کد خبر: ۱۸۶۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - 2018February 26
بیشتر کودکان و سالمندان کشور در معرض سوختگی های حرارتی هستند چرا که توان کمتری برای مراقبت از خود و دوری از خطر دارند
شفا آنلاین>سلامت>دبیر اجرایی هفتمین کنگره کشوری سوختگی، شایع ترین نوع سوختگی در ایران را سوختگی حرارتی دانست و گفت: این نوع از سوختگی ها بیشتر در اقشار کم بضاعت جامعه رخ می دهد که در تامین انرژی استاندارد حرارتی دچار مشکل هستند.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر طیب قدیمی روز دوشنبه در نشست خبری هفتمین کنگره کشوری سوختگی ایران اظهار کرد: بیشتر کودکان و سالمندان کشور در معرض سوختگی های حرارتی هستند چرا که توان کمتری برای مراقبت از خود و دوری از خطر دارند.

وی با بیان اینکه بیشتر بیماران سوخته از طبقات کم بضاعت جامعه هستند که توان پرداخت هزینه های سنگین درمانی را ندارند، افزود: از این رو تلاش در نهادینه کردن مولفه های اجتماعی و اقتصادی موثر بر سوختگی(Burn) در اذهان جامعه داریم به طوری که قشر آسیب پذیر که از نظر اجتماعی و شغلی بیشتر در معرض سوختگی هستند، به سمت پیشگیری حرکت کند.

قدیمی ادامه داد: زمانی که سوختگی حاصل می شود، اثرات و عوارض طولانی مدتی برای بیمار می گذارد؛ بنابراین هدف اول در حوزه سوختگی باید بر پیشگیری از سوختگی متمرکز باشد و هدف دوم همراهی با بیمار تا بتوان عوارض را به حداقل رساند و بیمار بتواند جایگاه اجتماعی و اقتصادی خود را حفظ کند.

وی به نقش مهندسان کار در پیشگیری از سوختگی ها در محیط های کاری تاکید کرد و گفت: مهندسان می توانند با مشارکت در رعایت اصول ایمنی در محیط های کاری در پیشگیری از موارد سوختگی های شغلی تاثیرگذار باشند.

قدیمی همچنین بر ارتقای سطح آگاهی کارگران مشغول به کار در محیط هایی مانند کارخانه ها و کارگاه ها اشاره کرد و افزود: سوختگی یک حادثه چندوجهی با عوامل و تاثیرات وسیع است که آگاهی در زمینه پیشگیری از آن می تواند بسیار با اهمیت باشد.

وی علاوه بر این به نقش رسانه ها در افزایش آگاهی عمومی در زمینه پیشگیری از سوختگی ها نیز تاکید کرد و گفت: اطلاع رسانی می تواند میزان سوختگی ها را کاهش دهد که در نتیجه آن حمایت های مالی بیمه ها از بیماران نیز بیشتر می شود. همچنین آگاهی در مورد رعایت اصول مراقبت از بیماران می تواند، عوارض بیماری را کاهش دهد و در نتیجه تبعات اقتصادی و اجتماعی آن برای بیمار و جامعه نیز کمتر شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران و فوق تخصص جراحی پلاستیک(Plastic Surgery)، ترمیمی و سوختگی با بیان اینکه حتی اگر تیم قوی از تمام متخصصان با بالاترین تکنیک ها و امکانات پزشکی به درمان عوارض ناشی از سوختگی بپردازند، باز هم نمی توان بیمار را به شرایط اولیه خود بازگرداند، بار دیگر بر اهمیت پیشگیری و اطلاع رسانی درخصوص سوختگی و عوارض آن در جامعه تاکید کرد.

هفتمین کنگره سوختگی کشوری ایران با حضور متخصصان داخلی و خارجی این حوزه در روزهای 12 و 13 اسفند ماه در مرکز همایش های رازی تهران برگزار می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: