در بهمن ماه سال جاری مردم ضمن تماسهای تلفنی با سامانه بهداشت ۱۹۰ و ثبت شکایات متعدد از اماکن مسکونی، خواستار جلوگیری از فعالیتهای غیرمجاز و غیربهداشتی در این اماکن شدند.
شفاآنلاین>سلامت>رییس
سامانه بهداشت ۱۹۰ وزارت بهداشت گفت: در بهمن ماه سال جاری مردم ضمن
تماسهای تلفنی با سامانه بهداشت ۱۹۰ و ثبت شکایات متعدد از اماکن مسکونی،
خواستار جلوگیری از فعالیتهای غیرمجاز و غیربهداشتی در این اماکن شدند.
به گزارش شفاآنلاین،مهندس
محراب آقازاده با اعلام این مطلب افزود: از عمده تخلفات بهداشتی که در
اماکن مسکونی انجام میشود، میتوان به بسته بندی، تهیه و توزیع غیر مجاز
مواد غذایی از قبیل سبزی خرد شده، انواع ترشیجات، خرد کردن گوشت و مرغ و
...، استفاده از بسته بندیهای غیرمجاز و غیربهداشتی برای انواع مواد
غذایی، تهیه مواد غذایی در شرایط نامناسب و محیط غیر بهداشتی بدون داشتن
جواز و کارت معاینه معتبر بهداشتی، دفع غیر بهداشتی فاضلاب، نگهداری دام و
طیور در منزل مسکونی در داخل شهرها اشاره کرد.
آقازاده گفت: کل تماسهای برقرار شده با سامانه بهداشت ۱۹۰ در بهمن
ماه سال جاری، ۲۰۷۰۳ تماس بوده که از این تعداد، ۶۳۵۵ خبر و شکایت در
سامانه به ثبت رسیده است و بقیه تماسها منجر به راهنمایی، آموزش و مشاوره
شده است. ۷۳ درصد تماس گیرندگان آقایان و ۲۷ درصد خانمها بودهاند.
وی افزود :شکایت از اماکن مسکونی دارای فعالیت غیر مجاز و غیر بهداشتی
با ۱۴ درصد، نانوایی ها ۱۲ درصد و بقالی و سوپرمارکت ۹ درصد در صدر اخبار
ماه بهمن این سامانه بودند. در این میان دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی
با ۱۲ درصد، ایران ۱۱ درصد و مشهد ۱۰ درصد از کل اخبار و شکایات سامانه را
به خود اختصاص دادند.
آقازاده گفت: بیشترین مورد شکایت از عرضه مواد غذایی صنفی سنتی فاسد
با ۹ درصد، عرضه مواد غذایی بسته بندی شده فاقد تاریخ مصرف معتبر شش درصد و
دفع غیر بهداشتی فاضلاب شش درصد بود.
وی افزود: از اخبار و شکایات مربوط به مواد غذایی فاسد، تاریخ مصرف
گذشته و غیر قابل مصرف، مقدار ۸۰۱۹ کیلوگرم منجر به کشف، جمع آوری و معدوم
سازی کالاهای آسیب رسان به مصرف کننده شد که بیشترین این مواد غذایی شامل
انواع شیرینی جات، سوسیس و کالباس، انواع ترشیجات، انواع نوشیدنیها، انواع
تنقلات، انواع فراوردههای گوشتی و پروتئینی، انواع لبنیات و غیره شده
است.
آقازاده گفت: از دیگر اقدامات قانونی و موثر، ابلاغ اخطار و ارائه
مهلت جهت رفع نواقص غیر بحرانی (۱۴ درصد)، مکاتبه و معرفی متخلفین به مراجع
قضایی (۱۲ درصد)، اخطار ۴۸ ساعته جهت غیرفعالسازی و رفع نواقص بحرانی
(پنج درصد) و ۱۷ درصد رفع نقص اماکن و مراکز بوده است.رئیس سامانه بهداشت ۱۹۰ افزود: میزان رضایتمندی مردمی از نحوه رسیدگی
به شکایات مردمی بر اساس نظرسنجیهای تلفنی به عمل آمده، ۹۴ درصد بوده است.
بنابر اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، آقازاده در پایان اظهار
داشت: سامانه بهداشت ۱۹۰ به طور شبانهروزی و در تمام ایام هفته، آماده
دریافت شکایتهای بهداشت محیط و بهداشت حرفهای است و هموطنان میتوانند از
اقصی نقاط کشور با شماره تلفن ۱۹۰ با این سامانه تماس گرفته و شکایات
بهداشتی خود را مطرح کنند تا در اسرع وقت به آنها رسیدگی شود.