ایجاد کنیم، بنگاه‌های اقتصادی کشور نیاز به نتایج علمی و عملی این کنفرانس دارند.
برچسب ها: سلامت ، زیست محیطی ، سرطان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: