کد خبر: ۱۸۶۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - 2018February 28
هر چه دانش شما در مورد بیماری خودتان و درمانش بیشتر باشد، قرارهای ملاقات شما با پزشکتان پربارتر خواهند بود.
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>امروزه بیماران بیشتر از قبل باریک‌بین هستند و چنین چیزی خیلی خوب است. اما آگاهی از جدیدترین تحقیق‌ها و درمان‌های یک بیماری همچون آرتریت پسوریازیس <Psoriasis arthritis>علاوه بر مزیت‌ها می‌تواند خطراتی نیز داشته باشد.قطعاً دانش قدرت است. مطلع بودن از جدیدترین تحقیقات و درمان‌های مربوط به یک بیماری همچون آرتریت پسوریازیس این حس اطمینان را به فرد می‌دهد که می‌تواند بیماری خود را مدیریت کند، نه اینکه بیماری او را مدیریت کند.

به گزارش شفا آنلاین:هر چه دانش شما در مورد بیماری خودتان و درمانش بیشتر باشد، قرارهای ملاقات شما با پزشکتان پربارتر خواهند بود. اکثر پزشک‌ها بیمارانی را که به بیماری خود توجه نشان می‌دهند تشویق می‌کنند. اگر پزشک شما این‌گونه نیست و هیچ اهمیتی به دانش شما در مورد بیماری خودتان و درمان‌های آن نشان نمی‌دهد توصیه می‌شود که یک پزشک جدید پیدا کنید.
به‌عنوان یک بیمار مطلع فرد باید با پزشک خود در مورد تمام گزینه‌های احتمالی درمانش بحث کند. در طول مکالمه با پزشک خود حتی می‌توانید به مقاله‌هایی اشاره‌کنید که راجع به بیماری خود خوانده‌اید. همچنین می‌توانید در مورد بهترین گزینه‌های درمانی از پزشک خود سوال‌های تشریحی بپرسید.وقتی این احساس در شما شکل می‌گیرد که به‌عنوان عضوی از تیم پزشکی خودتان هستید، احتمال رضایت شما از پزشکتان بالاتر می‌رود.
خطرات بیمار مطلع بودن
مطلع شدن از تمام دانش‌های جدید مربوط به یک بیماری کار آسانی نیست و باید مراقب مشکلاتی باشید که در حین کسب اطلاعات ممکن است رخ دهند.
برای مثال، افرادی که در آغاز افزایش دانش خود هستند، ممکن است که با توجه به اطلاعات به دست آورده خود دست به خودتشخیصی و خوددرمانی بزنند. همان‌طور که می‌دانید تلاش برای کسب دانش و اطلاعات در مورد چیزی باعث استرس و فشار می‌شود و وقتی‌که یک فرد مبتلابه یک بیماری مزمن است نباید با چنین تلاشی که در جهت کسب دانش در مورد بیماری خود و درمانش می‌پردازد باعث استرس اضافی و درنتیجه تشدید علائمش شود. شرکت مایکروسافت تحقیقی را در مورد «Cyberchondria» (ترسی که مردم به هنگام جستجوی اینترنتی در مورد علائم خود تجربه می‌کنند) انجام داد. بر اساس نتایج این تحقیق، یک جست‌وجوی اینترنتی در مورد علامت «سردرد» می‌تواند شما را به این نتیجه برساند که یک تومور مغزی دارید، درحالی‌که همین سردرد ممکن است نشانه ترک کافئین باشد.
بنابراین، بعضی از بیماری‌ها علامت‌های مشابهی دارند و درنتیجه نمی‌توان با کسب اطلاعات در مورد علائم یک بیماری خود را مبتلابه یک بیماری خاص دانست. برای مثال، همان‌طور که در تحقیق شرکت مایکروسافت اشاره شد سردرد می‌تواند نشانه‌ای ترک کافئین باشد، درحالی‌که بعضی از افراد شرکت‌کننده در این تحقیق وقتی‌که در مورد علامت سردرد جست‌وجوی اینترنتی انجام دادند به این نتیجه رسیدند که ممکن است تومور مغزی داشته باشند.
به دست آوردن نتایج اشتباه
یک فرد مبتلابه آرتریت پسوریازیس که هیچ اطلاعی از وجود بیماری خود ندارد ممکن است که با توجه به علائم بیماری خود جست‌وجوهایی را در اینترنت انجام دهد و اطلاعاتی را در مورد علائم خود به دست آورد و درنهایت به 99 تشخیص احتمالی برسد. برای مثال، یک فرد مبتلابه آرتریت پسوریازیس ممکن است با بررسی علائم خود به نادرستی وجود بیماری‌های زیر را در خود تشخیص دهد:
هپاتیت A، B و C
سرطان سینه
شپش بدن
اختلال دوقطبی
بیماری عروق کرونر
دیابت نوع 1 و 2
اسکیزوفرنی
مسمومیت با مونوکسید کربن
و همین تشخیص‌های نادرست ممکن است که حال‌وروز شما را به هم بریزند. علاوه بر این، نقش پزشک را برای خود بازی کردن می‌تواند منجر به نادیده گرفتن نگرانی سلامتی واقعی شود.
دکتر سرینی پیلای، استادیار پاره‌وقت روان‌پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد در مقاله‌ای در وب‌سایت Psychology Today می‌نویسد: «یکی از بزرگ‌ترین خطرات خود تشخیصی این است که ممکن است یک بیماری را نادیده بگیرید که خود را به‌صورت یک سندروم روان‌پزشکی ظاهر می‌کند.» برای مثال، یک فرد مبتلابه اختلال ترس ممکن است که نشانه‌های پرکاری تیروئید و ضربان قلب نامنظم را به‌عنوان نشانه‌هایی از اختلال خود بداند. علاوه بر این، خود تشخیصی می‌تواند منجر به خوددرمانی شود که دریافت درمان مناسب را به تاخیر می‌اندازد و همین امر می‌تواند به‌طور بالقوه منجر به عوارض خطرناکی شود.
شیوه‌ای برای نتیجه بهتر
بهترین حالت برای یک بیمار مطلع بودن این است که اطلاعات به دست آورده خود را با پزشک خود در میان بگذارید و درنهایت تصمیم تشخیص و درمان را به عهده پزشک خود بگذارید.اگر تحقیقات شما باعث شد که نظر مخالفی با نظر پزشک خود داشته باشید، با پزشک خود این موضوع را در میان بگذارید و سوال‌هایی را از او بپرسید: «چه چیزی باعث شد که شما چنین تشخیصی داشته باشید؟» یا «چرا فکر می‌کنید که مزیت‌های این شیوه درمانی بیشتر از خطرات آن است؟» بنابراین، اگر اطلاعات به دست آورده شما باعث شد که یک بیماری را در خود تشخیص دهید که متفاوت با بیماری تشخیص داده‌شده توسط پزشک است، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید و از صحت یا عدم صحت تشخیص خود مطمئن شوید.
توصیه می‌شود که مقاله‌هایی را که خواندید در اختیار پزشک خود قرار دهید تا پزشک از معتبر یا نامعتبر بودن آن‌ها مطلع شود. خلاصه کلام این است که یک بیمار باریک‌بین بودن چیز خوبی است، اما احتیاط را باید رعایت کرد. باید با کمک پزشک خود بیماری خود را تشخیص دهید و یک برنامه درمانی تدارک ببینید.سپید

everydayhealth


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: