کد خبر: ۱۸۶۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - 2018February 25
خانوی : به جرأت می توانم بگویم که تولید مکمل ها در کشور از وضعیت مناسبی برخوردار است و در این زمینه تقریباً نزدیک به کیفیت تولید دارو هستیم
شفا آنلاین>سلامت>سومین جلسه کمیته سیاست گذاری فرآورده‌های مکمل تغذیه‌ای روز گذشته با حضور اعضا در محل سازمان غذا و دارو برگزار شد.

به گزارش شفا آنلاین، در این جلسه که به منظور بررسی راهکارهای علمی و اصولی به روز رسانی فهرست فرآورده های مکمل تغذیه ای وارداتی دارای مشابه داخلی، بررسی درخواست های اتحادیه واردکنندگان مکمل تغذیه ای، چالش های منع ترخیص، توزیع و عرضه مکمل های وارداتی فاقد برچسب فارسی نویس، تجدید نظر در خصوص فهرست کشورهای مجاز جهت واردات مکمل ها و بررسی آئین نامه ثبت مکمل های تغذیه ای، رژیمی و ورزشی، برگزار گردید، هر یک از اعضاء به ارائه نقطه نظرات خود در رابطه با مباحث اشاره شده، پرداختند.

خانوی گفت: آیین نامه نوین فهرست داروهای سنتی(Traditional drugs) و طبیعی در حال تدوین است که تا پایان سال آن را مصوب و ابلاغ می کنیم. بر اساس این آئین نامه یک کمیته ای تشکیل شده که فارماکوپه مرتبط با این فهرست را به کمک دانشگاهها شروع به تدوین بکنند. که در ابتدای امر چند دانشگاه اعلام آمادگی کرده اند. همچنین ستاد ریاست جمهوری و واحد طب سنتی وزارتخانه هم در مراحل تدوین حضور دارند.

خانوی در بخش دیگری از جلسه با اشاره به بازدیدهای مکرر نمایندگان سازمان بر اساس چک‌لیست‌های مصوب از شرکت های تولیدی اظهار کرد: شرکتی که مسائل کیمیکال و میجر آن حل نشده باشد، اصلاً وارد کمسیون تولید نخواهد شد. وی همچنین گفت: به جرأت می توانم بگویم که تولید مکمل ها در کشور از وضعیت مناسبی برخوردار است و در این زمینه تقریباً نزدیک به کیفیت تولید دارو هستیم. ما باید اجازه بدهیم امکانات موجود را برای تولید فعلی با تکنولوژی معمول تقویت بشود و در کنار آن اجازه واردات را به فرآورده هایی با تکنولوژی ساخت برتر را که فعلاً امکان تولید آن در کشور وجود ندارد را صادر نماییم. به دلیل اینکه هم سلامت جامعه با این اقدام افزایش پیدا می کند و هم فرآورده های با تکنولوژی ساخت برتر می تواند وارد کننده دانش آن تکنولوژی(Technology) به کشور نیز باشد.

مدیر کل فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل در ادامه گفت: سیاست کلی سازمان غذا و دارو این نیست که جلوی واردات را بگیرد یا بر این نیست که فقط تولید مکمل را تقویت بکند. ولی این موضوع جزء خطوط اول سیاست سازمان است که تولید مکمل در روند سیاستگذاری ما برسد به جایی برسد که ما دیگر نیازی به رفتن دنبال قطره آهن معمولی برای تولید نداشته باشیم. یا بعبارتی در روند سیاستگذاریها برویم دنبال مکمل هایی که با کیفیت برتر و تکنولوژی بالا در دنیا درحال تولید است. در مجموع در بحث واردات سیاست کلی سازمان بر این است که واردات(Importation) با یک حجم معمول در مورد فرآورده هایی صورت بگیرد که آورده علمی و تخصصی به دنبال خودشان دارند، اما فرآورده های معمول را باید به سمت تولید آنها برویم.

وی در پایان گفت: ما یک فهرستی از کشورهای تولید کننده مکمل داریم که عمدتاً از کشورهای اتحادیه اروپا تشکیل شده اند. در حال حاضر بیشتر از 90 درصد مجوز واردات فقط بر اساس حضور کشور تولید کننده مورد نظر در این فهرست ارائه می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: