کد خبر: ۱۸۶۵۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - 2018February 26
حفظ و ارتقای تندرستی مردان به عنوان یکی از پایه های سلامت جامعه مقوله ای مهم است که همه ساله در هفته سلامت مردان (یکم تا هفتم اسفندماه) به آن توجه بیشتری می شود
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیات مدیره انجمن اورولوژی ایران با اشاره به اینکه پیاده روی را نباید به حساب ورزش گذاشت، گفت:ورزش به این معنی است که حداقل با 3 روز درهفته و به مدت 20 دقیقه تحرک منجر به افزایش 20 تا 30 درصدی ضربان قلب شود.

به گزارش شفا آنلاین، حفظ و ارتقای تندرستی مردان به عنوان یکی از پایه های سلامت جامعه مقوله ای مهم است که همه ساله در هفته سلامت مردان (یکم تا هفتم اسفندماه) به آن توجه بیشتری می شود و امسال نیز با انتخاب شعار ' ورزش کلید طلایی سلامت مردان است' بر نقش تحرک بدنی در این زمینه تاکید شده است.

تمرکز امسال هفته سلامت مردان روی ورزش و تحرک بدنی، این هدف را دنبال می کند که زمینه گرایش بیشتر مردان به فعالیت های فیزیکی را فراهم کرده و توجه به این موضوع مهم را در بین این بخش از جامعه نهادینه کند.

دکترفرزین سلیمان زاده با اشاره به اینکه خیلی ازافراد به عنوان ورزش حدفاصل خانه تا اداره را پیاده می روند،گفت:اگر این کار شبیه قدم زدن عادی باشد و افزایش واضحی در تعداد ضربان قلب و حراراتی در پوست ایجاد نکند خیلی خاصیت ورزش را ندارد.

وی به خطراتی که کلیه ها را تهدید می کند اشاره کرد و گفت: بیماری های فشار خون(blood pressure) و دیایت، سلامت کلیه ها را تهدید می کند. در صورت عدم کنترل مناسب آنها بر روی عملکرد کلیه ها تاثیر می گذارد و مهمترین عوامل نارسایی کلیه ها هستند در جامعه ایرانی هستند.

سلیمان زاده به نقش ورزش بر روی هر دو بیماری از نظر کنترل بیماری اشاره کرد و گفت: هرچند ورزش تاثیر چشمگیری در کنترل مناسب قند خون و در بهبود وضعیت گردش خون دارد اما اقدامات دیگری برای کنترل دیابت لازم است که رعایت رژیم غذایی و مصرف منظم داروها از جمله آنهاست.

وی گفت: مردم را باید تشویق به ورزش کرد و در هر فضایی که به دست می آورند ، چه به صورت گروهی و چه به صورت انفرادی حتما ورزش را جدی بگیرند.

ورزش کلید طلایی درمان سنگ کلیه
رئیس انجمن اورولوژی ایران نیز به نقش موثر تحرک بدنی در کاهش سنگ سازی کلیه اشاره کرد و گفت: 10 تا 15 دقیقه ورزش در روز می تواند از بروز سنگ کلیه(kidney stone) جلوگیری کند.

دکتر عباس بصیری به مردم توصیه کرد که ورزش را فراموش نکنند و افزود: حداقل 10 تا 15 دقیقه ورزش در روز برای جلوگیری از سنگ کلیه به عنوان بیماری شایع در کشور، بسیار مفید و موثر است.

وی با اشاره به اینکه کسی که ورزش می کند کمتر دچار سنگ کلیه می شود، اظهار کرد: علاوه بر اینکه کمتر مبتلا به سنگ کلیه می شود، دفع سنگ کلیه آنان هم بهتر و راحت تر است.

این پزشک متخصص ادامه داد که این کار خیلی برای گردش خون کلیوی، زدودن سموم از بدن و دفع سنگ های ادراری بسیار موثر است و به مردم توصیه می شود برای حفظ سلامتی ورزش را جدی بگیرند.

کلیه افراد دارای شغل ثابت 2 برابر سنگ سازتر است
وی به رابطه معکوس بین فعالیت فیزیکی و ابتلا به سنگ های دستگاه ادراری اشاره کرد و گفت: مطالعات انجام شده در ایران و هم در خارج از کشور نشان داده سنگ سازی کلیه های کسانی که شغل های ثابت یا نشسته دارند و معمولا این افراد فعالیت فیزیکی ندارد نسبت به کسانی که فعالیت فیزیکی بیشتری دارند یا ورزش می کنند، نزدیک به 2 برابر است.

بصیری بیان کرد: فعالیت فیزیکی در حوزه دستگاه ادراری، بیشترین تاثیرش را بر سنگ های ادراری دارد. آمارها نشان می دهد کسانی که شغل های ثابت دارند و بیشتر نشسته کار می کنند، بیشتر مبتلا به سنگ کلیه می شوند. کسانی که فعالیت فیزیکی بیشتری دارند مخصوصا در فضاهای باز احتمال ابتلا به سنگ کلیه کمتر است.

وی ادامه داد که مردم هرچه ورزش بیشتر کنند ابتلا به سنگ کلیه در آنان کمتر است. کسانی که فعالیت فیزیکی دارند، معمولا تحرک سیستم ادراری بیشتر داشته و تغذیه آنها بهترتر انجام می شود.

بصیری افزود: این افراد محیط اسیدوز داخل بدنشان کمتر بوده و رسوب کلسیم و دفع نمک در ادرار کمتری دارند و این افراد در نتیجه سنگ کلیه کمتری می سازند.

وی افزد: کسی که ورزش می کند شرایط روحی و روانی بهتری دارد و متابولیسم بدنشان بهتر است و دفع سموم از مسیر کلیه ها و مجاری ادارای راحت تر انجام می شود و در نتیجه آنان سلامتی بیشتری دارند.

رئیس انجمن اورولوژی ایران، شیوع سنگ های ادارای در کشور را بین 5 تا 8 درصد اعلام کرد و گفت: این بیماری در مناطق غربی و شمال غربی و شمال بروز سنگ کلیه در ایران بیشتر است.
وی بیان کرد: اگر شیوع سنگ کلیه در ایران را بین 5 تا 8 درصد در نظر بگیریم حدود 4.5 میلیون جمعیت ایران یا مبتلا یه سنگ کلیه هستند یا سنگ را در سابقه شان دارند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: